Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door jorissynaeve
#4649
Hier vandaag een tijdelijke warmteopstoot: 27°C. Gewoon een resetfoutje van WDisplay natuurlijk. Wdisplay heeft enkele dagen stil gelegen en hij doet dan steeds ambetant :s
Door Eckie76
#4948
jorissynaeve schrijft:
Hier vandaag een tijdelijke warmteopstoot: 27°C. Gewoon een resetfoutje van WDisplay natuurlijk. Wdisplay heeft enkele dagen stil gelegen en hij doet dan steeds ambetant :s


In Papendrecht is het momenteel over de 34 graden, ook dat lijkt mij enigszins om minimaal 4 graden vertekend.

Misschien kan je overwegen WS Win aan te schaffen?

Groet Olaf
Door osjohn
#4951
Hallo Olaf
Veel weeramateurs wonen in de bebouwdekom dus kan er gemakkelijk een verschil van 4 graden ontstaan en zelf nog meer.Ik kijk dan meestal naar de regio en dan vooral naar de windsnelheid, is die laag is de temperatuur meestal hoger is het gemiddeld zoals anderen zal toch ook de temperatuur zo zijn.

John
Door Eckie76
#4953
osjohn schrijft:
Hallo Olaf
Veel weeramateurs wonen in de bebouwdekom dus kan er gemakkelijk een verschil van 4 graden ontstaan en zelf nog meer.Ik kijk dan meestal naar de regio en dan vooral naar de windsnelheid, is die laag is de temperatuur meestal hoger is het gemiddeld zoals anderen zal toch ook de temperatuur zo zijn.

John


Net nadat ik een bericht over betweterigheid schreef moet ik me nu zelf daaraan schuldig maken ;) Vergeef mij haha.

Ik ben het niet met je eens John. 4 graden verschil kan gewoonweg niet. Dat heeft volgens mij echt met de opstelling van de thermometersensor te maken.
Zelf woon ik ook in de bebouwde kom en komt het zelden voor dat er 1,5 graad verschil optreedt met een meting die ik op de open velden 1 kilometer verderop neem.
Door mavlo77
#4969
Eckie76 schrijft:
osjohn schrijft:
Hallo Olaf
Veel weeramateurs wonen in de bebouwdekom dus kan er gemakkelijk een verschil van 4 graden ontstaan en zelf nog meer.Ik kijk dan meestal naar de regio en dan vooral naar de windsnelheid, is die laag is de temperatuur meestal hoger is het gemiddeld zoals anderen zal toch ook de temperatuur zo zijn.

John


Net nadat ik een bericht over betweterigheid schreef moet ik me nu zelf daaraan schuldig maken ;) Vergeef mij haha.

Ik ben het niet met je eens John. 4 graden verschil kan gewoonweg niet. Dat heeft volgens mij echt met de opstelling van de thermometersensor te maken.
Zelf woon ik ook in de bebouwde kom en komt het zelden voor dat er 1,5 graad verschil optreedt met een meting die ik op de open velden 1 kilometer verderop neem.


Nouja hier loopt het ook op tot 2.5 graden. Op zich staat ie op de goede hoogte, boven plantjes (geen tegels). Echter ik heb gemerkt dat het toch de instraling is door de schoteltjes heen. Heb er een keer een stuk wit karton voor de zon gehangen (soort zonnescherm voor de meter)... Toen daalde de temp tot op 0.5 graden van de officiele temperatuur van het KNMI.
Door wslangerak
#4970
In dit verband heb ik trouwens een vraag: je hoort iedereen altijd eigenlijk alleen maar over een temperatuurafwijking naar boven. Te hoge temperatuur door een verkeerde opstelling e.d. Maar hoe zit het nou met een afwijking 's nachts naar beneden? Meestal is bij mij de temperatuur 's nachts lager in verhouding met stations in de omgeving, als ik tenminste van de Awekas vergelijking uitga.
Wie dat wil zien kan een blik werpen op mijn "controle-pagina": http://www.weerstationlangerak.nl/history.html
Dit gaat niet elke nacht op, dus is het volgens mij een kwestie van echt lagere temperaturen bij ons.
Als ik de dagtemperaturen vergelijk zijn er dagen (mét zon!) waar mijn temperatuur 's middags inderdaad hoger - is alhoewel de temp-sensor echt nooit een straaltje zon ziet. Maar er zijn ook dagen met zon dat mijn temperatuur keurig de lijn van de omringende stations blijft volgen.
Natuurlijk, 4 °C is wel heel veel, maar een graad of 2 lijkt me toch niet alleen te wijten aan een afwijking in kwaliteit van de sensor of een verkeerde opstelling. Het kan hier gewoon 2 graden warmer zijn dan bij een station in de buurt. Als dat niet zo was zouden we niet zoveel meetpunten hoeven te hebben...
Graag jullie mening over de "nachttemperatuur".
Door hansmiv
#5253
Voor zover ik het kan zien zit jij wel tussen de bebouwing. Zo uit het hoofd moet een thermometer opgesteld worden in het vrije veld, hoogte 1,5 meter boven grasland. Daar voldoe jij in elk geval niet aan. Toch is het een tamelijk landelijke omgeving waar de warmte niet erg blijft hangen. Dat is iets waar ik hier in Leidschendam wel "last" van heb.

