Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Toulon7559
#64645
In 1999 zag ik de zonsverduistering visueel in Zeeland bij prachtig weer.
;-) Toen nog geen apparatuur voor waarneming, behalve een kartonnen doos met een klein gaatje om het zonnebeeld te projecteren.

:-( Vanmorgen in Twente was het mistig, dus visueel weinig te zien, behalve dat het iets donkerder werd.
De apparatuur zag het beter:
- mijn 'oude' WS7000-set heeft in het plaatje uit WsWin een duidelijke dip in de gele lichtkromme.
Opvallend ook tegelijk een windpiek. Volgens Wunderground-vertoning op basis van Nexus-data met een windstoot van 10,5km/uur.
Fraai dat WsWin met markeringen de tijd van de diepste verduistering aangeeft:
goed bedacht door de ontwerper!
- de grafiek uit mijn PV-systeem vertoont een duidelijke dip in de spanning en in het vermogen.

Omstreeks 14:30uur brak de zon door en was het even ongelooflijk helder, met piekproductie door het PV-systeem.

Nog anderen met opvallende waarnemingen?
Bijlagen
(24.07 KiB) 172 keer gedownload
Door osjohn
#64647
En voor die mensen die een Vantage met UV en Solar hebben met WeatherDisplay Live

draaien, die kunnen op de UV en Solar grafieken exact zien de zonsverduistering.

John
Door nolversteeg
#64650
klopt helemaal,John

Groetjes Nol
Bijlagen
zonsverduistering_20_03_2015.JPG
zonsverduistering_20_03_2015.JPG (25.64 KiB) 2147 keer bekeken
Door Toulon7559
#64653
PV-plaatje dat ik beschreef in mijn vorig bericht.

Net als bij mijn WS7000-uitlezing door WsWin zie je hier dus wel grafieklijnen op basis van gemeten zonnestraling, maar calibreren voor een meteo-toepassing is niet eenvoudig. Want voor de overdrachtsfunctie moet ik de combinatie van uitgangsspanning en uitgangsstroom vertalen naar een lichtwaarde t.o.v. de niet-lineaire I/V-curve van een PV-paneel. Bij een PV-systeem spelen daarbij ook nog de paneeltemperatuur en de regelkarakteristieken van de omvormer een rol.
:( Lijkt me technisch iets te uitdagend t.o.v. de mogelijke, toegevoegde waarde ......
Bijlagen
(48.19 KiB) 180 keer gedownload
Door lammertsm
#64657
Hier duidelijk de dip terug te zien in de grafiek
Bijlagen
zon_20_maart_2014.JPG
zon_20_maart_2014.JPG (30.09 KiB) 2147 keer bekeken