Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door deja46
#58539
Van Awekas krijg ik het bericht dat de meting voor W/m2 vaak te hoog is. Om die reden worden mijn solar metingen niet meer doorgegeven. Ik heb gemerkt dat ook op HWA waarden van mijn station voorkomen die dik boven 1100 W/m2 liggen. Op het display van Vantage PRO 2 komt de waarde nooit hoger dan ergens in de 900 W/m2. Er wordt blijkbaar een hogere waarde doorgegeven dan er wordt geregistreerd. In de records van Weatherlink kom ik ook nergens die te hoge waarden tegen. Heeft iemand een idee wat hiervoor de verklaring kan zijn?
Door jeroenzwart
#58572
Ik heb geen verklaring voor de verschillen die je meent te zien. Maar ik weet wel dat waarden boven 1100 W/m2 op zich geen vreemde waarden zijn. In Nederland kan door directe zonneschijn het stralingsniveau oplopen tot ca. 1000 W/m2 dat is dan inclusief de diffuse straling van de blauwe hemel. Hogere waarden dan die 1000 W/m2 lijken dus niet realistisch. Wat vaak vergeten wordt is de reflectie van wolken. Vooral hoog optorende stapelwolken (cumulus congestus en/of cumulonimbus) met felle opklaringen ertussen kunnen voor hoge reflectieniveaus zorgen. Deze reflecties kunnen zelfs maken dat het stralingsniveau op het horizontale vlak (in combinatie met de directe zonneschijn) kunnen oplopen tot ca. 1400 W/m2! Die waarde heb ik zelf nog nooit gemeten, zo uit mijn hoofd ligt de hoogste waarde die mijn station gemeten heeft rond 1350 W/m2.
Je kunt eenvoudig controleren of je solarsensor goed functioneert: op strakblauwe (wolkenloze) zomerdagen ligt het maximum van de zonneschijn op het horizontale vlak altijd tussen 900 en 1000 W/m2 (in juni kan het nog iets hoger liggen dan die 1000). Als je in die situaties ook duidelijk hogere waarden dan 1000 W/m2 meet, dan is er echt wat mis...
Door deja46
#58592
Beankt voor de leerzame reactie. Er resteert echter een vraag. Zoals ik ik in mijn bericht aangeef, kom ik in de records van Weatherlink nooit hogere waarden tegen bij Hi Solar Rad. dan iets in de 900. Maar dan geven Awekas en HWA hogere waarden aan. Dus dan zou er iets fout gaan tijdens het uploaden van de gegevens Dat lijkt onwaarschijnlijk, maar een andere verklaring heb ik niet.
Door Luc
#58593
HWA haalt die waarde op uit de tag
Op de een of andere manier zet weatherlink die waarde toch daarin. Maar waarom deze dan niet in de records staat, snap ik ook niet. De tijd waarop deze geregistreerd staat, lees ik uit

Wellicht kun je op basis van deze tijd toch een eens het betreffende record zoeken in weatherlink en dan kijken wat daar staat. Ik kan me haast niet voorstellen dat deze waarde daar niet zichtbaar is.

Gr,
Luc
Door deja46
#58618
Ik zal de records van weatherlink eens gedurende langere tijd bekijken. Tot zover iedereen bedankt voor de reacties.

Gr.
Jan Dekker