Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door jango
#5322
wthus schrijft:

Ik denk dadelijk daarom ook maar geen data aan te gaan leveren aan MC aangezien die data dan niet correct zou zijn. Kan ik ze net zo goed de correcte data elke avond gaan mailen.


data moet je gewoon wel blijven aanleveren bij HWA want het gaat niet om de kleine verschillen.
wat je met je exacte data kan doen is deze aanleveren op de site van VWK daar leveren wij alleen de exacte data 1 keer per dag aan en dat mogen altijd meer stations doen.

maar het komt voor(uit eigen ervaring) dat het meetstation de data bij de dagwisseling niet op 0 zet maar mee neemt naar de volgende dag en als deze dag dan zonder neerslag op de radar verloopt dan kan je zoiets toch uitfilteren

en wat betreft 3 a 4 graden meetverschil dit heb ik aangehaald omdat als dat verschil er wel is in meetdata voor 13.00 en na 15.00 de date wel nagenoeg overeen komen dan zie ik dat toch echt als een verkeerde opstelling van de temp. sensor en zou ik zeggen verplaats deze of haal hem uit de direkte zon temp. word nl. gemeten in de schaduw.
het ging hier om friesland en daar is vergelijking genoeg en kan volgens mij dat verschil niet op een zonnige dag.
daar bij heb ik ook niet gezegt dat zoiets uitgefilterd moet worden


jan goorts
Door Eckie76
#5323
wthus schrijft:
Ik lees tegenwoordig zaken hie op het forum die gaan over veel kleinere marges dan alleen 60 graad op de thermometer. Laatst las ik al iets over 3 á 4 graad verschil per station. Dus vandaar mijn bericht!

Wil meteen nog maar weer even benadrukken dat mijn digitale waarden zoals aangeleverd op HWA niet de uiteindelijke waarden zijn, die worden in de avond gecorrigeerd (niet in het programma, maar op papier) na het aflezen van de analoge meters om 20h00 uur.

Ik denk dadelijk daarom ook maar geen data aan te gaan leveren aan MC aangezien die data dan niet correct zou zijn. Kan ik ze net zo goed de correcte data elke avond gaan mailen.


Beste Wilbert,

Ergens moet wel een grens getrokken worden. Daar gaat het in deze om.
Grote neerslagverschillen op korte afstand zijn niet zelden en dus ook geen probleem.

Persoonlijk vind ik het niet zo geweldig als HWA zich aan de richtlijnen van Awekas gaat aanpassen, maar dit betreft een bescheiden mening.
Ik lever ook geen data meer aan Awekas, omdat ik niet op 2 bruiloften tegelijk wil dansen.
Deze site is voor mij veel overzichtelijker en bovendien belangrijker.

Wat een verschil van noem eens wat: 4 graden betreft. Zoals ik al zei, er moet ergens een grens liggen.
Het kan echt niet zo zijn, dat het in Roermond - Centrum 34 graden is, terwijl het 2 kilometer verderop in een woonwijk slechts 30 graden is. Dan doet de waarnemer in het centrum iets verkeerd.
Andersom, bij minimum-temperaturen gaat deze vlieger niet geheel op.
In het buitengebied kan de minimum-temperatuur veel lager zijn dan in een bewoond gebied en dan heb je het wel makkelijk over fluctuaties van meerdere graden.
Bij maximumwaarden ligt dit echter anders.

Je kan je toch beroepen op officiele meetstations in jouw buurt indien je ziet dat jouw waarden structurele afwijkingen vertonen. Bij mij is dat bijvoorbeeld KNMI-station Ell ( bij Weert ).

Wat betreft jouw aanpassingen:

Dat zou ik dus nooit doen. Je kan toch gewoon de digitale gegevens parallel laten lopen met de analoge, en dan reken je uit hoeveel afwijking er gemiddeld over 24 uur plaatsvindt.
Je gaat er dus van uit, dat jouw analoge meters beter stroken met de werkelijkheid dan jouw digitale weerstation?
Als ik me niet vergis werk jij met de VP2 en heb je een goede opstelling. Ga er maar van uit dat de Davis-stations uiterst, maar dan ook echt uiterst precieze waarden weergeven.
Door hansmiv
#5331
wthus schrijft:
Ik denk dadelijk daarom ook maar geen data aan te gaan leveren aan MC aangezien die data dan niet correct zou zijn. Kan ik ze net zo goed de correcte data elke avond gaan mailen.

