Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door SpeedyGJ
#59892
Nog even laatste paar dingen vast zetten? Doe dat maar vlug want er komt weer een hoop wind aan.
Zoals het nu naar uitziet krijgt vooral het NW en noordkust + eilanden te maken met een zware storm kracht 10! Echter die 11bft ligt niet heel erg ver bij ons vandaan, een verschuiving van 100km naar het zuiden kan leiden tot opnieuw een 11bft.
Goed het is nog een paar dagen maar in de gaten houden moeten we zeker doen.

Vrijdag opnieuw stormkansen dus het kan zomaar zijn dat we 24h lang met minstens 7-8bft kom te zitten.

Dus zorg dat alles goed vast zit ;) mijn station staat in ieder geval vrij opgesteld zodat ik hopelijk de 75+ gemiddeld op de teller ga krijgen :)

Hier zit trouwens alles goed vast, 1 dakpan moet nog wel iets recht gezet worden dus dat is een klein klusje voor morgen. Webcam is nog een beetje onzeker en anders maar even voor het raam gaan filmen :D
Door SpeedyGJ
#59904
Inderdaad, als ze niet zo dwars waren geweest had ik zeker mooie resultaten kunnen hebben, hoewel NW wind de slechte windrichting was die ik kon hebben maar dan had ik waarschijnlijk de paal wel even aan de noordkant geplaatst voor tijdelijk ;)
Maar goed het is verder niet anders, heb op deze lokatie waar die nu staat ook prima metingen en zoals het nu naar uit ziet kan ik die 9bft heel misschien 10bft wel op de teller krijgen.
Alleen de vraag is: 111km/h zal die eraan gaan? ;)

Actuele kaarten geven momenteel op de waddeneilanden een 11bft en voor de noordelijke gebied een 10bft. Lijn Leeuwarden > Groningen zou wel eens in de 9bft kunnen vallen.
Kortom het lijkt dat we de storm van 28okt nog eens overnieuw doen maar dan langdurig wat uiteindelijk weer behoorlijk wat schade zal ontstaan, probleem is echter dat er dit keer niet zo snel uitgerukt kan worden om de schade te herstellen gezien dit stormachtige weer tot wel 2 dagen kan aanhouden.

Hier een meteogram van Ameland: 27m/s!
Afbeelding
Door Wietse
#59906
Ik zie nergens een storm met orkaankracht opkomst hoor.
Windstoten kun je niet in "orkaankracht" uitdrukken. Orkaan is ook een kwalificering voor een gemiddelde windsnelheid over 10 minuten of een half uur. Windstoten kun je alleen vastleggen in m/s, knopen of km/u.
Door pkd19
#59908
Hoop eerlijk gezegd niet dat deze storm/zware storm 28 Oktober uit de boeken gaat schrijven,ging toen al raar genoeg met 130km/hr windvlaag en veel schade,ze zijn op paar plekken nu nog bezig om het te repareren/vervangen..
Door weatherservice
#59909
Windstoten die het criterium 11 / 12 beaufort halen (in de vorm van pieken tijdens buien en de uitwisseling vanop énige hoogte) mogen wat mij betreft tot de term 'orkaankracht' krijgen. Natuurlijk zou het ook als 'zware storm' bestempeld kunnen worden, maar ik denk dat we donderdag wel eens wat vuurwerk mogen verwerken op het koufront.
Door SpeedyGJ
#59910
Deze discussie komt elke keer weer voor.
Natuurlijk zullen mensen windstoten uitdrukken in windkracht, ik ga niet gauw in discussie maar moet eerlijk toegeven dat je windstoten niet in windkracht mag uitdrukken.
Wat zou het raar lijken als je het volgende bericht hoort:

12 juli 2014 - Zware onweersbuien met kans op orkaankracht!
Lijkt natuurlijk ook nergens op.

Maar goed dat het gewoon ruig weer gaat worden dat is inmiddels wel zeker, alleen hangt nu vanaf tot hoever die depressie gaat komen :)
Door meteohoekvanholland
#59913
In hoek van holland morgen einde van de middag nu ook waarschuwing voor windstoten tot 130 kmu. Er wordt zelfs overwogen de stormvloedkering te sluiten i.v.m. springtij. T wordt zondermeer een spannende Sinterklaas dit jaar :)