Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door Sjulp
#35989
Gisteren waren door het föhneffect van Eifel en Ardennen enkele mooie "UFOs" te zien in Limburg.

[img]http://www.weerstationmaaseik.be/Foto's/2011/Mei/30Mei2011-2.gif[/img]

[img]http://www.weerstationmaaseik.be/Foto's/2011/Mei/30Mei2011-1.gif[/img]
Door Pringelz
#35992
Mooie platen !
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#35996
Schitterde Foto's van deze UFO Wolken :)



Dit zijn zogenoemde ‘lenticulariswolken’, ook wel aangeduid als ‘lenswolken’ of ‘golfwolken’. Ze komen vooral voor in berggebieden, maar ook in ons land zijn ze wel eens te zien.


De voorkeursregio’s voor lenticulariswolken zijn dus berggebieden, maar ook in Nederland komen ze af en toe voor.

Dat kan bijvoorbeeld wanneer we met een zuidoostelijke stroming te maken hebben, waardoor – in het klein – de Eifel en de Ardennen in uitzonderlijke gevallen eenzelfde effect stroomafwaarts kunnen opleveren.

Vaker ontstaan lenswolken in ons land wanneer op enkele kilometers boven de grond (tussen circa 4 en 8 kilometer vooral) het op twee vlak boven elkaar gelegen luchtlagen er een flink verschil in windsnelheid optreed. Dit wordt in de meteorologie ‘verticale windschering’ genoemd. Tegelijkertijd moet (in ieder geval in die smalle zone waar de windschering plaats heeft) de luchtopbouw stabiel zijn.

Onder deze omstandigheden ontstaan rimpelingen in de luchtstroom, ter hoogte van de overgang tussen de minder snelle en sneller stromende luchtlaag. Deze golvingen kunnen – mits er voldoende vocht aanwezig is en de rimpelingen sterk genoeg zijn – leiden tot lenticularis.

Overigens komen dit soort welvingen in de lucht veel vaker voor. Met regelmaat zijn bijvoorbeeld golfbewegingen waar te nemen in aaneengesloten wolkenpakketen. Het verschil met de lenswolken is dat de bewolking niet oplost in het ‘dal’ van de golf, maar intact blijft doordat de lucht niet genoeg opwarmt en er té veel vocht aanwezig is. Op die manier ontstaan fraaie welvingen in het wolkendek die lijken op UFO'S.....

Bron Weer.nl
Door Mike
#35997
Leuke waarneming, mooie foto's.

Bleven deze wolken nog lang in deze vorm?, of waren ze weer snel van vorm verandert?
Door Sjulp
#35998
Eerlijk gezegd geen idee. Ik zag ze op weg naar een afspraak, heb snel naar huis gebeld met de vraag enkele foto's te maken (nog een geluk dat de GSM is uitgevonden ;) ) en toen ik na een klein uur terug buiten kwam waren ze verdwenen. Ik heb ook geen idee hoe lang ze vóór mijn waarneming zichtbaar waren.
Door Weerstation Kaatsheuvel
#36012
Mooie opname's !
Op het juiste moment gemaakt.
Groet,
Hans :)