Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Weerstation Heinenoord
#66002
Sinds het begin van m'n weerstation heb ik de Davis datalogger op een "archive interval" van 30 min. staan. Om de WLK bestanden hanteerbaar te houden en voldoende reserve te hebben als de PC bv in de vakantie uitvalt.
Mijn uploads naar HWA, Wunderground etc en naar m'n eigen website heb ik zoals gevraagd op 5 minuten staan om variabele signalen als wind goed te kunnen volgen.
Een goede balans dacht ik steeds. Totdat ik in de WL log file zag dat slechts per 30 min een nieuwe uitlezing van de logger wordt gedaan. Ik veronderstel dat dan de 5 min updates 6x hetzelfde zullen zijn. En dat ik dus net zo goed alle uploads op 30 min kan zetten.
In de handleiding kan ik niets vinden over gelijkhouden van archive & upload frequenties. Geen indee dat voor tussentijdse uploads de logger apart wordt uitgelezen. Ook geen hit met Google.

Kan iemand m'n vermoede probleem bevestigen of beter weet een oplossing anders dan maar om de 5 min te archiveren?
Door Meteo Delfzijl
#66024
Nee, dit kan niet los van elkaar. Wat ik doe is dat ik de datalogger altijd op 5 minuten heb staan, alleen in de vakantie naar 15 of 30 minuten, afhankelijk van hoe lang ik met vakantie ben. Dan staat de pc uit en wordt er een archief opgebouwd.
Door wvdkuil
#66028
Bij mijn Weatherlink versie 6.0.2
Instelling in WeatherLink => Menu Setup => Archive interval 30 minutes

Daarna de knop "Start Weather Bullitin" ingedrukt, die moet immers altijd draaien!

Elke 1 minuut / 5 minuten wordt de data opgeladen en de temperatuur / windrichting e.d verschilt per uoload.

|date|10:28|! # time
|temp|12.7|! # temp
|intemp|20.2|!
|dew|12.1|!

|date|10:33|! # time
|temp|12.8|! # temp
|intemp|20.2|!
|dew|12.2|!

|date|10:38|! # time
|temp|12.9|! # temp
|intemp|20.2|!
|dew|12.3|!

Dus het moet kunnen werken. Ik kan zo snel niet vinden waarom de bullitin moet draaien, maar als ik het me goed herinner werden anders de max/min waardes niet goed bijgehouden.

Ook op de test site geeft WL dezelfde weerwaardes als de andere weer-programma's die hun gegevens via VVP van dezelfde logger krijgen. Als dat per 30 minuten zou zijn, zou dat zeer snel opvallen.

Volgens de helpfile worden elke "interval" , bij mij dus om de 30 minuten, de recente waardes IN de logger bewaard. Dat gaat automatisch en staat helemaal los van de weer-data die WeatherLink gebruikt om de uploads te maken.

Wim

P.S. Het wereldbolletje onder je avatar rechts = de link naar je website http://www.weerstation-heinenoord/ geeft een DNS fout.
Door Weerstation Heinenoord
#66051
Beste Wim,

Bedankt voor de aanwijzigingen. Ik draai ook met Weatherlink versie 6.0.2.
Het is een goede tip om het "Weather bulletin" aan te zetten. Daar zie ik de windmeter voordurend wijzigen, tenzij het programma bezig is met een upload.
Weatherlink op de PC krijgt dus continu verse data. Maar de logfile blijft aangeven: "No new data to download.", totdat er 30 minuten voorbij zijn. Zelfs als ik de uploadfrequentie naar m'n website op 1 minuut zet, dan nog blijft de log file maar 1x in de 30 min aangeven dat er nieuwe data binnengehaald is (" Downloaded weerstation ok.").

Het goede nieuws is dat op m'n website de winddata dan ook per minuut veranderen.
Ook zonder dat het "Weather bulletin" in Weatherlink aan staat, zie ik de winddata per minuut op m'n website veranderen. De zonnewarmte op m'n site nam zojuist bij het opkomen van de zon toe, dus lijkt het dat niet alleen het variable windsignaal, maar ook de andere meetwaarden steeds per upload aangepast worden. De max dagwaarde van de zonnewarmte wordt netjes per minuut bijgesteld.


Dus moet ik concluderen dat m'n 5 minuten uploads steeds actueel zijn geweest, alleen de log file wekt onterecht de indruk dat de data maar 1x in de 30 minuten is ververst. En dat het niet echt nodig is om het bulletin aan te laten staan, ook niet om de min/max waarden actueel te hebben.

De link naar m'n website is gerepareerd. Er ontbrak ".nl", bedankt voor het melden.
Door Weerstation Heinenoord
#66067
Beste Gert-Jan,

Dit zijn inderdaad de settings die ik ook ingesteld heb. En daarmee dus die merkwaardige meldingen in de logfile zie dat er geen nieuwe data te downloaden valt, terwijl die er wel zijn en ook tussentijds gehaald worden.
5 minuten uploads naar de site en met 30 min archiveren lijkt toch samen te gaan.

Mvg,

Peter
Door Weerstation Heinenoord
#66204
Nadat de tips van de weercollega's zijn nagetrokken, is de conclusie dat er in werkelijkheid geen probleem is. De uploads naar internet blijken per 5 min. ververst te worden. Ook al zegt de logfile dat er over tijdvakken van 30 min geen nieuwe data is gevonden.

Allen bedankt voor de reacties!
Door pb2rdf
#66270
Hoi,

Het is wat je wilt meten met je weerstation en wat je wilt vastleggen.

Ik laat mn VP2 elke minuut de gegevens vastleggen (archive interval), en download elke 5 minuten (internet settings, profielen) de data naar mn PC en upload vanuit WL de gemaakte templates als htm naar mn website.

Kwa energieverbruik maakt dat niets uit.

Als je elke minuut de data vastlegt, zie je sneller welke veranderingen er plaats vinden, bv in de luchtdruk, windsnelheid, windrichting etc.

Uit de gemaakte grafieken leer je mi de samenhang van 1 en ander.

grtn, Peter