Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door Snarf2000
#64388
Gisteravond heb ik bezoek gekregen van de wijkagent.
Een beste kerel, maar hij kwam met een voor mij vervelend bericht.

Een buurtbewoner, welke hij niet mocht noemen, heeft geklaagd over mijn IP Webcam die aan mijn mast hangt. In verband met de privacy van deze persoon is verzocht via de politie om deze offline te zetten.
Nu hangt mijn camera al ca 5 jaar in de mast, GOED ZICHTBAAR, en zijn er, uitgezonderd een paar vragen van directe buren, nooit klachten geweest.
De camera staat helaas momenteel OFFLINE.

De webcam was draaibaar door bezoekers van mijn website naar 8 richtingen, nl: N, NO, O, ZO, Z, ZW, W en NW.
Dit zijn voor ingestelde posities en Zoom en Tilt zijn niet beschikbaar.
Continue opnamen worden er niet gemaakt.
Wel word 1x per minuut een foto gemaakt en opgeslagen, waarmee ieder uur een timelapse mee word gemaakt.
Om 0:00 uur worden alle losse foto's gewist.

Als er iemand op straat loopt, is niet duidelijk herkenbaar wie er loopt.
Zelfs mijn eigen vrouw of dochter moet ik herkennen aan de kleding.
In de timelapse is iemand al helemaal niet te herkennen, omdat dit 1 frame is van 25 per seconde.

De buurtbewoner wil blijkbaar niet persoonlijk contact met mij opnemen en aan trammelant heb ik al helemaal geen zin.

Nu zijn er een heleboel weeramateurs die ook een camera naar buiten hebben gericht.
Is er iemand die hier iets voor geregeld heeft?
Wat is er wettelijk WEL en wat NIET toegestaan betreffende webcam opstellingen?
Op het internet staan veel artikelen die zich soms ook weer tegenspreken.

Als een camera duidelijk zichtbaar hangt, hoeft er bv geen bordje aan de gevel te hangen.
Als er geen continue opnames worden gemaakt, zou het ook toegestaan zijn.
(Mag een timelapse dan wel?)
Zijn mensen niet zichtbaar te herkennen, dan mag het ook?

Misschien kunnen we hier wat verzamelen betreffende de regelgeving.

Grt Frans

PS: Onderstaand een 2-tal beelden van positie W en ZO.

[img]http://www.meteonoordwest.nl/img/hwaimg/west.PNG[/img]

[img]http://www.meteonoordwest.nl/img/hwaimg/zuidoost.PNG[/img]
Door Overijse
#64389
Voor Nederland : https://cbpweb.nl/nl/onderwerpen/camera ... d-woningen

Eenmaal er openbare ruimte in beeld is (straat, park) is het een grijs gebied, gemeenten beslissen zelf of ze er tegen optreden of niet.

Voor België :

eenmaal er een openbare ruimte (straat, park) in beeld komt, moet er een aanvraag gebeuren bij de burgemeester, indien goedgekeurd dient er aan het begin van de gefilmde zone een waarschuwingsbord worden gezet door betrokkene waarop staat wie de beelden beheerd.
Ook dient de camera aangemeld te worden bij de privacycommissie als de openbare ruimte in beeld komt. Normaal gezien zelfs als enkel de stoep voor je woning in beeld komt en voor eigen gebruik, zelfs zonder publicatie op een website moet het aangevraagd worden.

Privacywetten, tja, iedereen ijvert voor z'n eigen privacy, maar de meesten werpen wel alles openbaar op facebook zonder voldoende afgeschermde profielen te hebben.
Door Snarf2000
#64390
Net ben ik weer opgebeld door de wijkagent.
Die vond de situatie heel vervelend en zelfs 3 van zijn collega's kijken met regelmaat op mijn website :o))

Hij heeft mij gevraagd om het onderste deel van de camera af te schermen zodat de openbare weg, en dan ook waarschijnlijk de woning van de bewoner(?) niet meer zichtbaar is.
Hij gaf als voorbeeld om er een schotel o.i.d. er onder te plaatsen, met een evt. uitsparing voor mijn eigen privé terrein.
Afplakken kan natuurlijk ook. Daarme beperk ik voldoende het zicht zodat de camera mag blijven draaien. Het issue met de buurtbewoner is dan van de baan.
Natuurlijk ben ik daartoe bereid, maar met dit weer ga ik even het dak niet op.

