Discussie forum over achtergronden en theorie mbt het weer
Door pb2rdf
#10352
Zo schokkend is het verhaal nu ook weer niet. Meteo Consult durft het zelf niet echt aan om er wetenschappelijk hun eigen visie er tegen aan te leggen vwb invloed op het weer.

Ik kom niet echt iets nieuws tegen.
Misschien omdat ik radio amateur ben en sinds juni 2000 de ontwikkelingen van de zon volg.

Verstoring van hoge activiteit van de zon voor radio communicatie heeft alleen gevolgen voor de "lage" frekwenties tot 50MHz, kort na een CME.
De hoge radio frekwenties kunen dan nog gewoon worden gebruikt

Hoge uitstoot van zonnedeeltjes kan verstoring, vernietiging van electronica in satelieten tot gevolg hebben en op aarde tot inductie leiden in hoogspanningsleidingen (zeer hoge uitstoot CME) De CME moet dan wel direct naar de aarde gericht zijn.

Als de zonnedeeltjes vervolgens de dampring binnenkomen heeft dit vervolgens een verstorend effect op hogere frekwenties vanaf 120 MHz.
De lage radio frekwenties zijn dan weer te gebruiken.
Het snelst dat zonnedeeltjes de aarde bereiken is 24 to 48 uur na een heftige CME.

Doemscenario is dan dat dan bij iedereen de zekeringen uit de zekeringkast knallen, jammer van je dure Plasma scherm. :woohoo:

grtn, Peter.

PS, er staat ook nog een foutje in een bijschrift van een grafiek :
Grafiek van de radiostraling rond het [size=5]10 m [/size]gebied dat de zon uitzond, sinds 1954. Het gemiddelde van juni t/m november 2008 is daarvoor slechts in twee maanden (januari en februari 1955) onderschreden. Bron: NASA/MSFC.

10m moet 10,7 cm zijn.Heeft te maken met Waterstof.
Door Roelof
#10359
pb2rdf schrijft:
Zo schokkend is het verhaal nu ook weer niet. Meteo Consult durft het zelf niet echt aan om er wetenschappelijk hun eigen visie er tegen aan te leggen vwb invloed op het weer.

Ik kom niet echt iets nieuws tegen.
Misschien omdat ik radio amateur ben en sinds juni 2000 de ontwikkelingen van de zon volg.

Verstoring van hoge activiteit van de zon voor radio communicatie heeft alleen gevolgen voor de "lage" frekwenties tot 50MHz, kort na een CME.
De hoge radio frekwenties kunen dan nog gewoon worden gebruikt

Hoge uitstoot van zonnedeeltjes kan verstoring, vernietiging van electronica in satelieten tot gevolg hebben en op aarde tot inductie leiden in hoogspanningsleidingen (zeer hoge uitstoot CME) De CME moet dan wel direct naar de aarde gericht zijn.

Als de zonnedeeltjes vervolgens de dampring binnenkomen heeft dit vervolgens een verstorend effect op hogere frekwenties vanaf 120 MHz.
De lage radio frekwenties zijn dan weer te gebruiken.
Het snelst dat zonnedeeltjes de aarde bereiken is 24 to 48 uur na een heftige CME.

Doemscenario is dan dat dan bij iedereen de zekeringen uit de zekeringkast knallen, jammer van je dure Plasma scherm. :woohoo:

grtn, Peter.

PS, er staat ook nog een foutje in een bijschrift van een grafiek :
Grafiek van de radiostraling rond het [size=5]10 m [/size]gebied dat de zon uitzond, sinds 1954. Het gemiddelde van juni t/m november 2008 is daarvoor slechts in twee maanden (januari en februari 1955) onderschreden. Bron: NASA/MSFC.

10m moet 10,7 cm zijn.Heeft te maken met Waterstof.


Hallo Peter,

Zelf ben ik ook radioamateur onder de call PA3FSR.Ik vond dit voor een leek wel een aardig stukje om te lezen. Ik ben met je eens dat het oppervlakkig is maar het was meer mijn bedoeling om hier eens wat discussie over los te maken.Onder de weeramateur zitten vele zendamateurs volgens mij, dus zou er zeker wat reacties los kunnen komen.

Roelof
Door Zaferr
#10361
Ff een snelle reactie! als ik op je site kom, krijg ik een virusmelding! :S
Door Roelof
#10373
Zaferr schrijft:
Ff een snelle reactie! als ik op je site kom, krijg ik een virusmelding! :S


Nog nooit iemand over horen klagen, maar ik zal het checken.
Bedankt voor de melding.

roelof
Door pb2rdf
#10401
Roelof schrijft:
Hallo Peter,

Zelf ben ik ook radioamateur onder de call PA3FSR.Ik vond dit voor een leek wel een aardig stukje om te lezen. Ik ben met je eens dat het oppervlakkig is maar het was meer mijn bedoeling om hier eens wat discussie over los te maken.Onder de weeramateur zitten vele zendamateurs volgens mij, dus zou er zeker wat reacties los kunnen komen.

Roelof

Hallo Roelof,

Weet het niet of er zoveel radio amateurs zijn die ook weeramateur zijn.
Het verhaal is zeker wel interessant voor de gewone leek, maar ik verwacht van de gemiddelde weeramateur dat hij weet hoe het met zonnevlekken zit, in combinatie met het weer.

Wat ook interessant is voor de weeramateur is de volgende site : http://www.ballonvossenjacht.nl/
En met name : http://www.ballonvossenjacht.nl/nl/kaart.html
Niet dat omdat ik het gemaakt heb mbv de gegeven gps-data.
Maar het is op deze manier leuk om te zien wat er in de lucht boven ons gebeurt mbt de stromingen op diverse hoogtes en of deze overeenkomen met verwachtingen volgens de diverse weerkaarten.

grtn, Peter.

PS. goed om te weten dat er in iedersgeval een paar weeramateurs zijn die ook radioamateur zijn B).
Geeft toch een andere visie op het weer.
En ik krijg geen virusmelding op je website. Dus misschien een lokale verstoring ??
Door wslangerak
#10402
virusmelding


Ik krijg ook geen virusmelding hoor Roelof.

Groeten,
Kees (PE1NAC) ;)
Door Zaferr
#10403
Het is gelukkig ook weer opgelost!
Gelukkig heb ik een goede virussoftware, en is er niks meer aan de hand!

Gr. Zafer
Door Roelof
#10405
Zaferr schrijft:
Het is gelukkig ook weer opgelost!
Gelukkig heb ik een goede virussoftware, en is er niks meer aan de hand!

Gr. Zafer



Het pobleem zat waarschijnlijk in de shoutbox module. Ik heb deze verwijderd.

Roelof
Door Mike
#10406
Leuk artikel, maar idd niet erg diepgaand.

Ook geen virusmelding van je site.

Groeten, Mike PD5KWZ ;)