Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door tjabine
#43789
Hallo,

Voor die mensen die wel eens twijfelen aan hun temperatuur sensor?
Ik heb hier twee Davis Vantage Pro2 stations 50 cm naast elkaar staan
om eens te kijken wat de verschillen zijn.
Nou de specs van Davis kloppen redelijk.
Het onderling verschil licht zo'n beetje tussen de 0.2 tot 0.7 graden tussen beide stations.
Davis geeft bij de sensor op dat ze zo'n 0.5 graden nauwkeurig zijn.
Dus als de ene sensor 0.5 graden nauwkeurig aan de bovenkant zit en de ander 0.5 graden aan de onderkant zou ik dus max 1 graad verschil moeten meten onderling!
Ik kom tot max 0.7 graden verschil onderling.
Eigenlijk nog best veel als ze 50 cm bij elkaar vandaan staan toch?

Gr Ron.
Door nolversteeg
#43790
Hoi Ron,

Hier gaan ze dus de mist mee in, want wie zet er nu 2 stations 50 cm uit elkaar. het zijn apparaten om te verkopen en niet om te gebruiken. en ga ze dat maar eens wijs maken. knap als je dat lukt.


groeten Nol
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#43796
Zo zo Ron, Toe maar 2 DVP 2 maar liefst.

Wil je het gazon voor je huis ombouwen tot Meetveld. hahahaha. Ik heb hier nog wel een mast voor je van 10 meter hoog.

Nee ff zonder gekheid.

Zijn de DVP 2 van hetzelfde Bouwjaar ? Uit dezelfde serie.

Verschil kan verklaren dat de ene Temp sensor ouder is dan de andere misschien.

Mvg,

Martijn

Ws Coevorden
Door whozee
#43806
Over de opstelling graag iets meer info. Staan beide stations op dezelfde HOOGTE boven het maaiveld? Geen schaduw invloeden?
Maar interessant experiment. Bedankt.
Door jeroenzwart
#43867
whozee schrijft:
Over de opstelling graag iets meer info. Staan beide stations op dezelfde HOOGTE boven het maaiveld? Geen schaduw invloeden?
Maar interessant experiment. Bedankt.


Ik vraag me dit inderdaad ook af. Je mag een dergelijk vergelijk alleen maken als de omstandigheden van de twee stations ook werkelijk identiek waren. Weliswaar geeft Davis een nauwkeurigheid van +/- 0,5°C, maar dat is meestal niet de praktijk. Deze nauwkeurigheid moet Davis kunnen garanderen, wat inhoudt dat meer dan 90% van de stations een (veel) kleinere afwijking vertonen. Mijn ervaring is dat een afwijking van 0,2°C a 0,3°C al groot te noemen is. Dat dan ook nog eens de ene duidelijk te hoog en de andere duidelijk te laag aangeeft, lijkt me niet waarschijnlijk. Maw een afwijking van 0,7°C lijkt mij veel...

Groet, Jeroen
Door pb2rdf
#43868
tjabine schrijft:
Het onderling verschil licht zo'n beetje tussen de 0.2 tot 0.7 graden tussen beide stations.

Gr Ron.

Nieuwe eigenschap van de VP ontdekt ?? Op die manier heb je geen zon meer nodig ......:P

Peter.
Door tjabine
#43871
whozee schrijft:
Over de opstelling graag iets meer info. Staan beide stations op dezelfde HOOGTE boven het maaiveld? Geen schaduw invloeden?
Maar interessant experiment. Bedankt.


Bijde stations staan op de zelfde ondergrond zelfde hoogte.
Het ene station heeft een fan, maar natuurlijk uit gezet voor het vergelijk.
Dus ze ondervinden bijde de zelfde schaduw/zon invloeden.
Het heeft ongeveer een week zo naast elkaar gestaan.
Het ene station heeft de nieuwste temp/hum sensor met de door blanke coating, de
ander heeft het oudere type, maar moet voor de meting niets uit maken denk ik.
Het nieuwe type sensor meet dus altijd lager en soms veel lager dan de ander.

Gr Ron.
Door Weerstation Kaatsheuvel
#43872
tjabine schrijft:
whozee schrijft:
Over de opstelling graag iets meer info. Staan beide stations op dezelfde HOOGTE boven het maaiveld? Geen schaduw invloeden?
Maar interessant experiment. Bedankt.


Bijde stations staan op de zelfde ondergrond zelfde hoogte.
Het ene station heeft een fan, maar natuurlijk uit gezet voor het vergelijk.
Dus ze ondervinden bijde de zelfde schaduw/zon invloeden.
Het heeft ongeveer een week zo naast elkaar gestaan.
Het ene station heeft de nieuwste temp/hum sensor met de door blanke coating, de
ander heeft het oudere type, maar moet voor de meting niets uit maken denk ik.
Het nieuwe type sensor meet dus altijd lager en soms veel lager dan de ander.

Gr Ron.
Hoi Ron,
Het nieuwe type sensor meet dus altijd lager en soms veel lager dan de ander.Binnen de marge neem ik aan. Groet,
Hans
Door ws vreewijk
#43874
Nog een niet te verwaarlozen verschil:

De radiation shield is niet gelijk.OOk, al staat de Fan uit de hoogte vd shield is anders bij zon kan dat op zich al verschil opleveren.

Maar ik denk als we werkelijk zo ver gaan dat we doordraven om in tienden te gaan kijken.

De Test van Ron is een leuk vergelijk niet meer niet minder.En altijd interressant voor ons weer fanaten.:)


Een echte test is te lezen op wetterstation info onze duitse weervrienden die vergelijken pas ECHT alle stations gaan in een klimaat gecontroleerde omgeving en alle stations ondergaan exact dezelfde test.
Maar ook de bijpassende software en compabiliteit word meegenomen.
Voor wie geen Duits kan Google translator gebruiken.

http://www.wetterstationsforum.de/stationen.php


Mvr gr Chris