Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door baroman
#62704
bgr schrijft:
Het is allemaal heel mooi om het op zo,n (Lambrecht) precieze manier te meten, maar het wordt daardoor steeds moeilijker om met de metingen uit het verleden te vergelijken.
Kijk naar de zonneschijnmetingen uit het verleden en de manier waarop dit nu gebeurd.

Groeten
BertGr


Hoi Bert

Ja dat is zo maar je moet wel met de tijd meegaan, stilstaan is achteruit gaan.
Dit geld voor auto`s maar ook voor meteorologische instrumenten.
Ja, hoe ze dat in het verleden hebben gedaan knap als ik naar mijn pluviograaf kijk met een glazen hevel, maar goed ze zullen er wel niet meer een paar mm naast zitten maar je moet ergens een begin maken met meten, en of dit nou goed was of niet, het begin was er.
Als ze in de tijd waren blijven steken dan waren er ook geen computers geweest en konden we onze weergegevens niet op deze site kwijt.

Groeten Ronnie..
Door J.S.
#62737
Maar dat betreft de hele regenperiode. In Middelburg NO meet ik met een Davis die wel is bijgesteld maar nooit exact zal meten als een Hellmann.

In Middelburg Centrum is de neerslag in een geijkte regenmeter (zelfbouw) gemeten waarbij het gewicht van de neerslag met een geijkte weegschaal (op 0,1 gr nauwkeurig) is gemeten.

Uitzonderlijker was de Tx...14,4 C! Eh..wauw..de laagste waarde op een Zeeuwsstation met een geijkte meter sinds 1920 voor zover ik heb kunnen natrekken!

Middelburg KNMI registreerde overigens 57,3 mm van 20-20 uur, dus echt duidelijk meer dan mijn waarden. Het uiteindelijke totaal over 2 dagen was daar 65,1 mm.