Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24890
Hallo allemaal,

Uurtje geleden trok deze prachtige wolk hier voorbij.

Met een beetje fantasie lijkt het wel een beetje op een Aambeeld Wolk maar is het niet.

Mvg,

Martijn





[img]http://www.weerstation-klazienaveen.nl/joomla/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_aambeeld%20wolk%20013.jpg[/img]

[img]http://www.weerstation-klazienaveen.nl/joomla/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_aambeeld%20wolk%20014.jpg[/img]
Bijlagen
phoca_thumb_l_aambeeld_wolk_012.jpg
phoca_thumb_l_aambeeld_wolk_012.jpg (23.45 KiB) 2300 keer bekeken
Door SpeedyGJ
#24891
Zulke wolken zag ik vandaag ook.

En dan ook nog van die bloemkool wolken, onderkant zie je dan niet en dan lijkt het of er een onweersbui op komst is :D
Door WSWijk
#24898
Prachtige foto's Martijn... Denk dat ik morgen ook maar eens even de lucht in de gaten ga houden vanuit de tuin... als er mooie plaatjes te schieten zijn....
Door jeroenzwart
#24909
Martijn,

Dit is wel degelijk een ambeeldwolk, ondanks dat deze oplossende is. Latijnse benaming: cumulonimbus incus. Het is een losse oplossende bui waar je je vanaf kunt vragen of de regen de grond (nog) bereikt. De wolk ziet er wellicht wat vreemd uit, omdat er duidelijk een inversielaag hoger in de atmosfeer aanwezig is: daar stoot de buienwolk zijn 'hoofd' tegen, waardoor deze zich eerder uitspreid dan je meestal bij een gangbare losse buienwolk ziet. Soms zit de inversie zo laag dat de onstane cumuluswolken zich vrijwel direct horizontaal uitspreiden en het buienstadium niet meer bereikt wordt (meestal ontstaat dan vervolgens stratocumulus die dan de hemel geheel bedekt), deze heeft dat zo te zien nog net wel gehaald. Feitelijk niets bijzonders dus...
(overigens wel een mooie foto!)
Groet, Jeroen
Door WSWijk
#24911
Mike schrijft:
Mooie foto's Martijn, met een voorkeur voor nr 1.


Inderdaad, voorkeur voor foto 1.

Fototechnisch is 1 het best gelukt.
Foto 2: storend takje rechts in beeld.
Foto 3: te veel blauw boven de wolk en te weinig groen onder, waardoor de fotocompositie niet helemaal klopt...
Foto 1: gewoon prima...

Groetjes

THeo

ps... oh sorrie, we zitten hier op HWA, niet op een foto forum :laugh:
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24913
jeroenzwart schrijft:
Martijn,

Dit is wel degelijk een ambeeldwolk, ondanks dat deze oplossende is. Latijnse benaming: cumulonimbus incus. Het is een losse oplossende bui waar je je vanaf kunt vragen of de regen de grond (nog) bereikt. De wolk ziet er wellicht wat vreemd uit, omdat er duidelijk een inversielaag hoger in de atmosfeer aanwezig is: daar stoot de buienwolk zijn 'hoofd' tegen, waardoor deze zich eerder uitspreid dan je meestal bij een gangbare losse buienwolk ziet. Soms zit de inversie zo laag dat de onstane cumuluswolken zich vrijwel direct horizontaal uitspreiden en het buienstadium niet meer bereikt wordt (meestal ontstaat dan vervolgens stratocumulus die dan de hemel geheel bedekt), deze heeft dat zo te zien nog net wel gehaald. Feitelijk niets bijzonders dus...
(overigens wel een mooie foto!)
Groet, Jeroen


Goedemorgen Jeroen,

Prachtige uitleg bij deze Wolk.Dus toch een Aambeeld Wolk.:)
Heel interessant Dankjewel.

Nog wel ff leuk om te vermelden dat de foto is genomen in Oostelijke richting aan de voorkant van Mijn huis,Verder was er geen bewolking in de buurt alleen dit Aambeeld tegen een verder blauwe lucht.In Zuidwestelijke richting waren er wel wat grote stapelwolken.

Mvg Martijn
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24915
WSWijk schrijft:
Mike schrijft:
Mooie foto's Martijn, met een voorkeur voor nr 1.


Inderdaad, voorkeur voor foto 1.

Fototechnisch is 1 het best gelukt.
Foto 2: storend takje rechts in beeld.
Foto 3: te veel blauw boven de wolk en te weinig groen onder, waardoor de fotocompositie niet helemaal klopt...
Foto 1: gewoon prima...

Groetjes

THeo

ps... oh sorrie, we zitten hier op HWA, niet op een foto forum :laugh:



Goedemorgen Theo,

Bedankt voor je reactie.

Gister toen ik in de keuken stond en uit het raam keek hier, zag ik deze wolk opeens. Snel mijn camera gepakt en vluchtig wat foto's geknipt.

Ik ben geen hobby fotograaf en heb deze foto's genomen met een eenvoudige Canon Powershot S 50 Camera.

Ik heb de foto's allen iets bijgeknipt in formaat omdat er anders te veel tuin en huizen opstonden.

Foto 1 vind ik zelf ook het beste gelukt :)

Nogmaals dank voor je reactie.


@ iedereen die tot nu toe heeft gereageerd:

Ook allemaal bedankt voor jullie reactie,s

Mvg,

Martijn