Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Snarf2000
#47699
wo 07 mrt 2012, 20:37

Houston

De grootste zonnestorm sinds vijf jaar is op weg naar de aarde. Dinsdagavond werd door een krachtige uitbarsting op de zon een wolk elektrisch geladen deeltjes de ruimte in geblazen.

Afbeelding

Astronomen zijn in rep en roer sinds de vlammen de zon dinsdag hebben verlaten en op weg zijn naar onze planeet, meldt Space.com. Het Solar Dynamics Observatory programma van de NASA heeft de zonnevlam vastgelegd.

De NASA verwacht dat de storm de aarde vrijdag zal bereiken. Als de plasmawolk sterk genoeg is, kan deze satellietelektronica, energienetwerken en radiocommunicatie verstoren.

Eind januari veroorzaakte de zon ook al een grote storm. Toen werden uit voorzorg verschillende vliegtuigen omgeleid. Volgens NASA moeten we ons opmaken voor een veel zwaardere zonnestorm in 2013, die onder meer stroomnetwerken langdurig plat zou kunnen leggen.

Bron: De telegraaf
****************************************************

Ik ben benieuwd wat wij hier persoonlijk van gaan merken.

Frans
Door meteozwolle
#47700
Ben ook benieuwd. Heb wel altijd moeite met uitspraken zoals:

Volgens NASA moeten we ons opmaken voor een veel zwaardere zonnestorm in 2013, die onder meer stroomnetwerken langdurig plat zou kunnen leggen.


krijg daar altijd het gevoel bij dat NASA op die manier haar financieel budget wil 'borgen' of liever nog iets verhogen want nu dreigt er ECHT gevaar ;)
Door teesee64
#47709
pdw112 schrijft:
Vorige keer was er ook niets aan de hand dus ik geloof er deze keer ook niets van.


Vorige keer was er wel degelijk iets aan de hand. In 2006 werden elektriciteitsnetwerken plat gelegd, hadden satellieten last van storing/schades en was er bovendien ook in Nederland poollicht te zien.

Moet er wel bij zeggen dat de uitbarsting nu een X5.5 was en die van 2006 een X9.6!

Neemt niet weg dat ook ik niet geloof dat we er veel hinder van zullen hebben. Mogelijk wel een kans om het poollicht vanavond te zien B)

Groet,
Theo