Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door eelderweer
#48417
Hallo allemaal,

Ik kreeg onderstaande vraag over mijn dagelijkse webcamfilmpje.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik denk zelf dat het toch een condensstreep van een vliegtuig is, die pas veel later, als het vliegtuig al lang weg is, alsnog condenseert, doordat hij in koudere lucht komt. Zie onderstaande link voor het eruit geknipte deel van het filmpje.

http://www.weerstation-eelde.nl/webcam/Videos%20archief/condensstreep.mp4


_______________________________________________

Beste Christian,

Met veel plezier volg ik je zeer uitgebreide weerstation webpages. Bedankt daarvoor!
Gisteren zag ik om 17:22 iets opmerkelijks op de dag-film van je webcamera: er ontstaat uit het niets een condensstreep, die al even plots ophoudt (midden in de atmosfeer). Geen vliegtuig, niets te zien. (zie bijlage)
Wat kan dat geweest zijn? Het intigreerd me nogal... wat voor object kan dit geweest zijn? Heb je een theorie, of gebeuren dit soort meteorologische verschijningen vaker?
Door tjabine
#48418
Er staat toevallig nu een stukje op weerwoord.
Ze hebben het daar over Lee Waves, alleen onstaan die voornamelijk door bergen.
Maar zou het enige kunnen zijn wat in de buurt komt denk ik?
Na het filmpje te hebben gezien frame voor frame is mijn conclusie dat het geen vliegtuig geweest kan zijn.

Gr Ron.
Door nolversteeg
#48426
Hoi Ron,
Is een hele goeie, en kan daar over fantaseren,als zijnde meteorieten,schroot.
Maar je had de site "weerwoord" al gevonden, misschien leuk om die vraag/bezienswaardigheid daar ook eens te dumpen,wie weet.
en wees zuinig op de video.

groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door Christian
#48517
De troposfeer (het onderste deel van de atmosfeer) is opgebouwd uit lucht met verschillende kenmerken. Sommige delen van de troposfeer zijn vochtig, terwijl andere juist weer droog zijn.

Een vliegtuigspoor ontstaat doordat in een vochtig deel van de atmosfeer, extra waterdamp wordt gebracht. Waterdamp is namelijk een reactieproduct van een verbrandingsreactie, in dit geval de verbrandingsreactie van vliegtuigbrandstof. In lucht verzadigd van water, dus lucht die de maximale hoeveelheid aan waterdamp bevat, condenseert extra waterdamp en zie je dus wolkenvorming. Dit zie je dichterbij de grond (het ontstaan van stapelwolken), maar dus ook na vliegtuigen.

Ik vermoed dus dat het vliegtuig op je webcambeeld aan het stijgen of dalen was, waardoor het vliegtuig zich in diverse luchtlagen bevond. In sommige luchtlagen condenseerde de waterdamp en zie je het vliegtuigspoor, in andere dus niet. Het kan dus zijn - ik heb zo gauw niet de sounding, anders hadden we dat uit kunnen pluizen - dat het vliegtuig net door een dunne vochtige laag vloog.

Wat ook leuk is om te zien is dat er op hoogte best wel wat wind staat: het spoor beweegt vrij snel weg van zijn oorspronkelijke plek. De snelheid waarmee het webcambeeld werd weergegeven, verklaart waarom het zo 'snel' lijkt te ontstaan en op te houden.

Groetjes, Christian