Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door WSParkstad
#71308
Vandaag toch iets grappigs mee gemaakt.
Een vaste kijker stuurde mij een mail, er was een fout, zelf was ik benieuwd wat dit zou mogen zijn, helaas kan ik het niet laten zien in een filmpje maar het maakte wel iets duidelijk ook bij mij zelf.

De bewolking is toch weer iets anders dan Neerslag radar, de wolken trokken naar het westen en het regenfront boven Duitsland trok richting oosten, best wel geinig om dit te zien.

Mijn reacties was ook van bedankt maar het klopt toch echt wel hoor, zo kan men dus ook zien dat hoge bewolking een heel andere richting opgaat dan een neerslag front, wel leuk om het zo duidelijk te zien.

Dit wilde ik eventjes gewoon delen, moest er zelf ook om lachen en ja die data komt toch van Neerslag en de bewolking komt van Eumetcast en neem aan dat deze grote instanties echt wel de juiste data door sturen ;-)

Voor iedereen een fijn weekend.

Marcel.
Door jeroenzwart
#71321
Ja, aan de data hoeven we niet te twijfelen. Maar zoiets is inderdaad wel leuk om te zien en komt zeker vaker voor. De windrichting op grote hoogte kan soms compleet anders zijn dan aan het aardoppervlak. Een tegengestelde richting is daarbij goed mogelijk. Afgelopen week (exacte dag weet ik niet meer) ging de bewolking boven Nederland van Zuid naar Noord (goed op de satelietbeelden te zien), terwijl alle weerstations in Nederland een windrichting vanuit het Noorden lieten zien.
Bij neerslag komt er nog meer bij kijken: is er sprake van buien, dan is de trekrichting mede afhankelijk van de ontwikkeling van de bui en of er sprake is van een sterke luchtstroming hoog in de atmosfeer. De richting van de bewolking lijkt zich soms weinig aan te trekken van de richting waarop (de kern) van de bui trekt. Bij een frontale zone zie je vaak dat de neerslag zelf bijvoorbeeld van Zuid naar Noord lijkt te trekken (volgens de radarbeelden), maar dat de zone zelf van West naar Oost trekt. De wind aan het aardoppervlak is dan vaak eerst Zuidoostelijk, om dan bij de passage van het front te draaien naar Zuid of Zuidwest, of zelfs bij een occlusiefront mogelijk naar Noordwest.
Dat is het boeiende aan het weer: de zaken zijn vaak niet zoals deze op eerste gezicht lijken te zijn!

Groet, Jeroen