Grt Frans
Door Overijse
#64391
Als ik het me goed herinner, heeft boskoop ook eens een probleem gehad met het filmen van de openbare weg, maar vind het zo snel niet terug op het forum.
Door osjohn
#64392
Op zicht geef ik die klager wel een beetje gelijk, veronderstel dat iemand jou huis de hele dag bespied met een live-camera zou je ook uit je vel springen.

Alleen zou ik eerst naar die camerapersoon gaan om een praatje te maken om die beelden te beeindigen, en niet direct naar de politie stappen.

John
Door petergroeneveld
#64394
Snarf2000 schrijft:
Net ben ik weer opgebeld door de wijkagent.
Die vond de situatie heel vervelend en zelfs 3 van zijn collega's kijken met regelmaat op mijn website :o))

Hij heeft mij gevraagd om het onderste deel van de camera af te schermen zodat de openbare weg, en dan ook waarschijnlijk de woning van de bewoner(?) niet meer zichtbaar is.
Hij gaf als voorbeeld om er een schotel o.i.d. er onder te plaatsen, met een evt. uitsparing voor mijn eigen privé terrein.
Afplakken kan natuurlijk ook. Daarme beperk ik voldoende het zicht zodat de camera mag blijven draaien. Het issue met de buurtbewoner is dan van de baan.
Natuurlijk ben ik daartoe bereid, maar met dit weer ga ik even het dak niet op.

Grt Frans


Weet niet welke camsoftware je gebruikt maar meestal kun je met Privacy Mask het gebied dat je niet mag laten zien erin tekenen. Dit gebied wordt dan zwart gemaakt. Geen ideale oplossing omdat je dan in je beeld een zwart vlak ziet maar voldoet wel. Gelukkig heb ik een vrij uitzicht en geen last van mensen die erover kunnen klagen. Ik gebruik de cam alleen maar om elke 5 minuten een nieuw weerbeeld te laten zien. Overigens kan ik ook de mensen begrijpen dat ze zich in hun privacy aangetast voelen door een zichtbare bewakingscamera waar ze mee gefilmd kunnen worden.

Succes,
Peter.
Door jango
#64395
@ Frans,

Waarvoor dient jou webcam?
Ik mag aannemen de weersituatie in je omgeving op je site te tonen?

Dan kan ik de persoon die er problemen mee heeft wel gelijk geven.
Het is misschien wel zo dat jij de opname na 1 dag verwijderd van je pc.
Maar een ander zou jou beelden ook op kunnen slaan en dan blijven ze wel op internet aanwezig.
Denk aan Wunderground en andere site`s die al dan niet met je toestemming beelden op internet plaatsen.

2/3 van je beeld heeft niets te maken met wat er in de lucht allemaal te zien is.
Dus zou ik als ik jou was met mooi weer het dak op gaan en het brandpunt van de camera omhoog stellen 10 à 15°.
Heb je al minder straatbeeld en dan zou ik de raad van Peter opvolgen.
Volgens mij is het ook mogelijk om met Privacy Mask dat deel wazig te maken, lijkt mij een betere optie dan helemaal zwart.

Als meneer agent je komt zeggen dat het niet mag zal deze jou ook kunnen zeggen onder welk wetsartikel je overtreding valt en waar je dit kan opzoeken.
Als dat niet is , hoe kan een agent dan bepalen of het wel of niet mag.

Succes, Jan
Door weerstationhoogeloon
#64397
jango schrijft:
@ Frans,

Waarvoor dient jou webcam?
Ik mag aannemen de weersituatie in je omgeving op je site te tonen?

