Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door kees ws middelburg
#46294
ajm schrijft:
De verkoop van winterspullen loopt achter, ;)


dat zal het hem wezen :laugh:

Grt Kees ws Mdl
Door kees ws middelburg
#46295
Ook de laatste pluim 10 daagse geeft een stijging van de temp te zien na volgend weekend

Grt Kees ws Mdl
Bijlagen
ensemble_tt6_wageningen-6e5552406249ef36458a5c0e32a50005.gif
ensemble_tt6_wageningen-6e5552406249ef36458a5c0e32a50005.gif (13.52 KiB) 2628 keer bekeken
Door Pringelz
#46298
Voor aankomende week ziet het er echt koud uit voor Belgie, ik zie temperaturen rond de -5 in het centrum tot -7 in het oosten van het land. Snachts daalt het kwik snel tot een -8 tot -10 graden !
Door AenG
#46299
Brrrrrrr, ik zie de gasmeter al draaien:(


Bijlagen
Knipsel-42de2794c6399e48fe4f88c2c931c149.JPG
Knipsel-42de2794c6399e48fe4f88c2c931c149.JPG (16.21 KiB) 2628 keer bekeken
Door weerstation
#46301
Hier lijkt de winter al binnen te komen. Mist in deze regio zorgt ervoor dat de temperatuur maar net 1°C graad haalt.
Door westkapellegek
#46308
Hopen op mooi zwart ijs, dat is het beste ijs wat er bestaat! Ik heb een paar dagen gelegen me verdiept in ijsaangroei. Hier een stukje van het artikel, het hele stuk staat op http://www.alweeronline.nl/nieuws.html

Er zijn een aantal factoren die meespelen op het gebied van ijsaangroei. De ene heeft met de locatie en andere eigenschappen van het water zelf te maken, en andere factoren zijn weersinvloeden.

Locatie
Ten eerste moet het water stilstaand zijn. In stromend water kunnen de warmere lagen zich makkelijker mengen met koeler water, waardoor het koeler water warmer wordt en de vorming van ijs vertraagd.
Ook de diepte van het water speelt een grote rol. Immers, een klein laagje water is eerder afgekoeld dan een grotere massa water.

Weersinvloeden
Toch heeft het weer de meeste invloed. Een meer of sloot kan dan wel de perfecte locatie hebben, zonder temperaturen onder het vriespunt wordt het niks. Maar ,zoals eerder vermeld, temperatuur is niet de enige factor. Zo speelt onder andere luchtvochtigheid een rol. Hoe lager de luchtvochtigheid, des te sneller kan het ijs 'zijn warmte'kwijt.

Ook de wind heeft een invloed. Ligt er al een laagje? Dan versnelt de wind het stollingsproces door warmte af te voeren. Als er echter nog geen ijs ligt, dan zorgt een hardere wind voor menging van het water en remt het het stollingsproces af.

Overdag zorgt bewolking voor een natuurlijke schaduw, waardoor er minder snel dooi op treed, maar in de nachten houdt het uitstraling en daarmee warmte afvoer tegen en is het dus weer nadelig voor ijsaangroei. Bewolking in combinatie met neerslag is nooit echt goed: zo beschermt een sneeuwlaagje wel tegen dooi, maar houdt het tegelijkertijd de warmte onder de sneeuwlaag vast waardoor ijsaangroei wordt belemmerd.



Gr Niek
Door pb2rdf
#46310
Het ligt aan Jupiter, de griekse weergod, dat is het .... ;-)
De grieken nemen wraak dmv ernstige kou op de niet zo toeschietelijke noordelijke europese landen. B) :woohoo:

Btw, planeet Jupiter staat elke avond hoog aan de hemel.
Teken aan de wand ... ?? :P

En pluimen zijn bedrog,
Wan Jupiter die doet het toch .... :huh: :blink:

Peter.

PS, bovenstaande niet te serieus nemen ....
Door reitsma1960
#46328
Winter lijkt te beginnen............
Temperatuurtrend nu -2C per uur.
Wind Oost / Noord Oost
Luchtdruktrend +0,6 hPa per uur.

Schaatsen uit het vet.......

Gelukkig net afgelopen maandag een nieuwe CV ketel laten monteren........
Wij zijn d`r klaar voor.

Oebel
Door Weerstation Aalten
#46414
Hier een heel dun laagje sneeuw op dit moment.

hoop dat er nog meer komt hier in het oosten des land :P

Marcel
Door weatherservice
#46415
@ Marcel! Gelukkige kerel :cheer: . Hier in Waregem duikt het kwik nu ook onder de 0°C, maar voor een sneeuwdek vrees ik een beetje (zuiden van West-Vlaanderen)....

Nicolas
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11