Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door WeerstationGraveNL
#23347
Ik heb m'n regenmeter best goed afgesteld en meette gisteren een regensnelheid van 120,9 mm/u. Met mijn oude weerstation heb ik enkele jaren terug 160 mm/u gemeten.
Maar wat is de hoogste regensnelheid ooit gemeten in Nederland en/of Vlaanderen!?
Door Regards
#23349
WeerstationGraveNL schrijft:
Ik heb m'n regenmeter best goed afgesteld en meette gisteren een regensnelheid van 120,9 mm/u. Met mijn oude weerstation heb ik enkele jaren terug 160 mm/u gemeten.
Maar wat is de hoogste regensnelheid ooit gemeten in Nederland en/of Vlaanderen!?

Peter,

Ik had afgelopen Maandag (12-07 17:13uur) een regensnelheid van: 7.62mm/p.min 457.20mm/p.uur
Ging wel even best te keer.

Gr Rik
Door Regards
#23364
WeerstationGraveNL schrijft:
Ik bedenk net: zou de regensnelheid beinvloed kunnen worden door gebruik van een grotere trechter op je regenmeter!?

Peter, ik ga een poging doen om je dit uit te leggen (correct me if i'm wrong).

De regensnelheid word berekend door de software, hoeveel X de regenmeter een tip afgeeft in een bepaalde tijds bestek (1 minuut?) met die regensnelheid die ik eerder aangaf (7.62mm/p.min) zou dit dan 30 tip's (of puls) naar de software (console) zijn geweest (1 tip is bij mij 0.254mm).

De diameter heeft niets te maken met de regensnelheid, als je dit gaat vergroten pas je alleen de resolutie aan van je regen meter, voorbeeldje: je heb nu een regenmeter met 1.0mm resolutie, deze zou je dan met een trechter terug kunnen brengen naar 0.3mm (hoe dit werkt is elders op het forum te vinden). Na aanpassing als je dit doet moet je je software aanpassen (in jouw geval de Meteohub) de console geeft dan verkeerde waarden aan daar je dit (volgens mij) niet kan aanpassen.

Mijn regenmeter (grote koffie mok :silly: ) heeft maar een doorsnee van 8cm (er zijn mensen die dit te klein vinden :huh: groter hoeft niet altijd beter te zijn) dus mij lijkt het me dat doorsnee van een regenmeter er niets mee heeft te maken.
Ik heb geen tuimelaar in mijn regen meter (bewegende delen) die van mij werkt anders, zou ander ook een hele kleine tuimelaar moeten zijn aangezien de regenmeter best klein is.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd Peter, ik sta open voor correctie als ik het mis heb hierin.

Gr Rik
Door weerstation
#23369
Peter,

Bij de instellingen in je Meteohub plaats je onder factor dezelfde waarde voor Regen totaal als voor Snelheid.
Wanneer deze gelijk zijn wordt de rainrate ook herberekend.
Door WeerstationGraveNL
#23371
In Meteohub heb ik inderdaad ingesteld dat iedere tip met een factor 0,255 moet worden herberekend. Zo ook voor de neerslagintentie.

Ik vraag me dus eigenlijk af of de flink hogere regensnelheden van anderen wellicht gemeten worden, doordat 'men' vergeten is om de aanwezigheid van een trechter tevens te compenseren bij de regensnelheid.

Stel dat dit laatste niet gebeurt, dan vangt men bijvoorbeeld 0,2 mm neerslag en de console rekent dan voor de regensnelhed met eenheden van 1 mm. :)

Vandaar dat ik benieuwd ben naar officieel gemeten regensnelheden van bijv. KNMI meetstations en hoe hoog deze dan wel niet zijn.
Door Overijse
#23372
Hier niets vergeten aan te passen ivm een trechter aangezien alles origineel is, en ook het tipvolume klopt in WD.

Voor de rainrate van KMI en/of KNMI kan ik spijtig genoeg ook niet helpen zou het trouwens ook wel eens willen te weten komen.
Door WeerstationGraveNL
#23374
Ik wilde je net naar je installatie vragen.
Was al bijna je shoutbox aan het invullen :)

Als je regenmeter origineel is, dan hoef ik dus zeker niet te twijfelen aan jouw meting. En dan te bedenken dat ik ooit een meting van 600+ mm/uur heb gemeten en deze heb verwijderd cq aangepast, omdat ik dacht dat dat eenvoudigweg niet waar kon zijn. Hoe stom kun je zijn :)