Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door Meteoschoonebeek
#61861
Beste collega's

Wij zijn de tuin aan verbouwen en wil mijn sensoren herplaatsen.

ik heb 1x 6440 Soil Moisture Sensor voor bodem vochtigheid.
Waar kan je deze het beste plaatsen.
*Heb een stukje tuin waar het beschut is en weinig tot geen zon komt.
*Heb een stukje tuin waar het erg nat is altijd en weinig zon is.
*Heb een stukje tuin waar het droger is en waar vrij zonnig is.

Ik heb 1x 6470 Temperature Probe voor bodem temperatuur op 15 cm diepte wil ik deze gaan plaatsen.

is deze sensor zon afhankelijk of kan deze gewoon in nate grond onder het gras zijn meeting ook goed doen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Met vriendelijke groetjes
Jeroen Bosma
meteoschoonebeek
Door tuinmantom
#61882
Metingen best doen op plaatsen waar alle elementen: zon, wind, regen vrij spel hebben. Volgens mij geldt dit ook voor bodemmetingen, plaatsen met veel schaduw gaan immers de bodem afschermen tegen uitdroging/afkoeling/opwarming...
Ideaal zal het nooit zijn.
Tenzij je zoiets kan verwezenlijken http://www.sebastiaansweerbericht.nl/ni ... catie.html
Nog maar even verder dromen... :)
Door Meteoschoonebeek
#61884
Bedankt voor uw reactie
Het ziet er super uit wou dat ik ook zo grote veld had maar heb een tuin waar ik alles in kwijt moet en wind wordt bij ons ook al lastig door schuttingen neerslag en zon kan ik wel op letten met plaatsen ik wou het sowieso op 10 cm diepte gaan plaatsen waar ook wat zon en neerslag komt dus hoop dat ik dan een redelijke goede meting heb.

Met vriendelijke groetjes
Jeroen Bosma
Door jango
#61886
tuinmantom schrijft:
Tenzij je zoiets kan verwezenlijken http://www.sebastiaansweerbericht.nl/ni ... catie.html
Nog maar even verder dromen... :)


Waar je deze gevonden hebt tuinmantom zou ik niet weten.
Het enige wat ik er van kan zeggen is dat het zeker een ideale meetlocatie is.
Wat ik echter ook hierover wil zeggen is;
Kan je beter een iets mindere locatie hebben en je data wel op orde.
actueel weer; op 1 juni 22.40 is van 29 mei 20.00 , wel lekker actueel.
Ook heb ik niet zo vlug kunnen ontdekken waar deze meetlocatie is ofwel in welke plaats, land.
Blijkbaar ook geen deelnemer op HWA.

Maar to the point.
@schoonebeek,
Een ideale plek in een kleine tuin zal niet te realiseren zijn.
De beste plek is in een goed doorlatende grond en dan ook nog op een plek waar de beste metingen ten aanzien van luchttemperatuur te behalen zijn.
Met de gegevens die je aangeeft zal dat in jou tuin best wel moeilijk zijn om daarvoor een ideale plek te vinden.

Maar het doel van bodemvocht en bodem temperatuur is ook;
Situatie waar planten het best kunnen groeien en deze is voor elke cultuur anders.
Deze meet methode is eigenlijk bedoeld in een teelt toe te passen.
Heb je aardappelen dan is de structuur van de bodem veel luchtiger als bij grasland en dus zal je op deze plekken ook heel andere metingen doen als je daar de sensoren zou plaatsen.

Dus gewoon ingraven op een plek in je tuin die niet te nat en niet te droog is.
Door Doornenburg weerstation
#61911
interessant discussie over de locatie van de sensor, maar mijn visie is iets anders. We gebruiken een sensor om iets te meten en die waarde moet bruikbaar zijn voor de gebruiker. dus de plaatsing moet zodanig zijn dat de meetwaarde de gebriker inzicht geeft over de omstandigheden rondom de sensor. als de grond altijd nat is zullen de meetwaardes dit moeten aangeven.

Dit soort discussies zijn er ook steeds over de plaatsing van een weerstation en ook over het verschil stads weerstation en een station met de ideale meting in het open veld boven het gras. Prachtig om een weer station met sensoren in een weiland te hebben, maar als de gebruikers van dit weerstation in de stad wonen, dan zijn de sensorwaardes voor hun minder relevant. Maar inderdaad als je data met elkaar gaat vegelijken tussen verschillende weerstations, dan is het goed te weten hoe de metingen verricht zijn. Maar waarom willen we eigenlijk vergelijken? Okay dat is een andere leuke discussie.

Bodemvocht sensors kan je zo diep plaatsen als je zelf wilt, het is belangrijker om vooraf te denken wat je met de meetwaardes wilt laten zien. Wil je zien wanneer je gras kan gaan opdrogen, dan zal de diepte zo moeten zijn dat je in het wortel pakket van het gras aan he tmeten gaat, wil je weten diep wortelende plant nog water op kan nemen, dan is een diepere plaatsing belangrijker.

Voor de bodemtemepratuur geldt hetzelfde: waar wil de meting voor doen? De bodem is een mooie buffer, de temperatuurschommelingen zijn een stuk trager dan de tmperatuurschommelingen van de lucht temperatuur, maar gelukkig helpt de zon ook mee om de bodem op te warmen.
Voor de plantengroei van gras is het nog belangrjker om de temp op het grensvlak bodem lucht te meten, omdat daar zich de meeste delende plantecellen bevinden en voor dit groei proces is de temperatuur een belangrijk criterium