Dan kan ik de persoon die er problemen mee heeft wel gelijk geven.
Het is misschien wel zo dat jij de opname na 1 dag verwijderd van je pc.
Maar een ander zou jou beelden ook op kunnen slaan en dan blijven ze wel op internet aanwezig.
Denk aan Wunderground en andere site`s die al dan niet met je toestemming beelden op internet plaatsen.

2/3 van je beeld heeft niets te maken met wat er in de lucht allemaal te zien is.
Dus zou ik als ik jou was met mooi weer het dak op gaan en het brandpunt van de camera omhoog stellen 10 à 15°.
Heb je al minder straatbeeld en dan zou ik de raad van Peter opvolgen.
Volgens mij is het ook mogelijk om met Privacy Mask dat deel wazig te maken, lijkt mij een betere optie dan helemaal zwart.

Als meneer agent je komt zeggen dat het niet mag zal deze jou ook kunnen zeggen onder welk wetsartikel je overtreding valt en waar je dit kan opzoeken.
Als dat niet is , hoe kan een agent dan bepalen of het wel of niet mag.

Succes, Jan



Hallo Frans,

ik ben het helemaal met Jan eens. Jouw webcam is eigenlijk meer een camera die een beeld van de omgeving weer geeft, en in mindere mate het weer.

Kijk eens naar deze "weercam": http://www.knmi.nl/webcam/
die geeft een beeld van een deel van de eigen bebouwing van het KNMI weer en voor 4/5 deel de hoge omgeving, dus het weer.

Kun je je webcam bv. niet op een eigen schuurtje of bijgebouw plaatsen en dan in het onderste beeld een stukje van het dak/schoorsteen van je eigen huis nemen?

Wellicht dat je dan met niemand in de problemen komt en ook nog eens een mooi "weer"-plaatje kan schieten.
Volgens moet je om een officieel weer-plaatje te schieten ALTIJD in noordelijke richting kijken. Dus vaste opstelling.

gr. Remie
Door WSParkstad
#64398
Goedendag,

Heb die ervaring ook met 2 Axis camera's aan de voorkant en achterkant.
2x is de wijkagent binnen het huis geweest aangezien ook een buurtbewoner geklaagd had van stoute praktijken wat betreft wiet.
Nou 2x het hele huis doorzocht, natuurlijk geen plantjes, iets waar ik totaal tegen ben trouwens.

Kreeg 2x te horen van dat ik ze weg moest halen, 2x gezegd van dat meneer de wijkagent met duidelijke feiten mag komen waarom niet, zolang nergens staat dat het niet mag, mag het.
Je mag ook filmen in het openbaar en mijn webcams filmen in het openbaar want mijn argument is van dan moeten handycams ook verboden worden.

Zijn antwoord was eerlijk dat ik een punt had en dat het een flink grijs gebied is en hij het zelf ook niet wist van hoe nu verder.

Echter die persoon die de Politie gebeld had kwam wel enkele maanden erna of ik de cam op haar huis kon zetten ivm scheiding, zodat zij kon zien wat de man eventueel uit het huis zou kunnen halen.

Nou heb deze mevrouw eventjes gezegd van hoe ik erover dacht en de bevestiging dat ze ging stotteren en zeer rood werd was dus duidelijk dat zij het was, deze info had ik namelijk al via via gekregen.

Ze hangen nu nog want het is nu al zeker 5 jaar geleden en de buurt vindt het nu maar fijn, want de diefstal en vernielingen aan de auto's is opgelost.
Bij de buurman hebben ze schade gemaakt aan de auto en door die beelden konden ze wel werk ervan maken.

Daarbij verwees ik de mensen naar mijn website dan konden ze zien wat er gefilmd werd en vanaf die tijd heb ik geen last meer.

Maar ben wel in gesprek gegaan met de buren en heb ze thuis ook alles laten zien van hoe en wat.

Dit is mijn ervaring wat betreft camera en de wet die zeer grijs is en jammer de agenten moeten komen als er een klacht is.

Succes met je hobby en misschien een tip om geen huizen te laten zien, alleen top dak en lucht.