De rivier is meestal goed voor wat hogere temperaturen, maar bij een overwegend ZW-wind zoals we hier in Holland kennen is dat geen belangrijke factor in jouw geval. Wellicht zal jij redelijk betrouwbare minimum temperaturen meten, vergeet daarbij niet dat Awekas een gemiddelde aangeeft van omringende stations. Als de kwaliteit van die stations overwegend te hoge nachtelijke waardes aangeeft zit jij aan de onderkant van de grafiek bij de kwaliteitscontrole.

Een vergelijkbaar probleem heb ik bij Awekas met de luchtdruk. Ik zit over het algemeen aan de hoge kant, niet ernstig, maar wel structureel. Ik ijk mijn barometer regelmatig door vergelijking met de luchtdruk van de officiële stations in Rotterdam en Schiphol. Ik weet dus zeker dat ik tamelijk goed zit. Waardoor ontstaat dan een gemiddelde luchtdrukwaarde die lager is dan de juiste waarde ? In de omringende stations moeten dus relatief veel stations zitten die te laag meten. Dat kan door verkeerde instelling van parameters, zoals de hoogteinstelling van een station boven (of beneden) NAP. De basis offset voor mijn station wat betreft de luchtdruk is +0.9 hPa. Ik kan me druk maken over de afwijking die ik daardoor bij Awekas heb, maar ik weet zeker dat ik goed zit als deze waarde correspondeert met de officiële stations.

Ik kan dat voor jouw temperatuur-data niet beoordelen, maar dergelijke afwijkingen kunnen daarin ook bestaan. Reden genoeg om er kritisch naar te kijken, maar houd de mogelijkheid ook open dat jij zelf wel goed zit en de gemiddelde waarden van de metingen dus niet goed zijn.
Door hansmiv
#5287
Het schijnt zo langzamerhand een gewoonte te worden van HvH:

Hoek van Holland actueel
Laatste update: 2008-08-17 om 19:46 uur
Temperatuur 1802.6 °C

Ik zie dit verschijnsel vaker bij HvH. Als er een knopje was om HvH te verwittigen had ik er nu op gedrukt. Maar in afwachting daarvan: wie gaat hier nu wat aan doen ?
Op de een of andere manier mist HWA een separator in zijn data, nu en gedurende de laatste tijd meerdere malen.

Overeenkomstig mijn gedachtengang moet HvH zelf actie ondernemen: ofwel door het formaat van zijn aangeboden data te verbeteren, ofwel door met HWA samen te kijken of er ergens anders wat schort.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we dit maar laten voort sudderen onder het motto: straks zal het wel weer kloppen. Dat heb ik een maand geleden al gedaan, maar het probleem keert steeds terug. Toen konden we er nog om lachen, maar nu we uitgelachen zijn wordt het toch vervelend.
Door Eckie76
#5288
Welk weerstation type bezit HvH?
Het lijkt me wel interessant om uit te vinden welke weerstations dit soort waarden produceren.

Kortenhoef meldt een windvlaag van 50 km/h.Is dit niet erg veel??