Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door G.van Ee
#73272
Dag Weercollega's

Wie kan mij helpen met de juiste formule in Excel voor het koudegetal en warmtegetal.
Ik probeer met de volgende formule =GEMIDDELDE.ALS(E3:E146;"<0") dit werkt alleen als het onder nul is. Zodra het gemiddelde per dag boven nul is geeft die een fout aan. Wat doe ik fout.

Groet,

Gert
Door wsepe
#73274
Op zich is je formule goed. Als je een gemiddelde van alle negatieve waarden wilt berekenen en er GEEN negatieve waarden in de rij staan ga je delen door 0. Dus foutmelding. Je moet dan een extra controle invoeren. Als berekening fout is, vul dan 0 (of eigen andere keuze) in.. Zo kun je gemiddelde.als maar ook som.als berekenen.
Code: Selecteer alles
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(E3:E146;"<0");0)
Door G.van Ee
#73275
Dag wsepe,

Bedankt dit werkt, als ik nu de som optel kom ik op -10,6 hoe kan deze omgezet worden na 10,6 want dit is dan het koudegetal.
Welke formule werkt voor het warmtegetal boven de 18 graden is dat =ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(E3:E146;">18");0)

Groet,

Gert
Door wsepe
#73276
Gert,
Leuk dat je zulke vragen stelt en ik beantwoord ze graag voor je, maar zulke vragen kun je veel sneller aan google vragen. Ik kijk niet dagelijks op deze site, dus kan het enkele dagen duren voordat je antwoord hebt.
Enkele tips voor je : Google maar eens op de volgende termen 'excel negatieve waarden postief voorstellen' of 'excel delen door nul afvangen'. Vaak staat dan al een antwoordsuggestie van de eerste 5 antwoorden.
Verder krijg je in een cel de volgende '######' te staan, dan is de kolombreedte te smal om de tekst weer te geven. Maak je de cel breder, komt er de tekst '#DELING.DOOR.0!' te staan.
Verder formules testen doe ik altijd in een leeg blad en dan met bijv. 5 waarden ipv een hele datarij. Dan kun je heel snel zien of de formule doet, waarvoor je deze gemaakt hebt. Deze 5 waarden kun dan vrij makkelijk met de hand uitrekenen.

Terugkomend op je vraag. de formule =ABS(formule) maak je negatieve waarden positief. Dus =ABS(ALS.FOUT(SOM.ALS(E3:E146;"<0");0)) En je 2e formule klopt. Test deze maar eens in een apart blad met enkele waarden.

Groet Wilco
Door G.van Ee
#73280
Wilco,


Met google kom ik niet uit, vandaar mijn vraag hier.
De formule =ABS(ALS.FOUT(SOM.ALS(E3:E146;"<0");0)) werkt prima bedankt hiervoor.
De formule =ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(E3:E146;">18");0) werkt niet in de bijlage kun je zien dat de uitkomst veel te hoog is ten opzichte wat het moet zijn, waar gaat het fout denk jij.

Groet,

Gert
Door wsepe
#73284
Die 21.8 klopt wel, maar dat is de gemiddelde temperatuur van alle getallen boven de 18. Wat ik vergat is dat dit een warmtegetal was dus moet je hier nog 18 vanaf halen. Dus 21.8 - 18 = 3.8. Dus =ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(E3:E146;">18");0)-18
Jou tabel bevat nog een foutje. Achter 23 moet geen 3 staan maar 5. Dus die 2,4 moet 3.8 zijn.
Door G.van Ee
#73288
Volgens mij gaat er iets mis met =ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(D3:D146;">18");0)-18
Als de waarde onder de 18 is krijg ik -18 te zien en als ik zie voorbeeld kolom B het gemiddelde neem wat volgens mij de juiste uitkomst is, dan snap ik het niet meer.
Wat gaat er fout om het gemiddelde boven de 18 graden uit te rekenen.
Gebruikersavatar
Door BrEw
#73289
Zoiets dan?

=ALS.FOUT((GEMIDDELDE.ALS(A1:A30;">18")-18);0)

Of misschien nog beter:

=ALS.FOUT((GEMIDDELDE.ALS(A1:A30;">18")-18);"")
Door G.van Ee
#73293
Dag Allen,


Het is gelukt alles werkt zoals het zou moeten 8-)
Een ieder bedankt voor het meedenken.

Groet,

Gert