Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Overijse
#23383
Héhé, twijfelde zelf ook of dit wel realistisch was, opdat ik op het ogenblik van de storm alles aan het volgen was via mijn eigen site vanop het werk waar het niet zo erg bleek te zijn als hier thuis.

Was dan ook gelukkig toen je dit topic opende en ook bij anderen 400+ en 600+ zag verschijnen.

Grtz
Kris
Door weerstation
#23454
N.a.v. dit topic zit ik met de volgende vraag:
Hoe wordt de rain rate gemeten/berekend.

Ik weet dat de regensnelheid uitgedrukt wordt in mm per uur, maar waar wordt deze waarde van afgeleid. Is dit de hoeveelheid over bijv. 1 minuut maal 60, of 10 minuten of 10 seconden.

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het googelen geweest maar vindt hier weinig over.
Door WeerstationGraveNL
#23456
@Ron: ik zeg niks meer :)

Harrie, ik vindt dit via Google: "The High Rain Rate is the amount of rain that would fall in one hour if the rain rate as calculated below continued for the full hour.

The rain rate is calculated by measuring the time interval between each rainfall increment. When there is rainfall within the archive period, the highest measured value is reported. When no rainfall occurs, the rain rate will slowly decay based on the elapse time since the last measured rainfall."

Vrij vertaald: de regenintensiteit wordt berekend door de tijd te meten tussen twee kantelingen van je regenmeter.
Door Overijse
#49870
Bij nazicht van m'n statistieken, ben ik tot de constatie gekomen dat m'n regensnelheidsrecord verbroken werd, tijdens m'n vakantie.

Nieuw record voor Overijse : 858 mm/hr gemeten op 29 mei te 15:52 Hr.

Op 29 mei 2012 viel er 38.6 mm neerslag, wat de 4de natste dag sinds 1/1/2010.

Grtz
Kris
Door tuinmantom
#49882
Dat zijn serieuze getallen, zojuist was er hier een wolkbreuk met amper 47mm op een half uur in totaal, een piekje van zo'n 190mm/uur. In mijn regenmeter kan maar 50mm in...
En hierdoor staat hier bijna alle straten blank en kelders onder water, ik kan mij niet inbeelden wat 800mm+ is.
Door Overijse
#49885
tuinmantom schrijft:
Dat zijn serieuze getallen, zojuist was er hier een wolkbreuk met amper 47mm op een half uur in totaal, een piekje van zo'n 190mm/uur. In mijn regenmeter kan maar 50mm in...
En hierdoor staat hier bijna alle straten blank en kelders onder water, ik kan mij niet inbeelden wat 800mm+ is.


Ja heb het een beetje opgevolgd moet daar niet proper zijn op het moment, nu is het hier aan het oplopen.

De piek van 800+ weet ik zelf ook niet wat het geweest is, heb wel voor die dag een aanvraag gekregen van een bezoeker voor gegevens over die dag omdat hagelbuien de veranda er naar de vaantjes geholpen zouden hebben.
Door tjabine
#49886
Overijse schrijft:
tuinmantom schrijft:
Dat zijn serieuze getallen, zojuist was er hier een wolkbreuk met amper 47mm op een half uur in totaal, een piekje van zo'n 190mm/uur. In mijn regenmeter kan maar 50mm in...
En hierdoor staat hier bijna alle straten blank en kelders onder water, ik kan mij niet inbeelden wat 800mm+ is.


Ja heb het een beetje opgevolgd moet daar niet proper zijn op het moment, nu is het hier aan het oplopen.

De piek van 800+ weet ik zelf ook niet wat het geweest is, heb wel voor die dag een aanvraag gekregen van een bezoeker voor gegevens over die dag omdat hagelbuien de veranda er naar de vaantjes geholpen zouden hebben.


Ik heb het wel eens gehad met hagel dat hij verstopte.
De hagel verstopte de doorgang, toen ging de hagel over in regen en vulde netjes de regen opvang bak.
Toen eenmaal de hagel was gesmolten ging het hele zootje in één keer door de opening.
Resultaat zeer hoge rainrate.
Misschien bij jouw ook gebeurt?

Gr Ron.
Door Overijse
#49892
tjabine schrijft:
Overijse schrijft:
tuinmantom schrijft:
Dat zijn serieuze getallen, zojuist was er hier een wolkbreuk met amper 47mm op een half uur in totaal, een piekje van zo'n 190mm/uur. In mijn regenmeter kan maar 50mm in...
En hierdoor staat hier bijna alle straten blank en kelders onder water, ik kan mij niet inbeelden wat 800mm+ is.


Ja heb het een beetje opgevolgd moet daar niet proper zijn op het moment, nu is het hier aan het oplopen.

De piek van 800+ weet ik zelf ook niet wat het geweest is, heb wel voor die dag een aanvraag gekregen van een bezoeker voor gegevens over die dag omdat hagelbuien de veranda er naar de vaantjes geholpen zouden hebben.


Ik heb het wel eens gehad met hagel dat hij verstopte.
De hagel verstopte de doorgang, toen ging de hagel over in regen en vulde netjes de regen opvang bak.
Toen eenmaal de hagel was gesmolten ging het hele zootje in één keer door de opening.
Resultaat zeer hoge rainrate.
Misschien bij jouw ook gebeurt?

Gr Ron.


Zou best kunnen, kan het niet zeggen was op terugvlucht van vakantie.

Grtz
Kris