Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door tjabine
#45517
Het blijft wel de Telegraaf he.
Maar inderdaad de kaarten laten nu toch mooi even een winter prik zien.
Slag om de arm want het is toch nog wel een weekje hier van daan.

Weet je nog de verwachte storm op 16 december! hij was binnen een paar dagen van de kaart geveegd.

Gr Ron.
Door Pringelz
#45519
Inderdaad, las het ook dat de kaarten met iets positiefs kwamen. Ik ben benieuwd !

Groeten,

Wouter
Door weatherservice
#45609
Komend weekend: alles of niks?

Eind oktober, begin november 2011 verschenen op deze weerwebsite de berichten over een zachtere winter van 2011-2012. Ondertussen hebben we slechts een drietal vorstdagen gekregen sinds het begin van deze 'winter'. De rest van het weerbeeld stond vooral in het beeld van stormdepressies en zachte temperaturen... Allesbehalve de horrorwinter die velen onder ons konden lezen in de media.

Einde van de westcirculatie?

Komend weekend vindt er een belangrijke verschuiving plaats op luchtdrukgebied. De strakke zonale stroming met constante aanvoer van zachte maritieme lucht lijkt dit weekend te stoppen. In de plaats daarvan wordt er met een warmte-advectie uit de omgeving van Spanje een hogedrukblokkade opgeworpen ten westen van de Benelux (zie onderstaande kaart). Deze ontwikkelingen stoppen de aanvoer van zachte lucht en ook depressies krijgen weinig tot geen kansen meer om West-Europa te beïnvloeden.

[img]http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=676;preview[/img]

Ondertussen zien we ten oosten van Duitsland grote hoeveelheden kou afzakken richting het zuiden. In Rusland kan het komend weekend en volgende week serieus prijs zijn met strenge vorst overdag en geregeld enkele sneeuwdumps (perioden met zware sneeuwval). Deze twee grootmachten op de weerkaarten zullen het verdere verloop van de winter in onze streken dan ook grondig beïnvloeden.

Ontwikkeling Scandinavisch hogedrukgebied

De woensdag na komende weekend zien we dan opnieuw een ander, maar nog interessanter weerbeeld geschetst op de weerkaarten. De eerdere hogedrukblokkade ten westen van de Benelux lijkt het dan toch te gaan begeven onder de constante aanval van westelijke luchtstromingen en in de plaats daarvan ontwikkeld er zich boven Scandinavië een heus hogedrukgebied. In de weerkunde classificeren we dat hogedrukgebied onder een Scandinavisch hoog (zie onderstaande weerkaart met de cirkel).

[img]http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=678;preview[/img]

Wanneer bovenstaande weerkaart werkelijkheid wordt, moeten we met argusogen uitkijken naar de hele koude luchtbel die zich onder het Scandinavische hogedruk bevindt. Deze bel met temperaturen op 1499 m van -10, lokaal -18°C kan zich dan via een oostelijke stroming tot bij de Benelux begeven. In dat geval gaat het in onze streken flink vriezen en nemen de sneeuwkansen significant toe. Zoals we in deze weerbespreking al laten verstaan = het zal een dubbeltje op zijn kant worden dat deze weerkaarten werkelijkheid worden...

Polar vortex dreigt te splijten

* Opmerkelijk om te zien is de splijting van de poolwervel boven de Noordpool. Deze polaire vortex zorgt voor vier koude sectoren over de Noordpool waarbij er dus ééntje Europa lijkt binnen te dringen. Deze ontwikkelingen kunnen voor een langdurige winterse periode zorgen, ook in de Lage Landen (zie onderstaande kaart) *

[img]http://www.weatherservice.be/index.php?action=media;sa=media;in=677;preview[/img]

Conclusie van dit alles: voorzichtigheid blijft geboden, maar de weerkaarten laten nu toch kansen zien op winterweer in de Benelux. In tegenstelling tot enkele weken geleden worden de kansen op een strakke zonale stroming (westen) kleiner en kleiner. De volgende runs van diverse weermodellen (ECMWF, UKMO en GFS) blijven dus gerust te volgen! Voorlopig geven wij 60% kans op een winterprik in de Benelux en 40% kans op een voortzetting van het huidige weerbeeld. Periode: vanaf 16 januari 2012.

Bron bericht: www.weatherservice.be
Bron kaartjes: meteociel.fr
Door Weerstation Aalten
#45610
Van mij mag het!!

kan ik eindelijk mijn zelfgebouwde verwarming in mijn davis regenmeter testen.:laugh:
Door Pringelz
#45612
Ik ben benieuwd, ik wacht gewoon af in wat er komen zal en gaat.

Groeten,

Wouter
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#45613
Aangezien het Gepubliceerd wordt door de Grootste Leugens Krant van Nederland zeg ik:

Eerst zien, Dan geloven

Persoonlijk geloof ik niet meer in een Winter en zeker GEEN Strenge Winter, Maar we zullen zien. Ik zag sommige Bomen en struiken al weer in knop komen en uitkomen met bloesem trouwens van de week.

Voor mij Morgen gewoon weer Winter achter in mijn Vrachtauto hahah lol :P

Mvg,

Martijn

Ws Coevorden
Door jeroenzwart
#45620
Het bericht van de Belgische weatherservice is interessant! Ik heb de laatste berekeningen zojuist bekeken en deze geven opnieuw een stap in de richting van het geschetste beeld. Dat de westcirculatie eruit gaat is nu zo goed als zeker, vooral op de langere termijn. Midden volgende week lijkt nog even weer wat warme oceaanlucht ons land te kunnen bereiken, waardoor temperaturen van boven 5°C mogelijk zijn. Daarna lijkt toch meer en meer een oostelijke stroming op gang te komen, waardoor we steeds dieper in de kou terecht gaan komen. Dus komende dagen allerminst een speldeprik van de winter zoals ik Timofeeff vandaag in het RTLweer hoorde beweren. Volgens hem zouden we weer terugkeren naar het zachte weer van heden, maar ik geef je op een briefkaartje dat dat niet gaat gebeuren... Voorlopig is de positie van het blokkerend hoog bepalend. Een aantal modellen geven voor een week vooruit een krachtig hoog boven west Rusland met een uitloper naar Scandinavie. Enkele modellen laten de uitloper richting Scandinavie minder sterk ontwikkelen. In dat geval kan toch wat zachtere lucht de Benelux binnen sijpelen en zal het meer kwakkelweer worden. Ik houd het echter op de eerste variant. Het is misschien al wat vroeg om te zeggen, maar schaatliefhebbers kunnen zich naar mijn idee gaan opmaken om eind volgende week op natuurijs te gaan schaatsen, al is het maar op een ondergelopen weiland ;). Ik blijf de ontwikkelingen met spanning volgen!

Groet, Jeroen
Door weatherservice
#45653
@ Jeroen, helaas moeten we weeral te kennen geven dat de weerkaarten van zowel het Amerikaanse en Europese weermodel de afgelopen runs opnieuw slechter worden met betrekking tot de winterkansen. De WAA lijkt in te storten, waardoor de koude luchtbel boven het Oostblok blijft trappelen.. Resultaat is opnieuw een WC die op de loer ligt en een ZW-stroming... zucht :angry:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11