Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
#6547
Wij hebben vloerverwarming en ik weet niet wat handig is: 'snachts op 16 graden zetten of aan laten staan. In de eerste situatie moet de ruimte weer helemaal opgewarmd worden, in het tweede geval moet de hele nacht de ruimte op temperatuur gehouden worden. Daarom zou ik het verbruik willen meten.

Het probleem is natuurlijk dat de ene nacht anders is wat betreft het weer dan de andere nacht: meer/minder wind, lagere/hogere temperatuur, etc.
Is er zoiets als een soort "factor" of getal waarmee te rekenen valt?
#6553
Hi SaddieN,

Voor het beantwoorden van je vraag zijn er zoveel vragen die je zult moeten beantwoorden zoals :

Hoe is de isolatie van de vloer ?
Hoe dik is de afwerkvloer ?
Hoe is de isolatie van de totale woning ?
Hoe is het warmteverlies ?
Wat is de gewenste kamertemperatuur ?

etc.

Ik woon zelf in een zweedse woning waarvan de isolatie natuurlijk super is. Ik heb ook vloerverwarming maar met een redelijke dikke afdekvloer. Dat maakt dat de vloer wat trager is maar heeft als voordeel dat de vloer wat langer warm blijft. Ik laat de cv om 7.00 2 uur draaien en om 17.00 weer twee uur. Dit alleen bij vorst buiten. Voor de rest ondersteunen we wat met een houtkachel.

Om je een indruk te geven, onze woning is vrijstaand en heeft een inhoud van over de 1000 m³ met een gasverbruik van ca 800 m³ gas per jaar. Hiervan wordt ook gas gebruikt voor koken en badderen, een geliefde hobby hier in huis. ( beide )

Je ziet dat je vraag niet zo simpel is te beantwoorden. Er zijn veel factoren die meespelen.

Veel succes,

Bert J. van Bergen