Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door jones
#46819
Hallo,

Ik heb al 2 jaar een Davis Vantage Pro2 weerstation model 6163EU.

Normaal gezien is dit voorzien van een aspirated radation shield en het werkt ook deels op zonne-energie dus het zou geen problemen mogen geven als het in de zon zou staan.

Mijn weerstation staat inderdaad ook in het midden van de tuin waar de zon kan schijnen, maar ik merk dat van zodra de zon recht op mijn temperatuur/vochtigheidssensor schijnt, deze echt als een raket de hoogte in schiet (vanmorgen weer van -8,9 naar -5,8 in 1 uurtje). Als ik dit vergelijk met andere weerstations in de buurt, is de temperatuur overdag hoger dan de andere en 's nachts lager.

Het rare is, op bewolkte dagen zijn de temperaturen hetzelfde als andere weerstations in de buurt.

Normaal gezien zou het geen problemen mogen geven als het in de zon staat, maar ik denk toch dat er wat mis is? Is het misschien mogelijk dat er toch effect van radation heat aan te pas komt of dat dit misschien komt doordat ik de batterij van het ISS al 1,5 jaar niet meer vervangen heb (want het is eigenlijk de eerste keer in jaren dat ik zo'n groot verschil merk)?

Alvast bedankt!
Door jones
#46820
Hier even het bewijs, vind het toch wel een overdreven temperatuursstijging

10:00 -7,3
10:10 -6,6
10:20 -5,8
10:30 -4,8
10:40 -3,9
10:50 -3,1
11:00 -2,1
11:10 -1,4
Door jeroenzwart
#46847
Jones,

Ik denk dat er niets aan de hand is. Als je Davis bij bewolkt (en vooral winderig) weer niet of nauwelijks afwijkt van het gemiddelde van de omringende stations, dan meet je de juiste temperatuur. Ik denk dat je station (te) beschut staat. Overdag met zon en weinig wind krijg je dan het zogenaamde tuineffect, waardoor de temperatuur razendsnel oploopt. 's nachts bij helder weer treedt het omgekeerde op: door de beschutting kan de wind niet bij de meetplek komen. De meetplek (beschutte tuin?) koelt daardoor veel sterker af dan de omgeving. Met andere woorden: een verklaarbaar fenomeen, niets aan de hand. Het enige wat je kunt afvragen is of je dit wilt. Je metingen zijn slechts representief voor jouw meetlocatie en niet voor de locale buurt. Iedereen moet het voor zich weten, maar ik geef toch de voorkeur aan representatief te zijn voor de buurt...

Groet, Jeroen

PS Ik vergelijk mijn station vaak met Mook: een beschut station op ongeveer 7 km van mij vandaan. Daar zie ik hetzelfde fenomeen optreden als jij beschrijft ten opzichte van mijn station (volledig onbeschutte situatie).
Door jones
#47166
jeroenzwart schrijft:
Jones,

Ik denk dat er niets aan de hand is. Als je Davis bij bewolkt (en vooral winderig) weer niet of nauwelijks afwijkt van het gemiddelde van de omringende stations, dan meet je de juiste temperatuur. Ik denk dat je station (te) beschut staat. Overdag met zon en weinig wind krijg je dan het zogenaamde tuineffect, waardoor de temperatuur razendsnel oploopt. 's nachts bij helder weer treedt het omgekeerde op: door de beschutting kan de wind niet bij de meetplek komen. De meetplek (beschutte tuin?) koelt daardoor veel sterker af dan de omgeving. Met andere woorden: een verklaarbaar fenomeen, niets aan de hand. Het enige wat je kunt afvragen is of je dit wilt. Je metingen zijn slechts representief voor jouw meetlocatie en niet voor de locale buurt. Iedereen moet het voor zich weten, maar ik geef toch de voorkeur aan representatief te zijn voor de buurt...

Groet, Jeroen

PS Ik vergelijk mijn station vaak met Mook: een beschut station op ongeveer 7 km van mij vandaan. Daar zie ik hetzelfde fenomeen optreden als jij beschrijft ten opzichte van mijn station (volledig onbeschutte situatie).


Oke bedankt voor je reactie.

Wat je zegt klopt, de temperaturen in mijn tuin waren overdag steeds iets hoger en 's nachts iets lager dan elders, maar de laatste week was dit toch wel vrij extreem geworden.

Daarom ben ik de sensor in de tuin eens nader gaan inspecteren en heb vastgesteld dat de aspiratie niet meer werkte. Normaal gezien maakt het een soort zoemend geluid en dit was er nu niet meer. Ik dacht aan 2 verklaringen:
1) door de continue vorst is het bevrozen en valt het stil (maar het ligt nu nog steeds stil) dus
2) kan het zijn dat de batterij af is, hoewel de sensor de gegevens nog steeds kan meten en doorstuurt naar mijn console & WeatherLink want daar is geen probleem?

Alvast bedankt!
Door jeroenzwart
#47170
jones schrijft:
Oke bedankt voor je reactie.

Wat je zegt klopt, de temperaturen in mijn tuin waren overdag steeds iets hoger en 's nachts iets lager dan elders, maar de laatste week was dit toch wel vrij extreem geworden.

Daarom ben ik de sensor in de tuin eens nader gaan inspecteren en heb vastgesteld dat de aspiratie niet meer werkte. Normaal gezien maakt het een soort zoemend geluid en dit was er nu niet meer. Ik dacht aan 2 verklaringen:
1) door de continue vorst is het bevrozen en valt het stil (maar het ligt nu nog steeds stil) dus
2) kan het zijn dat de batterij af is, hoewel de sensor de gegevens nog steeds kan meten en doorstuurt naar mijn console & WeatherLink want daar is geen probleem?

Alvast bedankt!


Je ventilator werkt op een zonnepaneel (dus alleen overdag als het licht is). Als er meer licht op valt gaat ie harder zoemen. Dus aan een batterij kan het niet liggen. De batterij zit in je transmitter die de gegevens doorgeeft en daar is blijkbaar niets mee aan de hand. Ik denk toch dat er iets mis is met je ventilator: misschien vastgelopen door vuil? Ik zou zeggen, maak de boel eens open, dan kun je dat uitsluiten. Is de zaak niet vastgelopen, vervuild of de stroomconnector losgeraakt, dan denk ik toch dat je ventilator kapot is.

Groet en succes verder, Jeroen