Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door Willie
#43053
Opmerking over de meting op 99% Hum.
Bij me stond de meting reeds dagen op 99% op de noord zijde maar ik heb de weer hut eens van binnen bekeken en de druppel bleven er in hangen( condens)
Nu ik hem heb gedoogd gaat het weer richting de 97% dus is mechanisch ventileren is een must als het windstil is.
In de meting op zuidkant zit een ventilatoren die komt nu op 95% maar staat ook in de zon regelmatig.
Dus 99% is te hoog. De annaloog geeft ook maar 96% in de weerhut met mechanische ventilatie :blush:
Door hanszzz
#43054
Whoehahahahaha :laugh: En maar zien zien en nog eens weer 99% nog geen 100% poffers wanneer komt hij nou.

Nou ik dacht laat ik de beschrijving er maar eens bij pakken en huh??? :huh: Humidity Range van 0 tot 99% :woohoo: :silly: Dus de 99% is de 100% dus voor de Tfa nexus gebruikers :P

Jammer dat WD geen optie heeft voor de 99% naar de 100% ;) speciaal voor de Tfa gebruikers.

hahah Nou zo maar weer Grt Hans
Door tjabine
#43055
Er zijn heel veel weerstations die niet verder meten dan 99%.

Ook kan ik jullie vertellen uit ervaring dat de Davis sensor zeker niet ok meet.
Tenminste het oude type ref b dacht ik zo uit mijn hoofd.
De nieuwe is een stuk beter!
Met mijn ref b had ik wel vaker een 100% meting en met de nieuwe sensor
lang niet zo vaak als de oude.
Bij de niewe komt het soms maar even voor.
Terwijl hij bij de oude vaak uren op 100% bleef staan.

Gr Ron.
Door meteobergen
#43056
Zolang al dagenlang het water van de bomen druipt en de wegen zeiknat zijn zonder dat het regent is volgens mij 100% een zeer correcte weergave.

:P :P

Gr Siets
Door AenG
#43057
Ik meet al een aantal dagen met mijn VP2+ 99% vochtigheid.
Met de Campbell Scientific sensor meet ik 100%.

Alle KNMI stations in de omgeving meten 99%.

Vraag mij nu af wat correct is?

Gr. Geert
Door Weerstation Kaatsheuvel
#43058
Hallo weercollega’s

De luchtvochtigheid was vandaag ook verdeeld.
[img]http://img443.imageshack.us/img443/6051/rv22nov2011.jpg[/img]

Groet,
Hans:)
Door jeroenzwart
#43073
meteobergen schrijft:
Zolang al dagenlang het water van de bomen druipt en de wegen zeiknat zijn zonder dat het regent is volgens mij 100% een zeer correcte weergave.

:P :P

Gr Siets

Zo te zien heb jij geen hygrometer nodig Sietse!
- wegen en bomen nat = RV 100%
- gras nat, maar wegen droog = RV 90%
- auto's nat, gras droog = RV 80%
- alles droog, maar niet uitgedroogd = RV 60%
- blaadjes in de tuin gaan slap hangen = RV 40%
- stofwolken in de velden = RV 30%
- koeien dood in de wei = RV <20%

Tja, zo kan het natuurlijk ook!;) Maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan mijn digitaal gemeten waarde! B) Ook al is die niet altijd even nauwkeurig:P .

Groet, Jeroen
Door weerstation
#43081
Wanneer ik het kaartje van Hans vergelijk met de waarden die Buienradar in de grafiek laat zien zit daar toch wel wat verschil in. Volgens de grafieken van Buienradar zitten iig alle stations in Brabant op dat moment niet aan de 100 maar aan de 99%.

Station Arcen volgens het kaartje 99% volgens Buienradar 96%.

Ik neem toch aan dat ze allemaal van dezelfde metingen gebruik maken?

Jeroen, bedankt voor de duidelijke uitleg.
Door reitsma1960
#43104
Wooow, voor de eerste keer dat ik het zie; 100% humidity op de Davis VP2 plus.:woohoo:
Jee, voelt als een overwinning. Had ik niet verwacht nog mee te maken.
Mijn avond is weer goed.

Maar van `t is ook wel genoeg geweest nu, die mist.... ;)

Oebel

vanuit een NAT Assen
Door rjdrent
#43106
Ik zat de afgelopen dagen met de RV steeds rond de 96/97 procent. Gisteren zag ik op de console ineens 100% staan. Ik zie nu dat Weatherlink "maar" 97% laat zien. Sinds vanmiddag 15.00 uur krijg ik helemaal geen vochtgegevens meer binnen. Op de console staat nu --% (streepjes).

Betekent dit dat de sensor nu defect is, of lost het zichzelf op als de lucht weer wat droger is?

Iemand ervaring hiermee?