Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door WSParkstad
#70206
@All,

Gewoon een vraagje waar ik van sta te kijken en mij afvraag hoe zit dat nou.

Ben wat aan het snuffelen en heb het weer bericht gevolgd en ook buienradar terug gekeken maar zie nergens een melding van regen in Nederland.
Ga ik nu naar alle provincies en ga de lijst af dan zie ik dat er op veel plaatsen heeft geregend?

Dit vind ik een vreemd iets en daarom mijn vraag hoe is dit mogelijk, heeft het nu toch geregend of niet in Nederland?

Met vriendelijke groet,

Marcel
Door weerstationhoogeloon
#70207
Dauw en/of vochtige aanslag in de regenbeker, wat naar beneden loopt en het kiepmechanisme activeert??? Er is 's-morgens veel dauw en nevel.
Door Heersje
#70208
Hoge luchtvochtigheid, dauwpunt vrijwel gelijk met temp. Condensatie van vocht op de regenmeter, bij zonsopgang net genoeg om een keer het kantelmechanisme te laten werken. Mijn davis geeft ook 0.2mm vandaag. Dat is mijn theorie maar heb er niet voor doorgeleerd ;)
Door jeroenzwart
#70210
T.J. schrijft:
Het is inderdaad de dauw die deze valse neerslag genereert.

Ben het met Heersje eens.

Groeten Tjeerd


Tjeerd,

Het gaat hier niet om 'valse' neerslag, maar om echte neerslag. Neerslag kan vele vormen hebben en dauw is daar één van. Net als rijp is het een vorm van neerslag die niet naar beneden valt, maar neerslaat (condenseert) op een koud oppervlak.
Ook een groot aantal officiële KNMI-stations maakten vandaag melding van neerslag. Gisteren ook mijn KNMI-station (922 Siebengewald) 0.1 mm aan neerslag. Het had die 24 uur daarvoor niet geregend.
Overigens is het wel zo dat de Davis regenmeter 'gevoeliger' is voor neerslag in de vorm van dauw (of rijp) dan de KNMI regenmeters. Zo had mijn Davis weerstation vandaag 0.2 mm, terwijl de KNMI regenmeter slechts enkele druppels bevatte, afgerond 0.0 mm. Ik heb gemerkt dat de Davis regenmeter veel vaker (en meer) neerslag registreert in dergelijke omstandigheden dan de KNMI regenmeter.

Groet, Jeroen
Door pb2rdf
#70212
Van 14 op 15 oktober veel mist in NL.
En dat condenseert, en wordt door de regenmeters van automatische weerstations als neerslag gemeten, kan 0.2-0.4 mm opleveren.
Door weerstationhoogeloon
#70213
jeroenzwart schrijft:
T.J. schrijft:
Het is inderdaad de dauw die deze valse neerslag genereert.

Ben het met Heersje eens.

Groeten Tjeerd


Tjeerd,

Het gaat hier niet om 'valse' neerslag, maar om echte neerslag. Neerslag kan vele vormen hebben en dauw is daar één van. Net als rijp is het een vorm van neerslag die niet naar beneden valt, maar neerslaat (condenseert) op een koud oppervlak.
Ook een groot aantal officiële KNMI-stations maakten vandaag melding van neerslag. Gisteren ook mijn KNMI-station (922 Siebengewald) 0.1 mm aan neerslag. Het had die 24 uur daarvoor niet geregend.
Overigens is het wel zo dat de Davis regenmeter 'gevoeliger' is voor neerslag in de vorm van dauw (of rijp) dan de KNMI regenmeters. Zo had mijn Davis weerstation vandaag 0.2 mm, terwijl de KNMI regenmeter slechts enkele druppels bevatte, afgerond 0.0 mm. Ik heb gemerkt dat de Davis regenmeter veel vaker (en meer) neerslag registreert in dergelijke omstandigheden dan de KNMI regenmeter.