Wie zegt nou toch steeds dat jouw data wel of niet correct zouden zijn. Dat suggereer jij alleen maar zelf, terwijl wij bezig zijn om te onderbouwen dat het niet om kleine verschillen gaat, maar om principiële en structurele afwijkingen. Ik heb nog steeds niet gezien welke criteria daarvoor zouden kunnen gelden, niet van HWA, niet van Jan Goorts en niet van enige andere gebruiker.

Ik denk dat het belangrijk is dat je vertrouwen hebt in je eigen gegevens. Als je dat hebt zijn eventuele afwijkingen toch te onderbouwen als er vragen over ontstaan. Een forum als dit is bij uitstek een platform om van elkaar te leren en elkaar te begrijpen.
Wij kunnen weinig van je leren als je stopt met de aanvoer van je gegevens, of in elk geval niet daarover van gedachten wilt wisselen.
Door jango
#5374
hansmiv schrijft:
[img]http://www.hansmiv.nl/images/HvH200808190806.gif[/img]


is dit wel de oorzaak van HvH ik heb op zijn site gekeken en daar komen deze waarden helemaal niet voor en ik neem aan dat die door het station niet uitgefilterd worden

zou het geen probleem kunnen zijn door gebruik van een verkeerd databestand of verkeerd ingesteld.

heeft HWA al contact met HvH gehad over dit probleem want het loopt nu al een hele tijd op dit forum.

gr jan
Door hansmiv
#5375
Luc schrijft op 18 augustus 2008:
HWA leest het upload bestand regel voor regel uit. Per regel wordt de data in een array opgeslagen en op het einde van het bestand wordt de hele array via een query in de database gezet.

In het upload bestand wordt 1802.6 aangeleverd. Daarom zit de fout of in het weerstation van HvH of in de software die gebruikt wordt om de data te uploaden. HvH gebruikt weatherlink. Bij andere weerstations heb ik geen problemen geconstateerd met weatherlink. Daarom vermoed ik dat het probleem in het weerstation zit.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de beheerder....
Door wthus
#5384
Ik had het inderdaad over de data afgifte aan MC en niet over de afgifte aan HWA. Met MC doelde ik op het feit dat zij dadelijk gegevens via HWA zullen ontvangen die zijn achterhaald. Dit omdat de data licht gewijzigd wordt na de waarneming van 20:00 uur. En inderdaad, de VP2 beschouw ik minder kwalitatief goed dan de analoge meters. De VP2 regenmeter mept er wel eens naast qua regen hoeveelheden, de hellmann regenmeter heeft het netter in de smiezen.

Voor de rest twijfel ik niet aan mijn data, die zijn correct! Ik heb het namelijk niet alleen over mijn station, maar over alle stations in Nederland die het dadelijk kan overkomen om als onjuist gemeten aangezien te worden door een verschil van meerdere millimeters of graad. Nogmaals, stel: Doetinchem centrum op een afkoelde zomeravond een 25,6 graad en andere Doetinchem centrum een 25,0 graad. terwijl Doetinchem platteland een 21,1 graad meet, wat doe je dan? Zo zijn er binnen de 170 aangemelde stations veel meer van dit soort situaties te vinden. Net als die zomerse plaatselijke regenbuien. Je gaat dan niet zeggen die 13 millimeter is fake, dus eruit ermee! Dat kan ook iedereen overkomen, en dat zou jammer zijn. Vind dus dat je er niet veel aan moet doen en anders het eerst navragen of het een fout betreft. Duidelijk?

Bij VWK heb ik jaren lang data aangeleverd via de website, hier ben ik echter voor een ruime 1 á 2 terug mee gestopt omdat het vrij veel tijd begon te vreten om overal data in te voeren. Ze krijgen van mij nog seizoens overzichten, maand en jaar overzichten en onweersdata.