Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door nolversteeg
#58796
Ik ben er eigenlijk van overtuigd, dat het toch statische regen is gezien het verloop van de grafiek.

Waar verhaal uit eigen ondervinding:

Mooie zonnige dag ergens in mei locatie postbank, met de enige brandtoren die gespaard gebleven is, speciaal ingericht door zendamateurs(contestgroep PA0LMD

op het platte zinken dak van de toren op 30 mtr zaten 4 bliksem afleiders en 2 personen waaronder ik. de antennes moesten daar ook op komen..

ploteling begon het te sissen op de toren, en verdween weer.

de antenne die boven gehesen was zat gelukkig aan een touw, en wij ook, je wil niet weten hoe hard de klap was die ok kreeg toen ik de antenne vastpakte.

het sissen was het opladen van de totale mast via de 10 cm hoge bliksem afleider pinnen als een kondensator, en de klap was de ontlading via mijn hand.

Er kon de eerste helft van de contest geen verbinding gemaakt worden. vanwege de statische regen, op de meters(spectrum analizer) van de ontvanger was ongeveer hetzelfde te zien als de grafiek van Frans, langzaam opkomen,met enige ontlading's pieken. en ook weer langzaam verdwenen.
Door ws vreewijk
#58797
Hi Nol,

Yep zou zo maar kunnen , vandaar dat ik nog steeds een meet eenheid wil bouwen om statische lading te meten ,iemand waar ik regelmatig contact mee heb heeft een simpel schema toegepast en dat werkt met een multimeter met usb aansuiting perfect om on line te bregen zie eens de web,site van

Dimitris weather station peristeri Greece

JE vind op zijn site een perfecte uitleg van zijn project.

Gr Chris
Door ws vreewijk
#58798
ws vreewijk schrijft:
Hi Nol,

Yep zou zo maar kunnen , vandaar dat ik nog steeds een meet eenheid wil bouwen om statische lading te meten ,iemand waar ik regelmatig contact mee heb heeft een simpel schema toegepast en dat werkt met een multimeter met usb aansuiting perfect om on line te bregen zie eens de web,site van

Dimitris weather station peristeri Greece

JE vind op zijn site een perfecte uitleg van zijn project.

Gr Chris



filmpje zegt meer dan woorden

https://www.youtube.com/watch?v=kqQkMipg9MU
Door nolversteeg
#58799
Hoi Chris,Frans,

Gezien de schakeling van hobbyboards zou het inderdaad niet mogen kunnen,

Maaaarrr, Is het neon pitje nog in goede orde, Kan lek zijn, verouderd, dan kan het een condensator worden, en zoveel geleiden dat de opto zachtjes gaat branden.

en dan is het fenomeen daar. en waar ze ook over spreken is een goede aarde

wij maakten vroeger!! toen er nog draadomroep was, met een loden kabel met diverse draden voor de regionale oproep, en kerkdienst op zondagmorgen. in de hele stad IJsselstein. gebruik van die loden mantel, als een draad, en de aarde die diep in de grond zat als andere draad. hier zat een trafo aan 5 ohm naar 600 ohm, aan die kant zat een oude slingertelefoon, door get draaien aan de slinger ging er 60V AC door de trafo naar de loden kabel en aarde, mijn vriend had dezelfde construktie.

en wij konden elkaar oproepen , en ook nog spreken via die telefoon.

Nu komt het wan tijd tot tijd gebeurde het dat de telefoon ging rinkelen zonder dat er gezwengeld werd . dit was te wijten aan potentiaal verschil tussen de 2 aarde's

een hele goeie en een iets minder goede. ook nooit kunnen ontdekken wat daar de echte oorzaak van was.

Gr. Nol
Door ws vreewijk
#58800
:) Mooi Nol nostalgie :cheer:


Dan zou het vaker moeten voorkomen bij Frans dus dan word het afwachten.

Ikzelf heb een lekkere flinke gegalvaniseerde pijp de grond in geslagen en een goed aarde draadje getrokken,voor zover ik weet heeft Frans dat toen ook gedaan.

Ik denk dat dit een incident was,ik heb ook wel wat valse strikes maar dan ziet het er niet zo mooi uit als in Frans zijn grafiek dus ik hink ook op twee gedachten statisch of gewoon kwestie van skip maar dan zouden er meer moeten zijn die gemeten hebben lijkt me.

Ik vrees dat we een afwachtende houding moeten aannemen en afwachten of het vaker voor komt bij Frans,en of het lokaal zit of niet,de kans om het dan helder te krijgen lijkt me dan groter want dan kijk je gelijk bij meerdere in de omgeving of die iets meten.

blijft wel een leuk item om over te beppen.

gr Chris
Door nolversteeg
#58801
de video van de detector ziet er goed uit, ik wil doorgaan met het nieuwe systeem van blitzortung, en mijn eigen statische molen bouwen, de nieuwe hardware is er al geschikt voor gemaakt, alleen het duurt nog even voor dat de software verwezenlijkt gaat worden.

zoals het nu draait heb ik er heel veel vertrouwen in.

Gr. Nol
Door Snarf2000
#58881
Toch maar even op een netten manier dit topic afsluiten. (of toch niet?)

Er zijn de laatste week helemaal geen rare metingen meer geweest op mijn 1-wire detector. Het zal wel een raadsel voor altijd blijven.
Toch leuk dat hobby-isten met zend ervaringen hier het meest op in haken.
En toch met verschillende theorieën komen.
Op alle fronten lijkt er een kern van waarheid en logica in te zitten.
Voor mij gaat mijn kennis niet zo ver, dus geef mijn portie maar aan fikkie.

Toch allen dank om hier over dit vreemde verschijnsel te discussiëren.
Misschien komen we in de toekomst meer van dit soort verschijnselen tegen.


Grt Frans
Door nolversteeg
#58886
Meteovrienden,

dit voorgaande maakt de hobby zo leuk en spannend,dingen ontcijferen, relativeren.

".... . - .-- . . .-. .- -.-. - ..-'. . .-.." wat is er mooier om dit te kunnen ontcijferen.

en dan niet te spreken over al die gillende signalen op de korte golf , waar volledig de foto's voor de krant doorgestuurd werden (Reuter),
en zo zijn er nog veel meer signalen, die ontcijferd kunnen worden, telex over radio, een Dame die uren achter elkaar cijfers aan het oproepen is.

Zijn het wel de actieve/inactieve zendamateurs die veel van deze zaken onder controle gekregen hebben, met slapeloze nachten.

Zaken die niet normaal zijn proberen te ondervangen , kijken hoe het werkt en waarom het werkt, en dan "Eureka" en is het ineens niet leuk meer.

Daarom is de vraag van Frans zo interessant, en moet hier over gebrainstormd worden. Ufo's komt nog wel, maar de metingen van Frans zijn realiteit.

Meten is weten. alleen wat hebben we gemeten?

Groeten Nol
Door Snarf2000
#58887
nolversteeg schrijft:
".... . - .-- . . .-. .- -.-. - ..-'. . .-.." wat is er mooier om dit te kunnen ontcijferen.


Dan moet je het niet moeilijker maken;:laugh:
HETWEERACTUEEL

mt vrndlk grtn, Frns