Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74782
Voor UVI-bepaling maak ik gebruik van eigenbouw-uitlezing door ESP8266>Domoticz van sensoren type ML8511 en SI1145,
met pragmatische inschaling m.b.v. de clearsky-waarden opgegeven door OpenUV.io voor de opgegeven geolocatie.
Daarnaast gemeten UV-data van Weatherflow_Tempest: die toont vaak waarden die hoger zijn dan die uit de Domoticz-benadering komen.
.
Van VWK kreeg ik een tijdje geleden de opmerking dat mijn upload uit Domoticz voor UVI constant te laag is t.o.v. 'officiële' meetwaarden, met verzoek tot betere afregeling.
.
Wat is in dit geval 'praktische wijsheid'?
Waar vind ik een goede, lokale referentie voor afregelen?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74784
Hans,

De afstand tussen Bilthoven en Hengelo geeft redelijke kans op verschillen:
daarom RIVM niet mijn voorkeur voor referentie.

In de genoemde inschaling van de 2 sensoren is nu de max. waarde een factor (<1) van de lokaal-georiënteerde clearsky-waarde van OpenUV.
Als het echt clearsky is, dan mag natuurlijk de inschaling op 100% staan.
Dan wordt de praktische/empirische benadering:
- in de nacht de 0-waarde bepalen en in Domoticz afregelen.
- op een kristalheldere dag op zonpiekwaarde de meetwaarden van de 2 sensoren in Domoticz afregelen op de waarde die door OpenUV e.d. wordt aangegeven voor de sensorlocatie.
- tussenliggende waarden dynamisch te bepalen door lineaire vergelijking [is dat gepast voor onduidelijke combinaties van UVA en UVB?]

Zoekend naar online vergelijkingsinfo helpt het echter niet als de collectie referenties (zonder uitleg van hun opbouw) niet aansluitbaar is en/of ruime verschillen vertoont
(met genoemde getallen geldend voor 3 juni2023):
- RIVM_Bilthoven onbewolkt (= theoretisch bepaald) piekwaarde 6.1 => gemeten 5.8, meelopend met actuele meetwaarden, niet via API online uitleesbaar, dus alleen voor handmatig vergelijk.
- OpenUV die dag een max. van 7.3UVI, ook meelopend met actuele meetwaarden, wel via API uitleesbaar.
- NRK-uitlezing is vergelijkbaar met OpenUV,
- VisualCrossing zelfde dag een max. van 9.0 UVI, als periodiek berekende waarde, meelopend met actuele meetwaarden, via API uitleesbaar,
maar heeft soms een 'doorschieter' als in de grafiek het UVI-niveau omhoog gaat.
=> Lijkt dat OpenUV/NRK de bruikbaarste online referenties zijn, maar moet dan wel empirisch geschaald worden t.o.v. RIVM o.i.d.,
wat betekent dat de resultaatwaarden afgeleid uit genoemde 2 sensoren waarschijnlijk realistischer gaan worden,
maar nog steeds met een stevige korrel zout genomen moeten worden, en (met die achtergrond) alleen als backup-indicatie mogen dienen.

Meest pragmatische oplossing lijkt (voor mijn configuratie) koppelen van de UVI-info uit Tempest naar de diverse toepassingen:
misschien niet de beste en evenmin goed uit te leggen, maar wel lokale data met gelijkenis met RIVM-waarden.

Anton

04+07Juni2023:
Bijgewerkt/uitgebreid