Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Snarf2000
#46649
RIJSWIJK - In het dorp Marknesse (in de Noordoostpolder) is zaterdag tegen 07.00 uur 's ochtends de laagste temperatuur in Nederland in 27 jaar gemeten: - 22,8 graden Celsius. Dat meldde een woordvoerder van weeronline.nl. Ook in veel andere delen van het land daalde het kwik tot -20 graden. „Bizarre temperaturen,” aldus de woordvoerder.

Ter vergelijking: de gemiddelde diepvries in Nederland bereikt als hij aanstaat een temperatuur van 18 graden onder nul.

Het Nederlandse kouderecord staat nog steeds op - 27,4 graden, gemeten op 27 januari 1942 in Winterswijk. De temperaturen in Nederland worden gemeten sinds 1901. Het is sinds 1956 niet meer zo koud geweest in februari in Nederland.

In het Waddengebied en in Zeeland is de temperatuur zaterdag met -10 graden het hoogst.

Bron De Telegraaf

Hier in het noordwesten van Friesland heb ik -14.4 graden gemeten.
Ook voor mijn station een kouderecord.

Leuke bijkomstigheid; 3x zoveel bezoekers dan op "normale" dagen.
Zal mijn sponsor leuk vinden.:woohoo:

Frans
Door teesee64
#46652
Nico schrijft:
Ja, koud is het ook hier in het zuiden, maar wat ook op valt is de enorme hoge barometerstand, hier op het ogenblik 1040,8


Inderdaad, dat viel mij ook op. hier op dit moment 1041,7.

Hier laagste temp vannacht -14,8

Best wel frisjes zo op deze manier :laugh:

Groet,
Theo
Door ws vreewijk
#46667
:) Hoi Frans :)

Ere die ere toekomt is een leuk stukje wat je geplaatst hebt.

Je schrijft ****De temperaturen in Nederland worden gemeten sinds 1901****

Alleen er word Officieel gemeten sinds 1706 en in opdracht/gesponserd door de Oranjes.Er waren verschillende plaatsen in Nederland waar mensen alles bijhielden natuurlijk niet digitaal ha ha zoals wij nu :)

Onder aan mn site vind je de temperaturen in een overigens vrij grove grafiek vanaf het jaar 1706 tot 2009 er is nog niet bijgewerkt tot nu omdat er word opgebouwd in stappen van 10 jaar 2016 is de volgende stap.

De precieze metingen per jaar zijn bij het KNMI te zien.

:cheer: gr Chris
Door ws vreewijk
#46671
:blush: ik moet mezelf verbeteren :blush:

De aller eerste metingen althans een systematisch weergave begon al in 1675 door een zekere Jan Buisman hij ging door met meten tot 1750 en daarmee heeft Nederland de langste ononderbroken meetreeks ter wereld meer dan 300 jaar.

De meetreeksen van de oranjes waren wel veel completer omdat er meerdere meetpunten waren.

Pfff gelukkig recht gezet voor jullie merkte dat het niet klopte in mn eerdere posting.

gr Chris
Door Snarf2000
#46679
:laugh:
Gelukkig is dit niet mijn tekst.
Bronvermelding staat er onder.
Alles wat er niet aan klopt is niet van mij. :P

Maar om te zeggen brrrr, wat is het koud!, nee, dat vindt ik meevallen vanmorgen.
Heerlijk zonnetje er bij, en voor de gevel op het zuiden allemaal waterdruppels, terwijl het -10 vriest.

Het is te merken dat de zon alweer een beetje macht krijgt.
Ook op de ijsbaan was het heerlijk vertoeven.
Niet om te schaatsen, maar om sneeuw te ruimen.
Heerlijk gezond weer.

Frans