Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door wvdkuil
#51459
Evapotranspiration (ET) , Leaf wetness, Soil Temperature / Moisture

Vragen, vragen, vragen en ik kom er niet uit.

Wat willen gebruikers met de ET waardes die Davis Vantage stations leveren?
Wat willen ze met de waardes (temperatuur en natheid) die de "Leaf sensors" leveren?
En is mijn weergave van SoilMoisture meetwaardes nuttig en correct?
http://www.weerstation-leuven.be/weatherMH/index.php?p=410
Ik zou die zaken graag weten te plaatsen zodat ik ze op een nette manier in de templates kan verwerken.
Over de "Soil Moistere" sensors vind ik nog wel voorbeelden en in eigen tuin zie ik nu dat ik met de grondsoort hier, eigenlijk "nooit" hoef te sproeien. Maar die sensoren meten bij mij op 10 cm diepte en meer.

Dus heeft iemand voorbeelden heeft van hoe anderen het doen?
Of specifieke wensen hoe hij / zij het op de eigen site zou willen?
Of hoe mensen die niet met het weer maar meer met de groei van planten bezig zijn het (zouden willen) gebruiken?
Of weet iemand een "technisch plantengroei forum" als men vindt dat dit beter (of ook) op een ander soort forum kan worden besproken?

Al vast bedankt voor het lezen en meedenken,

Wim van der Kuil
Website: www.weerstation-wilsele.be
Template: www.weerstation-leuven.be
Door westkapellegek
#51468
Hallo Frans en wim,

zelf weet ik niet veel van php, maar in theorie zou er toch een makkelijke berekening mogelijk zijn voor het neerslagoverschot , als je van je eigen data neerslag-verdamping doet? Is dat niet informatiever voor bezoekers ipv zo'n landelijk kaartje?

gr Niek
Door Snarf2000
#51469
Hoi Niek.

Dat is wel mogelijk, maar dan moet je ook alle data in een database opslaan.
En ik draai mijn website zonder database met weerdata.
Dan is zo'n kaartje wel makkelijk.

En het overzicht van het KNMI is toch ook wel leuk.
Het gaat er maar om welk gebied te nat of te droog is.
En dat is op het kaartje goed te zien.

Frans
#51471
@ Frans

Zoek de fout?

onderstaande uit je verdamping pagina.

Verdamping vandaag: 2.6 mm.
Verdamping gisteren: 3.3 mm.
Verdamping deze week: 16.6 mm.
Verdamping deze maand: 422.1mm.

Dan is het bij jullie op dit moment wel stoffig.
Maar klopt de maand verdamping wel?
Die zou nu gelijk of zelfs lager moeten zijn dan week, de maand is pas 6 dagen oud.
Misschien moet je maand veranderen in jaar?

grtz, Jan
Door westkapellegek
#51474
Snarf2000 schrijft:
Hoi Niek.

Dat is wel mogelijk, maar dan moet je ook alle data in een database opslaan.
En ik draai mijn website zonder database met weerdata.
Dan is zo'n kaartje wel makkelijk.

En het overzicht van het KNMI is toch ook wel leuk.
Het gaat er maar om welk gebied te nat of te droog is.
En dat is op het kaartje goed te zien.

Frans


Ben nu een beetje aan t aanrommelen met een database, maar heb simpelweg de php kennis niet voor dit soort dingen:blush: . Maar als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn: You're welcome!

Kaartje is trouwens niks mis mee hoor Frans, had dit meer bedacht als aanvulling op t kaartje.

Gr Niek

Ps. Windows 8 niet aan te raden? Dan hoef ik dat nl niet meer te proberen haha
Door Doornenburg weerstation
#51493
Wim,

als je googled op de woorden "evapotranspiration garden', dan heb je voor het hele weekend en nog langer informatie.
Evapotranspiratie is meer dan verdamping van de planten alleen, het is ook de beweging van water in de lucht. Pennmann kon het al jaren geleden berekenen en die formule wordt oa ook door de Davis software gebruikt. Maar nu komt het leuke: voor elke plant is er een zogenaamde "crop factor", dus het is lastig om een algemeen advies er aan te hangen. De boeren gebruiken het voor hun gewassen, golfbanen voor hun gras en ook op sportvelden wordt het toegepast. De ET van Davis geeft een inzicht in de situatie, maar moet dus nog door de gebruiker gespecificeerd worden. De ET wordt ook vooral gebruikt in gebieden waarbij er tijdens de groei flinke watertekorten zijn. In Nederland en Belgie komt dat wel eens voor, maar het is hier natuurlijk niet zo spannend als in Istanboel of Barcelona.

Bodemvocht
ik meet ze ook, maar dan p 5 cm en 10 cm diepte. op die diepte bevinden zich nog veel wortels van gras (ja sorry, dat is mijn gewas), dus wil ik daar ook de situatie meten.Dieper meten is leuk, maar wat doe je dan met de data? bodemvocht op kleigrond is weer anders dan op zandgrond.
Samen met de ET en de neerslag is er een waterbalans te maken voor een bepaalde diepte ( bodemvolume) om te berekenen of er nog beregend moet worden of niet voor een bepaald gewas.

leafwet
de data wordt gebruikt in voorspellingsmodellen van schimmelziektes. het cijfertje zelf zegt niet zoveel, de tijd dat het blad nat is bij een bepaalde temperatuur is meer bepalend.