Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door Mike
#24866
Vanmorgen vroeg eruit om foto's te maken van de grondmist.
Was een mooi gezicht, stond er al om 06:45 maar toen was het nog te donker, de mist was wel heftig.
Tussen 07:00 en 07:15 was het beste tijdstip om foto's te maken, de zon kwam ook op en gaf een kleur in de lucht, rond 07:30 was de mist al bijna weg.

45 minuten voor een foto van grondmist :blink: , ik heb iig genoten van niet alleen de zonsopkomst en de mist maar ook van de rust en de vele vogels die ik heb zien over vliegen ;)

Afbeelding
Door pa3hio
#24867
mooie foto, ik ken dit soort vroege momenten, krijg je weer energie van.

Andere vraag: kan iemand mij de relatie uitleggen tussen minimale temp. en dew-point?? Is het niet zo dat als deze waarden gelijk zijn, er mist op treedt ??
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24868
Hallo Mike,

Prachtige foto,ik zag het net ook al op je Website.

Een mooi teken dat de Herfst voor de deur staat,met al zijn pracht en praal.

Mvg,

Martijn
Door wsEpe
#24872
Afgezien van het dauwpunt is voor het ontstaan van mist de windsnelheid ook een belangrijke factor. Bij te weinig of te veel wind zal de mist verdwijnen. Bron: artikel op weer.nl.

"het ontstaan van mist: overtollig vocht in de lucht condenseert en vormt een wolk aan de grond. Waarom ontstaat er dan geen mist? Het antwoord op deze vraag draait grotendeels om wind. Om mist te laten ontstaan is namelijk wel een klein beetje wind nodig in de onderste meters van de atmosfeer.

Hierdoor worden de luchtlagen in de onderste meters gemengd, waardoor niet alleen de onderste (halve) meter, maar ook de lagen erboven afkoelen.

Is het helemaal windstil dan is dit niet het geval. In de onderste lagen komt het – bij voldoende vocht en voldoende afkoeling – tot condensatie en dauw en/ of grondmist. Als de luchtlagen erboven sowieso al een hoge relatieve vochtigheid hebben dan kunnen bij windstille omstandigheden alsnog uitgebreidere mistbanken ontstaan. Windstille omstandigheden zullen echter bijna nooit tot het ontstaan van aaneengesloten mist leiden. "
Door Sjulp
#24874
"Sjieke" foto.

Jammer dat je daar zo vroeg voor uit de veren moet, ik ben meer een 'avondmens'
Maar over een paar weken kan ik dergelijke foto's (proberen te) maken wanneer ik uit de nachtdienst kom ;)

Groeten,

Jacky
Door tinuz97
#24875
Mooie foto Mike.
Ik ben allang niet op pad geweest :(
Net dat ik allemaal nieuwe apparatuur heb.
Ach ja,komt wel weer,nogal last van de gewrichten,dus dan is een eos 7d met grip opeens best wel zwaar :dry:
Door Mike
#24882
tinuz97 schrijft:
Ik ben allang niet op pad geweest :(
Ach ja,komt wel weer,nogal last van de gewrichten :dry:

Oei, dat is minder, nouja je gezondheid gaat toch boven alles, hoop dat je snel weer achter de camera mag staan/zitten/liggen.
Door WSWijk
#24894
tinuz97 schrijft:
Mooie foto Mike.
Ik ben allang niet op pad geweest :(
Net dat ik allemaal nieuwe apparatuur heb.
Ach ja,komt wel weer,nogal last van de gewrichten,dus dan is een eos 7d met grip opeens best wel zwaar :dry:


Ha... ik ken dat... althans, niet dat deel van de gewrichten, maar dat van de nieuwe apparatuur.

Heb de knoop pasgeleden doorgehakt en de Eos 50D met grip en 17-85 en 70-300 USM lenzen aangeschaft.
Nu nog een keer zo gek zijn om vroeg op te staan om dit soort mooie foto's te gaan maken. Met mijn huidige kwaal moet ik daar dus wel tijd voor kunnen maken. Loop toch (helaas) al weer 2 maanden in de ziektewet en daar zullen er nog wel een paar bij komen (ziet het naar uit).

Zal hem vandeweek ook eens gaan pakken...

Groet

Theo