Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door HertogJan
#66222
beste weer-liefhebbers,

Nu ik een weerstation heb ga ik voor mijn doen helemaal op in de materie.

Ik loop tegen een aantal zaken aan zowel positief en minder positief :(
Enfin al doende leert men en vergroot je kennis.

Iets waar ik geen kaas van heb gegeten zijn elektrische ontladingen.

Nu ik bezig ben om mijn weerstation op orde te krijgen en daarna online te kunnen zetten loop ik tegen het volgende aan:
- de windmeter en windvaan wil ik op het dak van mijn woning plaatsen (een plat dak met een hoogte van 9.m)
Op een van de hoeken wil ik een aluminium of gegalvaniseerde buis plaatsen van zo'n 1.50 m (boven het dak)(totale lengte 2m a 2,50m)
Is de kans nu groot dat mijn mast wordt geraakt door de bliksem ?
Zo ja wat kan ik hier aan of tegen doen?

Ik vind onweer echt prachtig maar het hoeft natuurlijk niet in mijn weer-mast te klappen. Dat is dan net weer iets te dichtbij.

Alvast bedankt voor jullie info.

groet

Bert Jaap
Door Wjans92
#66223
Hallo Bert,

Inslag van onweer hoef je niet bang voor te zijn, de kans dat het gebeurt is minimaal. En denk maar zo, een bui met 1 ontlading kan 'fataal' zijn en een bui met 4000 ontladingen kan 1000 keer goed gaan.

Ikzelf heb een windpaal van 10/11m in het vrije veld staan (volledig van staal en zeker weten het hoogste punt in de omgeving. Natuurlijk heb ik wel eens zitten billenknijpen, maar de kans dat het gebeurt is gewoon minimaal...

Er kan natuurlijk ook schade optreden door inductiespanningen van een nabije inslag, of gewoonweg de stroom die door de bodem heen gaat door kabels/leidingen etc. Een directe inslag die voor schade zorgt is aanzienlijk minder aannemelijk dan een indirecte inslag met schade. Dus gewoon de windmeter op een lange staaf kan geen kwaad.


Groeten,

Wilfred Janssen
Door osjohn
#66224
Ik heb mijn anemometer al 15 jaar op een mast van 20 meter hoog gemonteerd, nog
nooit heeft onweer wat stuk gemaakt van op de mast gemonteerde Vantage Pro 2.

Terwijl wij twee maal in- en aan het huis wel schade van het onweer gehad hebben.


Gewoon de anemometer monteren op een mast.

Gr. John
Door HertogJan
#66225
Hallo Winfred en John,

Jullie berichtgeving doet mij goed:)
Een kleine kans dat er überhaupt wat gebeurd daarbij heb ik een aantal zaken beveiligd tegen piek stroom.......komt vast goed !!!
Morgen ga ik opzoek naar een mast.
Nogmaals bedankt.

groet

Bert
Door dibasta
#66226
Hallo Bert,

Die van mij is zo geplaatst,(allu. buis tegen schoorsteen gemonteerd) en nog nooit problemen mee gehad, oke.. afkloppen..

Gr,
Peter.

Door SpeedyGJ
#66228
Zoals anderen al zeggen is de kans op inslag vrij klein, maar ik ken het wel.
Zo'n 10 jaar geleden had ik een mast door het dak heen, deze stak zo'n 3.5 meter boven het dak uit. Ik deed em regelmatig naar beneden vanwege het onweer omdat ik anders bang was dat in ging inslaan! Maar nu jaren later weet ik dat het mee valt. In de tijd van Holwerd had ik een 5m buis aan de schoorsteen hangen en op de pier hing het weerstation aan een 6m + 2M buis gevaarte van 8m, ook toen is die nog nooit ingeslagen, Pier van Holwerd steekt 2km de waddenzee in en dan zijn de kansen groot natuurlijk maar gelukkig nooit wat gebeurd.

Nu in Dokkum heb ik al enige tijd deze opstelling waarbij de windmeter 2.5m boven het nok van het dak uitsteekt, hoger hoef je ook niet te gaan want dat heeft geen nut, tenzij je boven de 3m uit wil komen wat nog wel mijn doel is om het effect te verminderen van het dak want zelfs nu is dat nog aan de orde. Bliksem is nog nooit ingeslagen, aantal jaar geleden sloeg die zelfs 100 meter verder in een schoorsteen, er hing niet eens een paal aan.
Bijlagen
1__2_.JPG
1__2_.JPG (44.75 KiB) 5777 keer bekeken
Door jeroenzwart
#66245
Alle voorgaande reacties ten spijt, zou ik toch wel even e.e.a. willen nuanceren. Ja, het is absoluut waar dat de kans op inslag erg klein is. Echter, het plaatsen van een mast aan een gebouw of in het open veld vergroot die kans aanzienlijk. De mate waarin is mede afhankelijk van de grondgesteldheid en de aanwezigheid van andere geleidende objecten in de omgeving. Maar de kans kan gemakkelijk een factor 10 tot 100 maal hoger liggen dan in de situatie zonder metalen mast. Omdat de kans maar erg klein is, blijft de kans wel aan de lage kant.
Nu de nuancering: de kans dat iemand getroffen wordt door de bliksem in het open veld ten tijde van een onweersbui is aanzienlijk kleiner dan de kans dat je weermast geraakt wordt, toch zal niemand beweren dat je je tijdens een onweersbui in het open veld moet gaan begeven. Met andere woorden: de overweging heeft niet alleen te maken met de kans, maar ook met de mogelijke gevolgen.
Aangezien ikzelf de mogelijke gevolgen van een blikseminslag te ernstig vindt, heb ik mijn mast altijd laten aarden door een bliksembeveiligingsbedrijf. In Milsbeek was dat bij een 12,5 m hoge mast aan het woonhuis (2-onder-1-kap-woning) en momenteel aan een ruim 10 m hoge mast in het vrije veld (weide met enkele schapen en een paar geitjes). Ook de boerderij hebben wij laten voorzien van een bliksembeveiligingsinstallatie: ik wil het risico gewoon niet lopen. Ik heb enkele malen bij kennissen/familie meegemaakt dat de bliksem in het woonhuis insloeg met forse (brand)schade als gevolg. Maar mijn tante kwam in haar boerderij gelukkig met de schrik vrij nadat de bliksem slechts enkele decimeters (!) naast haar in de schoorsteen insloeg en vervolgens brand veroorzaakte in de meterkast die daaraan grensde...
Ik wil niemand bang maken, maar een gewaarschuwd mens....:dry:

Groet, Jeroen
Door HertogJan
#66246
Hallo Jeroen,

Bedankt voor je input.Dit vind ik het fijne van een forum. Een ieder kan en mag zijn mening en informatie delen.
Ook met deze informatie help je mij verder.
Ik laat uiteraard weten wat en hoe ik de windmeter ga plaatsen.

groet

Bert
Door SpeedyGJ
#66248
Het is inderdaad nooit zonder gevaren, voor je het weet ben je gewoon de eerste al heb ik vanaf 2004 tot heden nog niet gehoord van iemand waar de bliksem is ingeslagen in zijn weerstation :)
Het is altijd een gok om een buis op dak te hebben, maar dat hoort nou 1maal bij deze hobby toch ;)

Succes en ben benieuwd naar je resultaten :)
Door HertogJan
#66260
beste allen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Mijn windmeter hangt nog steeds niet boven het dak.
Ik twijfel wat ik zal aanschaffen qua buis/pijp.
Wat zijn gebruiken jullie en waarom?
Welke diameter juist wel of juist niet ect etc?

alvast bedankt voor jullie informatie.

groet

Bert