Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door hansmiv
#3800
Ik lees al eventjes mee, en zo nu en dan heb ik ook even wat geschreven. Nu heeft Luc mijn weerstation Leidschendam opgenomen bij de deelnemers. Een mooi moment om mijzelf even kort te introduceren.
Mijn interesse stamt uit de vroege jaren zestig van de vorige eeuw. Als kleine jongen telde ik de tijd tussen de bliksemflits en de donder. Door ook de richting mee te nemen kon je de positie, de verplaatsing en de intensiteit van een onweersbui meten. Een kennis van ons had mij dat geleerd en andere kunstjes als metingen met natte en droge bol thermometers, barometer en hygrometer. Voor zover ik mij herinner deed hij de onweersmetingen voor het KNMI, die zich wat dat betreft nog baseerden op het edele handwerk. Ik had de illusie dat mijn metingen ook naar het KNMI gingen, vooral als er een buitje passeerde dat hij had gemist.
Zelf hield ik intussen de dagtemeperaturen bij op een handmatige grafiek met een min/max thermometer. En ik had een kwikbarometer.

Later heb ik als zeilinstructeur weken aaneen op het water doorgebracht, waarbij ik leerde om naar de lucht te kijken en niet alleen naar het weerpraatje op de radio te luisteren.
Al die jaren heb ik met belangstelling het weer gevolgd. Hoe onstuimiger hoe mooier ik het vond. En nog steeds vind. Voor een leuke onweersbui kom ik het bed uit.

Vorig jaar hadden wij een eenvoudig weerstationnetje gekocht voor in onze camper. Als we dan weer thuis waren ging ik zo nu en dan naar de camper om even te kijken hoe het er nu voorstond. Uiteindelijk heb ik voor thuis een wat uitgebreider station aangeschaft, de Cresta WXR815 met Weather Display en Weather Display Live. Ik zoek steeds naar andere stations, bij voorkeur hier in de omgeving om een referentiekader te hebben voor mijn eigen waarnemingen Uiteindelijk ben ik via zo'n station op deze website terechtgekomen. De rest laat zich raden.

De kwaliteit van mijn metingen en waarnemingen zijn uiteraard niet professioneel, enerzijds door het model weerstation uiteraard, anderzijds doordat de locatie van Station Leidschendam verre van ideaal is, namelijk in een woonwjk. Dat laatste is iets waaraan ik heel weinig kan doen. Het laat zich raden dat het temperatuurverloop hier wat wordt gedempt. Maar ook de windsnelheid ligt hier steeds aan de lage kant.
Mijn thermometer hangt in een huisje, van die omgekeerde schotels, aan de noordkant van ons huis, maar niet echt in een vrij veld. De windmeter staat op ongeveer 10 meter hoogte, op een paal anderhalve meter boven het dak. Dat is in principe een gunstige plek, maar de bomen een straat verderop zijn nog hoger, jammer genoeg. De regenmeter en de UV-meter staan op de garage en werken eigenlijk geheel naar behoren.

Mettertijd kan ik met jullie hulp vast nog het een en ander verbeteren.
Door sparkle
#3801
hey hallo,

Welkom hier, veel lees en weer plezier.
Jou verhaal ken ik me zelf wel wat in.
Ook vroeger begonnen met onweerbuien te tellen en zo. Toen ooit een oud baro meter gekregen van een schipper en op het water heb ik ook geleerd om naar het weer te kijken en het ontstaan van buien te herkennen in de vorming van de wolken enzo. De plaatsing die ik hier wil gaan doen is ook verre van idiaal, ook een woonwijk...

Succes met alles hier.

Groeten Richard