Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71643
Electronica houdt niet van vocht, en voor fijnstofmeting is het ook niet fijn.
Bij mijn fijnstofsetup met GP2Y10 is de vochtinwerking zichtbaar als roest op de fijnstofsensordeksels, maar verder niet merkbaar.
Gisteren echter hardhandig duidelijk gemaakt bij mijn Luftdaten-fijnstofsetup met NMCU+SDS011+ BME280/DHT22, die in staking ging.
Dus even geen data naar Luftdaten.org en vervolgens RIVM.
Bleek te komen door de DHT22 met te natte voeten => sluiting en zichtbaar roest.
Maar hoe zorg je voor droge omgeving?
Bij verwarmen/drogen is m.i. het dilemma of je de hele inhoud van de setup incl. zijn ingangen droogt, óf dat je alleen de elektronica droog wil houden.

Voor geval 1. kun je bijv. de hele doos met de fijnstofmeter ventileren met bij de ingang van de doos een verwarming, en fijnstofmeting op de lucht in de doos.
Dan zullen de fijnstofmeetwaarden best goed zijn, maar krijg je atypische meetwaarden voor temperatuur (te hoog) en R.V. (te laag) t.o.v. wat verwacht mag worden bij meting van buitenlucht.
Wat RIVM met zulke meetwaarden zal doen is mij niet duidelijk, want ze hebben nu duidelijk aangegeven het liefst de ruwe waarden te krijgen, waarop ze dan hun eigen sommetjes loslaten.

In geval 2. zou je alleen NMCU+SDS011 kunnen plaatsen in een droge cq verwarmde ruimte, met de T&H-meting (voor 'eerlijke' meting van buitenlucht in lijn met het standpunt van RIVM) op een of andere manier in de inkomende luchtstroom van de SDS011.
Die T&H-meter krijgt dan nog steeds het vocht te verduren met alle gevolgen van dien.

Is m.i. niet goed oplosbaar.
Als je niets doet aan verwarming/droging, dan zijn weliswaar de metingen correct, maar lijdt alle apparatuur.
Bescherm je de apparatuur, dan moet RIVM daarvan weten en een ander kunstje uithalen met de meetwaarden.
De bal ligt m.i. bij RIVM om aan te geven wat de eenduidig beste manier is om 'verwarmde' meetwaarden te maken.

Met mijn huidige configuratie zou ik iets in de richting van geval 2. kunnen doen:
- de NMCU+SDS011 in verwarmde/droge ruimte met daarin de DHT22 voor lokale T&H-meting
[werkt de DHT22 ook in een omgeving waarvoor die is gemaakt]
- de BME280 in de luchttoevoer van de SDS011
[met mogelijk noodzaak van periodieke vervanging, hoewel mijn ervaring met BME280 in buitenlucht totnutoe is dat die goed volhoudt]

Maar Luftdaten.info neemt maar 1 temperatuur over.

Als je verder kijkt, dan is in de toekomst een gasmeting i.c.m. een fijnstofmeter ook een leuke uitdaging, want je kunt niet eenvoudig in dezelfde luchtstroom een fijnstofmeter en een gasmeter achter elkaar zetten:
achter de stofmeter moet voor de goede werking van de gasmeter een stoffilter zitten om de lucht voor gasmeting stofvrij te maken.
En als consequentie moet dan ook regelmatig dat stoffilter worden schoongemaakt.

Heeft iemand een lumineus idee om dit dilemma praktisch/eenvoudig op te lossen?
Gebruikersavatar
Door Luc
#71644
Wij hebben de sensor van ons WolkyTolky meetstation in eerste instantie laten coaten in de eerste serie. Daarmee bedoel ik het printje en de electronica. Alleen de sensor zelf niet. Dat leek afdoende, maar na een jaar in weer en wind (in een weerhut) vallen er toch enkele sensoren uit. Inspectie onder een microscoop leert ons toch dat er vocht kruipt waar dit niet hoort. Zie foto voor onze print met sensor.

Dan moet ik er wel bij zeggen dat door beregening met soms roestwater, de sensoren het bij sommige klanten zeer zwaar te verduren kregen. Maar dat mag evengoed niet gebeuren.

De nieuwe sensoren hebben we daarom helemaal laten potten. De hele print is ingegoten in potting materiaal. Ook hier is de sensor natuurlijk vrij gehouden. Nadeel is dan wel dat je nooit meer bij de electronica kan. Ik heb even geen foto bij de hand waar deze sensor gepot opstaat. Maar als je wil kan ik die later wel een keer posten.

Gr,
Luc
20191204_190325.jpg
20191204_190325.jpg (462.23 KiB) 23585 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73193
Een BME280-sensor is beter dan een DHT22-sensor voor meting van temperatuur en vocht, en geeft ook nog Luchtdruk (beter dan bijv. een TFA-Nexus).
In mijn GP2Y10-fijnstofopstelling (die sinds maart 2018 buiten staat) recent verrast door een BME280 waarvan de drukmeting plotseling wegviel naar -196mb.
De druksensor is blijkbaar op termijn niet bestand tegen de buitenluchtcondities:
de sensoren voor temperatuur en vocht werken in die opstelling onverdroten door, redelijk gelijklopend met de 'echte' meteo-sensoren van de PWSen.
De GP2Y10-sensor wordt op de metalen buitenkant steeds bruiner van de roest, maar lijkt functioneel nog wel bruikbaar (hoewel on-calibreerbaar, dus alleen maar een indicator).

Toevoeging 25Mei2021:
Het lijkt bijna geen toeval, maar de BME280 van mijn SDS011-setup (eveneens sinds maart 2018 buitenstaand) is er gisteren ook mee opgehouden (maar dan helemaal, terwijl de SDS011 nog doorliep).
Na herstart-op-afstand van de NMCU helaas geen enkel levenstekens meer uit die opstelling (ook niet van de SDS011).
Blijkbaar als de BME280 onderuit gaat, (vergelijkbaat met een DHT22-fout) drastischer maatregelen nodig dan even herstarten van de NMCU.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73271
Link naar een bijdrage elders aan de discussie hoe de invloed van vocht op fijnstofmeting te compenseren:
https://forum.samenmeten.nl/t/mist-invl ... tingen/174
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73546
Via het wetterstationsforum kwam ik deze tekst in het AWEKAS-forum tegen, die ook een mogelijke aanpak beschrijft om de vocht-invloed te beperken op de fijnstofmeting.