Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door wsEpe
#46526
Het viel ons vanmiddag ineens op: de zeer lage luchtvochtigheid van vandaag. Aan het eind van de middag was deze hier 35%. Het februari-record van mijn station is verpulverd. Deze waarden komen wel vaker voor in het voorjaar, maar volgens mij is dit voor begin februari extreem droog.
Even gedacht dat de meter kapot was, maar gelukkig had iedereen hier waardes in de buurt van de mijne.
Door powerr
#46528
Ik heb een nog lagere luchtvochtigheid gemeten: 18% om 14:55. Verder heb ik ook nog een hoge luchtdruk gemeten: 1036.7 Hpa om 11:41.
Door jeroenzwart
#46569
Ook hier was de RV 33% op zijn laagst. Inderdaad erg lage waarden, maar voor de situatie niet ongebruikelijk. Overigens 18% lijkt me onrealistisch, ik zou die waarde niet vertrouwen. Maar de lucht waar we nu inzitten is van oorsprong zeer koud: waarschijnlijk van ca. -30°C. Doordat deze lucht vanuit Siberie intussen behoorlijk is opgewarmd tot ca. -5°C blijft er relatief erg weinig vocht over en komen we op zulke lage RV-waardes uit. Dat maakt de lucht binnen natuurlijk nog veel droger. Bevochtigen binnenshuis (en op het werk) is nu echt noodzakelijk om RV-waardes van lager dan 20% te voorkomen. Lang verblijven in lucht met een RV lager dan 20% is schadelijk voor de gezondheid. Hoofdpijn, duizeligheid, benauwdheid, bloedneuzen, trekkerige huid zijn bekende klachten die daarbij voorkomen. Dus mijn devies is: drink deze dagen goed en houd de RV in huis op minimaal 30% door deze te bevochtigen.

Groet, Jeroen