Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door Luc
#61953
Gisteren voor het eerst geprobeerd om bliksemfoto's te maken. Uiteindelijk toch een paar leuke exemplaren gevangen:

[img="http://www.weerwoord.be/uploads/10620141016320.jpg" width=600px;]

Gelijk na deze bliksem was er een (dubbele) regenboog die op de garage eindigde. Maar die pot goud heb ik daar niet kunnen vinden.. Wie heeft het lef gehad om die daar weg te halen tijdens het onweer?? :woohoo:

[img="http://www.weerwoord.be/uploads/10620141016321.jpg" width=600px;]

Gr,
Luc
Door Weerstation Kaatsheuvel
#61954
Mooie foto's , zijn deze gemaakt met een spiegelreflex?
Door Luc
#61956
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
Mooie foto's , zijn deze gemaakt met een spiegelreflex?
Ja, met een eenvoudig instapmodel.

Camera op een statief geplaatst. Ik heb geprobeerd in de bulb-mode te fotograferen zodat de sluiter constant openstaat. Echter daarvoor was het nog te licht. Daarna heb ik geëxperimenteerd met sluitertijden tussen de 0,4 en 2 seconden. Snel drukken als je wat ziet of denk te zien en dan hopen dat je wat vastlegt. Van de 250 foto's was dit de beste ;-)

Gr,
Luc
Door JPC
#61960
Ik heb geen Spiegelreflex, maar een Canon SX50. Daar zit een vuurwerk stand op. Je hoeft dan alleen maar de opname knop in te drukken. Als de camera vuurwerk ziet dan maakt hij zelf een foto. Daarna moet je weer opnieuw de opname knop indrukken. Zal waarschijnlijk ook voor bliksem werken. Voor vuurwerk werkt dat prima, bij bliksem heb ik dat nog niet geprobeerd.
Door WeerStationWoerden
#61961
die foto ziet er goed uit Luc
Tip
als het te nog wat te licht is kan je F waarden (diafragma) wat hoger zetten naar F22
F22 = donker
F2.8 = lichter
ook de iso kan je nog veranderen naar 100

om dit al te testen zonder al die stress van onweer ;-)
kan je altijd langs een drukke weg gaan staan en het verkeer fotograferen
tijdens de schemer en of in het donker
zo zie je gelijk wat er gebeurt en zo kan je de juiste instelling vinden
als het goed is zie je dan roden strepen of witte
dit puur als voorbeeld !
Mvg Gert

Luc schrijft:
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
Mooie foto's , zijn deze gemaakt met een spiegelreflex?
Ja, met een eenvoudig instapmodel.

Camera op een statief geplaatst. Ik heb geprobeerd in de bulb-mode te fotograferen zodat de sluiter constant openstaat. Echter daarvoor was het nog te licht. Daarna heb ik geëxperimenteerd met sluitertijden tussen de 0,4 en 2 seconden. Snel drukken als je wat ziet of denk te zien en dan hopen dat je wat vastlegt. Van de 250 foto's was dit de beste ;-)

Gr,
Luc
Door Luc
#61964
Bedankt voor de tips Gert. Ik ga ze zeker proberen!

De ISO waarde verlagen had ik mij achteraf ook al bedacht. Ook om ruis te voorkomen. Deze zie je bij de 2e foto duidelijk.

Met het diafragma zal ik ook wat gaan experimenteren. Meestal schiet ik foto's op de Av-stand, waarbij ik het diafragma aanpas voor de scherptediepte. Maar deze foto's heb ik op Tv-stand gemaakt om de sluitertijd te kunnen aanpassen. Ik ga me eens verdiepen hoe ik dat allemaal kan instellen in de M-stand.


Gr,
Luc
Door tuinmantom
#61965
Ik doe dit met een videocamera, laat hem gewoon filmen, kan ik intussen andere dingen doen en later rustig "de vangst" - de frames waar een bliksem op staat exporteren als foto. Je moet meestal meerdere frames samenvoegen om alle takken van de bliksem te zien, bijkomend effect is dat de omgeving niet (over)belicht is
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 182&type=3

M'n foto's van afgelopen storm zijn jammergenoeg mislukt, vergeten op manuele focus te zetten :blush:
Door Soulmaster
#62017
Heel mooi, heel erg mooi zelfs ..

Ik gebruik meestal 's nachts: iso 400 +F2.8 of 1.8 en de camera in bulb modus met draadafstandsbediening. en dan laat ik de sluiter altijd nog een seconde of 2 langer open staan als er een ontlading is geweest.

Overdag iso 100 en F 4.0