Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door Mike
#30878
Mijn 1e foto van de maan, niet slecht toch?

Gemaakt met een Canon eos 450d body, objectief is een Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM.

Camera op statief, f/5, 1/4000sec, ISO 400 op 200mm, afgedrukt met een draadloze afstandsbediening.

Afbeelding

Op mijn site staat hij in een wat groter formaat : http://www.weerstation-bollenstreek.nl
Door kees ws middelburg
#30884
prachtige foto Mike kan niet anders zeggen


grt kees ws mdl
Door henry1979
#30890
hele mooie foto hoor maar met die sluitertijd heb je geen statief nodig hoor je had hem ook wel op iso 100 kunnen maken dan heb je minder ruis ja foto's maken is ook een hobby van mij haha en het weer natuurlijk

Gr henry
Door useradema
#30891
Schitterende foto!!!

ik lees nu dat er meer leden zijn die naast de weerhobby ook fotografie een warm hart toe dragen...

En deze foto zonder statief nemen? Lijkt mij niet mogelijk.

Ik heb vorig jaar ook een foto van de maan gemaakt met mijn Nikon. Met statief en afstandsbediening.

Groet,
Alexander

www.weerstation-emmen.nl
Door Weerstation Kaatsheuvel
#30893
Mooie foto Mike.
Goed dat je ook de technische gegevens erbij gedaan hebt.
Gr,
Hans;)
Door WSWijk
#30950
useradema schrijft:
Schitterende foto!!!

ik lees nu dat er meer leden zijn die naast de weerhobby ook fotografie een warm hart toe dragen...

En deze foto zonder statief nemen? Lijkt mij niet mogelijk.

Ik heb vorig jaar ook een foto van de maan gemaakt met mijn Nikon. Met statief en afstandsbediening.

Groet,
Alexander

www.weerstation-emmen.nl


Hoi Alexander,

Deze foto zonder statief nemen moet heel goed kunnen (als het fototoestel ingesteld is op de specificaties die hij opgegeven heeft).

Hij zegt dat de foto gemaakt is met 1/4000 seconde sluitertijd. Daar heb je echt geen statief voor nodig. Alleen, als ik mijn ervaringen uit het verleden ga meetellen, ben ik bang dat de opgegeven sluitertijd niet klopt. Graag zou ik hier nog even een bevestiging van willen hebben.

Voor de foto's die ik in het verleden heb gemaakt (nog in het analoge tijdperk) waren de waardes wel anders...

Analoge camera, 500mm telelens, sluitertijd van 5 seconde, 2x statief (1 x onder de lens, 1 x onder de camera), draadontspanner...
2x statief was nodig omdat anders het opklappen van de spiegel al te veel beweging in de combinatie lens/camera veroorzaakte. Dan had je al een bewogen beeld.

Maar ja, dan heb je het wel over een analoge camera. Met m'n digitale canon heb ik het nog niet uitgeprobeerd. Heb hem ook nog niet zo lang :-)

Groetjes

Theo

ps: mike, kan je de sluitertijd nog eens verifieren? Ben wel benieuwd.
Overigens een heel mooi plaatje geworden...
Door Mike
#30952
WSWijk schrijft:
ps: mike, kan je de sluitertijd nog eens verifieren? Ben wel benieuwd.
Overigens een heel mooi plaatje geworden...


Dat wil ik wel hoor ;) deze settings kloppen toch echt, zie afbeelding hieronder.

Enja statief, waarom zou ik zonder doen als ik er 1 heb?

Het was ook mijn allereerste maan foto, dus ik zal vast niet de perfecte instellingen hebben gebruikt, de iso had wel omlaag gekunt bv., ach de volgende keer wat andere settings.

Overigens is de foto aardig gecropt, maarja dat moet ook wel met "maar" 200mm ;)

Afbeelding

Groeten, Mike.
Door WSWijk
#30964
Mike schrijft:
WSWijk schrijft:
ps: mike, kan je de sluitertijd nog eens verifieren? Ben wel benieuwd.
Overigens een heel mooi plaatje geworden...


Dat wil ik wel hoor ;) deze settings kloppen toch echt, zie afbeelding hieronder.

Enja statief, waarom zou ik zonder doen als ik er 1 heb?

Het was ook mijn allereerste maan foto, dus ik zal vast niet de perfecte instellingen hebben gebruikt, de iso had wel omlaag gekunt bv., ach de volgende keer wat andere settings.

Overigens is de foto aardig gecropt, maarja dat moet ook wel met "maar" 200mm ;)

Afbeelding

Groeten, Mike.


Hoi Mike,

Haha, ik zie op de afbeelding dat je hem op handmatig hebt staan. Normaal is 1/4000 sluitertijd een snelheid die je gebruikt voor het fotograferen van formule 1 auto's.

Wist je trouwens dat de gegevens hoe je de foto gemaakt heb ook in de foto zelf opgeslagen worden? (Rechtermuisknop op het bestand, eigenschappen, bovenin de tab details.) Vooral bij het werken met een zoomlens is dit ideaal, zie je precies de brandpuntafstand die je met de zoomlens hebt gebruikt. Ook de diafragma, sluitertijd, iso-waarde etc. wordt daar getoond...
Door Mike
#30969
WSWijk schrijft:
Haha, ik zie op de afbeelding dat je hem op handmatig hebt staan. Normaal is 1/4000 sluitertijd een snelheid die je gebruikt voor het fotograferen van formule 1 auto's.

Wist je trouwens dat de gegevens hoe je de foto gemaakt heb ook in de foto zelf opgeslagen worden? (Rechtermuisknop op het bestand, eigenschappen, bovenin de tab details.) Vooral bij het werken met een zoomlens is dit ideaal, zie je precies de brandpuntafstand die je met de zoomlens hebt gebruikt. Ook de diafragma, sluitertijd, iso-waarde etc. wordt daar getoond...

Tuurlijk werk ik handmatig met mn camera, anders gaat hij dingen doen die ik helemaal niet wil, :laugh: meestal schiet ik in de AV stand.
Er zit live view op mijn body, als ik daardoor de maan bekijk met 10x zoom ( zo stel ik dan ook handmatig scherp) dan zie ik hem zo mn schermpje uit bewegen, dus een sluitertijd van meerdere seconden dat gaat dan niet werken, niet bij 200mm en een flinke crop.

Dat van de EXIF gegevens in de foto wist ik, maar de boel is voor internet wat verkleint en dan laat ik die gegevens vaak weg, dit doodsimpel omdat een crop foto (zoals deze van de maan) met een exif waarin staat dat hij op 200mm is genomen gewoon niet klopt ;)

Dat de foto flink gecropt is ben ik trouwens vergeten te vermelden in mn 1e post.:S