Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door jschoonh
#49316
Barometrisch druk overdag hoger?

De temperaturen bij ons zijn inmiddels overdag zeer regelmatig boven de 30 graden. Nu ik met mijn zelfbouw pyranometer aan het experimenteren ben viel me het volgende in deze grafieken op. De luchtdruk loopt bijna iedere dag iets op gelijk met de grafiek van de globale warmte. Ik kon er niets over vinden dus ben bij wunderground bij diverse stations in Turkije, Cypres en Griekenland aan het kijken geweest.
En bijna elke dag, bij al deze stations kom je een lichte hobbel in de luchtdruk tegen?????
Soms minder dan 1 Hpa soms bijna 2 maar veel dagen klopt dat. De top rond het middag uur.
Als er echte drukverschillen in de tijd zijn, valt het niet op en somige dagen hebben een vlakke lijn.
Heeft iemand hier een verklaring voor misschien de hoge temperaturen hier. Meetfouten is in elk geval geen verklaring omdat het over meerdere stations gaat op meerdere locaties.
Door jschoonh
#49318
jschoonh schrijft:
Barometrisch druk overdag hoger?

De temperaturen bij ons zijn inmiddels overdag zeer regelmatig boven de 30 graden. Nu ik met mijn zelfbouw pyranometer aan het experimenteren ben viel me het volgende in deze grafieken op. De luchtdruk loopt bijna iedere dag iets op gelijk met de grafiek van de globale warmte. Ik kon er niets over vinden dus ben bij wunderground bij diverse stations in Turkije, Cypres en Griekenland aan het kijken geweest.
En bijna elke dag, bij al deze stations kom je een lichte hobbel in de luchtdruk tegen?????
Soms minder dan 1 Hpa soms bijna 2 maar veel dagen klopt dat. De top rond het middag uur.
Als er echte drukverschillen in de tijd zijn, valt het niet op en somige dagen hebben een vlakke lijn.
Heeft iemand hier een verklaring voor misschien de hoge temperaturen hier. Meetfouten is in elk geval geen verklaring omdat het over meerdere stations gaat op meerdere locaties.


Ik realiseer me dat ik nog meer informatie heb wat er ongetwijfeld mee te maken heeft.
Precies verklaren kan ik het niet wel weet ik een paar componenten te benoemen die er mee te maken hebben.
Het fenomeen is dat als het weer hier zich zomers gestabiliseerd heeft overdag een lichte wind uit zee komt en s’avonds en s’nachts uit de bergen. Overdag dus zuid en in de nacht noord. Heeft iets te maken met de redelijke stabiele temperatuur van de zee en kustvorm met bergen. Vroeger als hangglider piloot zocht je dit soort kusten op omdat er geweldig goed te vliegen is. Tegen de bergrug aan de zeekant ontstaat stijgende lucht. En als het afkoelt omgekeerd.
Maar hoe komt dit en heeft het daadwerkelijk met de barometer schommelingen te maken?
Door Luc
#49320
Ik heb nog een link in de favorieten staan met een PDF document, dat wellicht antwoord biedt op jouw vraag: http://www.schutterssupport.nl/Ballisti ... istiek.pdf

Hierin staat o.a. het volgende:
Verschil in luchtdruk ontstaat ook door verschil in verwarming. Als in een afgesloten ruimte verhit wordt, zal de lucht willen uitzetten en de druk toenemen. De atmosfeer is echter geen afgesloten ruimte en daarom kan de lucht vrij uitzetten of inkrimpen. De dichtheid verandert daarom met de temperatuur. Wordt de lucht verhit, dan neemt de dichtheid af en daarmee tevens de luchtdruk. Koude lucht daar en tegen is zwaarder, en oefent meer druk uit.

en verder:
De grootste verandering in luchtdruk vindt twee maal per dag plaats in de vergroting en vermindering als gevolg van het opwarmen van de lucht door de zon. Iedere dag rond 4 uur in de ochtend en de middag is de luchtdruk op zijn laagste waarde, en rond 10 uur in de ochtend en de avond op zijn hoogst.


Gr,
Luc
Door jschoonh
#49325
Luc schrijft:
Ik heb nog een link in de favorieten staan met een PDF document, dat wellicht antwoord biedt op jouw vraag: http://www.schutterssupport.nl/Ballisti ... istiek.pdf

Hierin staat o.a. het volgende:
Verschil in luchtdruk ontstaat ook door verschil in verwarming. Als in een afgesloten ruimte verhit wordt, zal de lucht willen uitzetten en de druk toenemen. De atmosfeer is echter geen afgesloten ruimte en daarom kan de lucht vrij uitzetten of inkrimpen. De dichtheid verandert daarom met de temperatuur. Wordt de lucht verhit, dan neemt de dichtheid af en daarmee tevens de luchtdruk. Koude lucht daar en tegen is zwaarder, en oefent meer druk uit.

en verder:
De grootste verandering in luchtdruk vindt twee maal per dag plaats in de vergroting en vermindering als gevolg van het opwarmen van de lucht door de zon. Iedere dag rond 4 uur in de ochtend en de middag is de luchtdruk op zijn laagste waarde, en rond 10 uur in de ochtend en de avond op zijn hoogst.


Gr,
Luc


Zo dat is veel informatie. Heb het met aandacht gelezen en grote delen begrijp ik. Nog een factor buiten de citaten die je hier hebt staan is dat droge lucht zwaarder is dan lucht met een hoge relatieve vocht gehalte. Relatieve vochtigheid varieert hier aanzienlijk met dag en nacht. Meer dan door de temperatuur verschillen verklaard kan worden.
MMMM leuk om eens wat te rekenen hartstikken bedankt voor dit stuk informatie. Deed me trouwens ook aan mijn diensttijd denken als wemnt bij de marine (wapen elektronica monteur) en de ballistische correcties op de weergegevens.
Door jschoonh
#49343
Een paar Engels talige site’s gevonden over dit fenomeen.
De korte vereenvoudigde uitleg.
De zon warmt het land sneller op dan het zeewater vanwege de opname capaciteit van het vele water. De warmere lucht boven land betekend uitzetting, kleiner densiteit en dus lagere druk. Koelere lucht boven zee een hogere druk. Dus wind uit zee. S’avonds koelt het land af en blijft de zee vanwegen zijn grote warmte opslag op temperatuur. Land wind als gevolg. Wij zitten 3 km van de zee en c.a 5 Km van de bergen, ertussen in dus. Je kan het fenomeen zien door minimale uitslagen op de barometer.
Het verklaard ook waarom hier soms spontaan heftige onweer ontstaat. S’avonds relatief warme vochtige lucht uit zee wordt omhoog gedwongen door de bergen. Als die lucht de hogere koude lucht raakt loopt de rel. vocht erg snel op en wordt het erg onrustig.