Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door wslangerak
#5298
Hallo!

Willen jullie als kenners eens meekijken naar deze opnamen van vanmiddag?

http://www.weerstationlangerak.nl/rolwolk.html

Duurt even voordat-ie laadt, maar ik heb 'm bewust groot gehouden.

Is dat een echte rolwolk of alleen iets wat er in de verte op lijkt?
Geen onweer, wel aardig wat regen en een paar flinke windvlagen er vooruit.

Alvast bedankt!
Door weerzoetermeer
#5300
Bron Wikipedia

----
Een rolwolk (Cumulonimbus arcus) is een lage, horizontaal cilindervormige arcuswolk die geassocieerd kan worden met onweersbuien, of soms met een koufront. Rolwolken kunnen ook een teken zijn voor een mogelijke microburst.

Rolwolken zijn relatief zeldzaam. Ze verschillen van shelf clouds omdat rolwolken helemaal los staan van de basis van de onweersbui of van andere wolken. Meestal ‘rollen’ rolwolken om een horizontale as.

De rolwolk ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt vanaf enige hoogte, in aanraking komt met veel warmere lucht aan het aardoppervlak. De koude lucht drukt dan de warme vochtige lucht omhoog, waardoor de vochtige lucht condenseert en er een wolk ontstaat.
----



Het is moeilijk te zien op het filmpje....

Gr.
Thierry van Wijland
Bijlagen
800px_Roll_Cloud_Racine_1_.jpg
800px_Roll_Cloud_Racine_1_.jpg (117.08 KiB) 2273 keer bekeken
Door Eckie76
#5301
Geweldig mooie foto! Het filmpje is ook erg gaaf gemaakt.

Op het filmpje zie je een zogenaamde Shelfcloud, dat is niet hetzelfde als een rolwolk. Bij een shelfcloud is er sprake van een overheersende moederwolk. Ze behoren beiden wel tot de categorie Arcus.
Een rolwolk staat volledig los hiervan omdat hij niet aan de basis hangt van een (onweers)bui.

Rolwolken zie je vooral in Tornado Alley.
Door wslangerak
#5311
Ja, ik had die foto's wel eens gezien op je site, Wilber. Prachtig!

Dat is trouwens wel ongeveer die groenige kleur die ik me ook van Tricht kan herinneren.

Ik had zo al m'n twijfels over die wolk gisteren, er zat weinig echte structuur in. De scherp afgetekende horizontale lagen zag je sowieso niet. De boel waaide al snel uit elkaar ook zoals je zag.

Maar toch een niet alledaags wolkendekje zullen we maar zeggen :)
Door wthus
#5313
Had je reactie in het gastenboek ook al gezien, wou (moet) er nog op reageren, maar ben wachtwoord weer eens kwijt :blush:

Alledaags is het zeker niet en daarom ook mooi om te zien! Wees blij dat het niet alledaags is, dat zal op een gegeven moment maar gaan vervelen. :)
Door wslangerak
#5315
Probeer eens "donderwolk" haha