Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door hansmiv
#5291
Volgens mij doet het probleem HvH zich specifiek voor bij 18.0 gr C en 2.4 mm regen. Precies als die situatie zich voordoet lijkt de punt (het decimaalteken) in 18.0 te verdwijnen en sluit de hoeveelheid regen aan op de temperatuur, waarmee de rest van de gegevens opschuift. Je krijgt dan 18.0 en 2.4 --> 1802.4 ... Ik zou niet kunnen zeggen of het in HvH al fout gaat of dat het bij het lezen bij HWA verkeerd gaat.

Misschien zijn er nog andere specifieke situaties bij dit station, maar deze combinatie geeft steeds een probleem.
Mijn idee is dat HvH of HWA (of beide) dit even moeten loggen. Misschien houdt HvH wel een database bij. Misschien kan het in een simulatie worden teruggevonden.
Door Luc
#5294
HWA leest het upload bestand regel voor regel uit. Per regel wordt de data in een array opgeslagen en op het einde van het bestand wordt de hele array via een query in de database gezet.

In het upload bestand wordt 1802.6 aangeleverd. Daarom zit de fout of in het weerstation van HvH of in de software die gebruikt wordt om de data te uploaden. HvH gebruikt weatherlink. Bij andere weerstations heb ik geen problemen geconstateerd met weatherlink. Daarom vermoed ik dat het probleem in het weerstation zit.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de beheerder....
Door jango
#5295
Eckie76 schrijft:

Kortenhoef meldt een windvlaag van 50 km/h.Is dit niet erg veel??


kan best waar zijn ik heb vandaag een vlaag gemeten van 40 km/h hier in Veghel er is namelijk wel een buiengordel over het land getrokken met onweer erin.

Jan Goorts
Door Luc
#5299
jango schrijft:
Eckie76 schrijft:

Kortenhoef meldt een windvlaag van 50 km/h.Is dit niet erg veel??


kan best waar zijn ik heb vandaag een vlaag gemeten van 40 km/h hier in Veghel er is namelijk wel een buiengordel over het land getrokken met onweer erin.

Jan Goorts

Hier blijkt maar weer hoe moeilijk windstoten te vergelijken zijn. Datzelfde geldt ook voor neerslag.

Een jaartje terug reed ik in een klein dorpje 5 km van huis richting huis. Er viel een enorme plens water naar beneden. Hoe dichter ik bij huis kwam, hoe minder de regen werd. Bijna thuis was de weg zelfs nog droog. In Kessel had het toen niet geregend. Een dag later kreeg ik wel een mailtje van een inwoner uit het dorp 5 km verderop waar het hard regende. Hij vroeg zich af of mijn regenmeter wel in orde was. Hij had immers een stortbui meegemaakt.

Daarom is het ook moeilijk om een automatische filtering toe te passen op 'afwijkende' waarnemingen voor wind en neerslag. Ik heb ooit vernomen dat het KNMI dit ook nauwelijks doet. Bij neerslag passen ze helemaal geen filtering toe. Voor de windsnelheid wel, maar ze hebben enkel wat vuistregels dat een windstoot maximaal x keer de snelheid kan hebben van de gemiddelde windstoot over de afgelopen y minuten. De exacte x en y waarden ken ik niet. Ik herinner me wel dat de y waarde niet de gemiddelde windsnelheid over de laatste 10 minuten was. Daarom kan ik die vuistregel ook niet toepassen op HWA.
Door jango
#5303
Maar hoe doen ze dat bij AWEKAS dan want ik heb een paar weken geleden een 24 uur sper gehad op mijn regenmeting (wel terecht)omdat toen de Vantage de regenwaarneming van de dag eerder had meegenomen.

maar in juli heb ik een onweersbui gehad van 13 mm in 20 minuten met een neerslaggebied van 1 a 1,5km doornee(heb ik nagetrokken)en ik denk dat het die dag nog op 3 plaatsen in nederland geregend heeft en ik heb toen de radar bekeken en die gaf ook maar een half uur wat aan.

Controleren ze bij awekas dan aan de hand van verschillen in aanlevering zelf op de radar of dat de gegevens kloppen of hebben die wel een koppeling in de software om deze te verifieren (lijkt mij wel handig)

Jan Goorts
Door wthus
#5308
Ik vind niet dat je teveel data moet gaan wegfilteren omdat iemand denkt dat het niet correct is! Meet hier in Doetinchem zelf op 2 plaatsen de Neerslag en er zijn nog twee andere amateur stations. Ben er inmiddels al achter dat de hoeveelheden per waarneemplaats, waar amper 2 km hemelsbreed tussen zit, zeer sterk kan verschillen. De laatste tijd komt het vaak voor dat ik op Doetinchem - De Huet wel neerslag in de enkele millimeters heb gemeten terwijl het te Doetinchem - Dichteren op mijn officiële station droog bleef net als Doetinchem Vijverberg. Paar jaar terug had ik bijvoorbeeld eens te Doetinchem - Dichteren een ruime 13 millimeter na een onweersbui (de enige bui in het land) en Doetinchem Vijverberg maakte alleen maar melding van droog onweer, daar viel werkelijk geen druppel water, 2 km verderop. Dus als jullie gaan filteren en dit zien weet ik al zeker dat zulke mooie extremen zullen gaan verdwijnen in de weergave, en dat is jammer! Niet doen dus!
Door hansmiv
#5312
wthus schrijft:
als jullie gaan filteren en dit zien weet ik al zeker dat zulke mooie extremen zullen gaan verdwijnen in de weergave, en dat is jammer! Niet doen dus!

Dat is wat kort dor de bocht. De discussie gaat over temperaturen van 62 gr C en afwijkingen van vijf hPa of het aanleveren van een windsnelheid van 0 als het bij iedereen windkracht vijf is (en andersom ook)

Het is bekend dat regenhoeveelheden locaal enorm kunnen fluctueren. Hetzelfde geldt zelfs enigszins voor de wind. Dat er met verstand naar wordt gekeken lijkt mij logisch, maar om op voorhand te zeggen dat het niks wordt gaat mij veel te snel.

... vind ik.
Door wthus
#5314
Ik lees tegenwoordig zaken hie op het forum die gaan over veel kleinere marges dan alleen 60 graad op de thermometer. Laatst las ik al iets over 3 á 4 graad verschil per station. Dus vandaar mijn bericht!

Wil meteen nog maar weer even benadrukken dat mijn digitale waarden zoals aangeleverd op HWA niet de uiteindelijke waarden zijn, die worden in de avond gecorrigeerd (niet in het programma, maar op papier) na het aflezen van de analoge meters om 20h00 uur.

Ik denk dadelijk daarom ook maar geen data aan te gaan leveren aan MC aangezien die data dan niet correct zou zijn. Kan ik ze net zo goed de correcte data elke avond gaan mailen.