Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door Weerstation Kaatsheuvel
#30970
Mike schrijft:
WSWijk schrijft:
Haha, ik zie op de afbeelding dat je hem op handmatig hebt staan. Normaal is 1/4000 sluitertijd een snelheid die je gebruikt voor het fotograferen van formule 1 auto's.

Wist je trouwens dat de gegevens hoe je de foto gemaakt heb ook in de foto zelf opgeslagen worden? (Rechtermuisknop op het bestand, eigenschappen, bovenin de tab details.) Vooral bij het werken met een zoomlens is dit ideaal, zie je precies de brandpuntafstand die je met de zoomlens hebt gebruikt. Ook de diafragma, sluitertijd, iso-waarde etc. wordt daar getoond...

Tuurlijk werk ik handmatig met mn camera, anders gaat hij dingen doen die ik helemaal niet wil, :laugh: meestal schiet ik in de AV stand.
Er zit live view op mijn body, als ik daardoor de maan bekijk met 10x zoom ( zo stel ik dan ook handmatig scherp) dan zie ik hem zo mn schermpje uit bewegen, dus een sluitertijd van meerdere seconden dat gaat dan niet werken, niet bij 200mm en een flinke crop.

Dat van de EXIF gegevens in de foto wist ik, maar de boel is voor internet wat verkleint en dan laat ik die gegevens vaak weg, dit doodsimpel omdat een crop foto (zoals deze van de maan) met een exif waarin staat dat hij op 200mm is genomen gewoon niet klopt ;)

Dat de foto flink gecropt is ben ik trouwens vergeten te vermelden in mn 1e post.:S
Wat bedoel je met gecropt!! tnks.
Door Mike
#30977
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
Wat bedoel je met gecropt!! tnks.

Croppen is het Engelse woord voor bijsnijden. Je kunt dus een stukje uit je foto snijden waardoor het beeld beter kan worden.

De originele foto (met de EXIF gegevens ;) ) staat hieronder.

Afbeelding

Door nu te croppen, in dit geval het teveel aan zwart, weg te halen wordt de foto kleiner, maar de maan groter, ik moest wel zoals je ziet, zie het maar als een soort van "inzoemen".

Hier dan de foto na het croppen.

Afbeelding

Groeten, Mike.
Door Weerstation Kaatsheuvel
#31043
Hoi Mike,
Dankjewel voor je duidelijke uitleg.
Sorry voor mijn late reactie.
Groet,
Hans ;)