Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door tuinmantom
#49020
Hallo,

ik wou op m'n site een indicator zetten hoe lang het geleden is dat het nog geregend heeft, maar bij nader inzien, zegt mij enkel dat op zich niet zo veel.

Het kan namelijk nog maar net geregend hebben, maar slechts een kleine hoeveelheid en als het warm en droog genoeg is, is het al snel verdampt. Het kan ook een tijd geleden heel veel geregend hebben, en intussen koud en vochtig geweest zijn waardoor de bodem dus langer vochtig blijft.

Is er geen formule mogelijk om de bodemvochtigheid ruwweg te benaderen, als geweten is hoeveel het geregend heeft en hoe de luchtvochtigheid en warmte intussen geweest is?
Door Luc
#49031
Ik verwacht niet dat hier een kant en klare formule voor bestaat. De soort ondergrond zal namelijk ook invloed hebben en die verschilt nogal.

Wellicht kun je eens bij het KNMI op de website zoeken. Die hebben kaartjes met het potentieel neerslagoverschot/-tekort. Daar wordt aan de hand van neerslag en (berekende) verdamping per weerstation uitgerekend of er een neerslagtekort is of een neerslagoverschot. Wellicht dat je die formules kunt achterhalen en dat je daar iets mee kunt.

Gr,
Luc
Door Doornenburg weerstation
#49032
inderdaad is er groot verschil tussen de verschillende grondsoorten, ook in infiltratiesnelheid, dus hoe snel de neerslag weer in de onderlaag terrecht komt.

Kleigrond laat het water veel minder snel los dan zandgrond, dus op de klei moet een plant er veel harder aan trekken dan op zandgrond. Het verwelkingspunt voor de verschillende grondsoorten ligt ook anders.

zie hier een interessante diapresentatie over ales wat hiermee van doen heeft:
http://www.slideshare.net/Hannekeschuur ... stein-velp
Door tuinmantom
#49042
bedankt voor de links. Uit de teksten maak ik in ieder geval op dat zonnestraling een belangrijke factor speelt in de berekening. Helaas heb ik momenteel geen meting van zonnestraling, misschien iets voor de toekomst...
Door Doornenburg weerstation
#49057
inderdaad.
Ruw gezegd is de zonneinstraling voor 70% en de temp voor 30% verantwoordelijk voor de ET (Makkink). Penman houdt ook nog rekening met windsnelheid en rv.
Morgen een lage ET denk ik zo.