Groet, Jeroen



Jeroen,

de Davis VP2 heeft als kleinste meting 0,2mm.
Dus als het kiepmechaniek één keer om gaat dan heb je al gelijk 0,2mm te pakken.
Als er in een etmaal bv 10 kleine buitjes zijn van ieder 0,19mm dan is die dag toch 2mm neerslag geregistreerd door de VP2.

gr. Remie
Door WSParkstad
#70215
Iedereen bedankt voor de tekst en uitleg.
Zelf tel ik de dauw niet mee en zijn daar al eens discussie's over geweest.
Maar had niet verwacht dat op zo'n mooie dag zoveel dauw zou zijn.

Zelf gebruik ik ook een Davis met verwarming erin en die staat elke dag eventjes aan om die dauw meting te voorkomen, of het juist is of niet maar wil eigenlijk alleen echte neerslag meten.

Nogmaals bedankt voor de info en bij alleen 0,2 dan ha dik hier rekening mee gehouden maar zag zelf 0,6 en dat viel bij mij niet als dauw meting, daarom de vraag.

Opgelost.


Vriendelijke groet.

Marcel.
Door jeroenzwart
#70219
weerstationhoogeloon schrijft:
jeroenzwart schrijft:
T.J. schrijft:
Het is inderdaad de dauw die deze valse neerslag genereert.

Ben het met Heersje eens.

Groeten Tjeerd


Tjeerd,

Het gaat hier niet om 'valse' neerslag, maar om echte neerslag. Neerslag kan vele vormen hebben en dauw is daar één van. Net als rijp is het een vorm van neerslag die niet naar beneden valt, maar neerslaat (condenseert) op een koud oppervlak.
Ook een groot aantal officiële KNMI-stations maakten vandaag melding van neerslag. Gisteren ook mijn KNMI-station (922 Siebengewald) 0.1 mm aan neerslag. Het had die 24 uur daarvoor niet geregend.
Overigens is het wel zo dat de Davis regenmeter 'gevoeliger' is voor neerslag in de vorm van dauw (of rijp) dan de KNMI regenmeters. Zo had mijn Davis weerstation vandaag 0.2 mm, terwijl de KNMI regenmeter slechts enkele druppels bevatte, afgerond 0.0 mm. Ik heb gemerkt dat de Davis regenmeter veel vaker (en meer) neerslag registreert in dergelijke omstandigheden dan de KNMI regenmeter.

Groet, Jeroen



Jeroen,

de Davis VP2 heeft als kleinste meting 0,2mm.
Dus als het kiepmechaniek één keer om gaat dan heb je al gelijk 0,2mm te pakken.
Als er in een etmaal bv 10 kleine buitjes zijn van ieder 0,19mm dan is die dag toch 2mm neerslag geregistreerd door de VP2.

gr. Remie


Remie,

Het verschil tussen de Davis regenmeter en de KNMI regenmeter heeft niets te maken met het kiepmechamiek van de Davis. Dat bepaald alleen dat er meer neerslag (0.2 mm minimaal) aan dauw de meter ingelopen moet zijn, eer deze neerslag registreert. Bij de KNMI regenmeter is 0.05 mm al detecteerbaar.

Het verschil heeft volgens mij te maken met het materiaalverschil tussen beide meters. De Davis is van plastic, terwijl de KNMI regenmeter van staal is. De oppervlakte van de Davis koelt daardoor onder een heldere hemel sneller af dan de stalen trechter van de KNMI regenmeter. De stalen trechter heeft een hogere warmtecapaciteit (meer massa) en heeft weinig isolatie naar de beneden (daar waar de warmte vandaan komt). Beide zaken zorgen voor een snellere afkoeling van de Davis trechter. Persoonlijk vind ik dat realistischer, aangezien voor gras (daar waar de meeste dauw zich op vormt) hetzelfde geldt als voor de Davis trechter: weinig warmtecapaciteit en een goede isolatie naar beneden en dus een snelle afkoeling. De officiële KNMI regenmeters onderschatten dus de hoeveelheid neerslag als gevolg van dauw...

Groet, Jeroen