Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door wvdkuil
#63972
Wellicht is de aanschaf van een weerstation uw eerste grote uitgaaf geweest. Bij een Davis station komt dan nog eens een logger omdat die niet is ingebouwd.

Dan nog een PC om alles te gaan gebruiken. Misschien een betaald programma als het niet te "lenen" is bij een vriendje. En dan ook nog een website.

Allemaal veel te duur en dan ook ook nog "druk druk druk" met het opzetten en laten werken van alles, om goed op te letten of er soms "donation" ware tussen zit.

Wat is "donation-ware" => http://nl.wikipedia.org/wiki/Donationware
Hierbij stelt een maker van een programma / script zijn product beschikbaar en verwacht dat de gebruiker als hij/zij tevreden is een vrijwillige donatie doet om de kosten goed te maken. Er van uitgaande dat als de waarde "nul" zou zijn het product weer van de PC / website wordt verwijderd.

Wie gebruikt "donation ware":

WeatherDisplay voor het meer eenvoudige product "consoleWD"
Dit is de link naar het commentaar van Brian (de maker van WD) over het afwezig blijven van enige donatie de afgelopen jaren terwijl er toch veel gebruikers bij zijn gekomen sinds de komst van de raspberryPI.
t does surprise me that its been years since I got a donation for people using consolewd (it does say to make a donation when you run it)
anything will do :)

Cumulus hierbij de link en de tekst
it is likely that Cumulus MX, once it is out of beta, will not be donationware. I have been disappointed by the way that this has worked for Cumulus 1, not because I expected to make a lot of money from it, but because it is unfair that some people have clearly been using Cumulus for some time without donating, and some of those people frequently use the resources of the forum, using significant amounts of my time (and the time of others), while others have donated - sometimes substantial amounts - and often expect very little in the way of support.

En verder alle makers van Templates, scripts als"3 in 1" , de zeer fraaie grafieken van wugraphs, de beveiligings software ZBBLOCK

Wat is het NIET:
1. een manier om on-gelimiteerd telkens weer vragen te kunnen stellen zonder eerst de documentatie te bekijken
2. Eigen aanpassingen te vragen en dan negatief op fora te reageren met "maar ik heb voor dit product wel betaald dus moet u ..."

Waarom deze post
Omdat ik er genoeg van heb en vanaf vandaag de verdere uitbouw en ontwikkeling van de huidige template (versie 2.6) en de scripts stop voor "free-riders". Support blijft zoals het is, WiKi blijft zoals het is, maar geen nieuwe versies meer gebaseerd op het "Donation-" of "Honor-ware" model.. Als mijn producten u toch niets waard zijn: "Gebruik uw huidige versie, veel plezier met uw hobby, als er fouten zijn zullen die zoals altijd aangepast worden."

Vanaf release 3 zal de template een betaald product worden, waarbij de donatie voor release 2.6 als een vooruibetaling verrekend zal worden. Met een maximaal aantal gratis support-calls per jaar en daarna bij overschrijding van dat aantal, alleen tegen een "symbolische" vergoeding.

En inderdaad, betaling vooraf. Immers, als ik alle beloftes over donatie of hulp die gedaan zijn, op de fora en in de mails, bij elkaar tel: dan was deze post er niet geweest.

Het zal niet zo zijn dat de verdere ontwikkeling ook maar enigszins kostendekkend zal zijn. Het is een uit de hand gelopen hobby die ontstond uit een vraag "hoe heb je de Saratoga-template zo veranderd - en kan ik ook een kopie krijgen". Zeker niet met nu al 12 weer-programma's die op meerdere apparaten moeten werken, alle eenmalige en jaar licenties, extra webservers enzovoort.

Maar liever een paar gebruikers die wel tevreden zijn en dat laten merken ook.

EDIT: Voor alle duidelijkheid: Ik blijf 2.6 en alle vorige releases zo lang mogelijk ondersteunen. En u bepaalt zelf of u straks over wil naar een volgende versie. Dat verandert dus niet!