Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door wslangerak
#4207
a. Zorg dat je de laatste versie van Weather-Display hebt geĭnstalleerd;

b. Bij gebruik van de TCP/IP methode ontvangt WD de data uit de Meteohub database, dus het maakt in principe niet uit welk type weerstation op de Meteohub is aangesloten. Oftewel, de volgende stappen zijn hetzelfde of je nu een Davis, Oregon, Irox/Nexus hebt;

c. Normaal gesproken is er geen speciale setup nodig aan de Meteohub-kant voor functioneren met WD, vooropgesteld dat de regenmeter sensor “rain0” is en de anemometer sensor “wind0” is;

d. In WD ga naar Control Panel > Station type and settings > Stationless/WLK/Vortex/VWS > Kies “Stationless”;

e. In WD ga naar: Control Panel > TCP/IP connect on to Davis VP IP/V VP/Meteohub => stel het IP-adres van de Meteohub in en de betreffende poort (normaal gesproken poort 80). Zet de vinkjes aan bij “Enabled” en “ Use withMeteohub”. Het vinkje bij “Release connection every minute” kan ook aangevinkt worden. De invloed van uitvinken is nog niet helemaal duidelijk;

Dat zou voor de eerste setup voldoende moeten zijn en WD zou nu met de Meteohub moeten communiceren. Als je wilt zien of WD de data van de Meteohub inderdaad ontvangt probeer dan in WD:
View > WS-2010-13/WS2500 data logger setup/info.

Als je Weather Display start met deze gemaakte instellingen gaat WD de data verzamelen, die de Meteohub heeft opgeslagen sinds de laatste keer dat WD heeft gedraaid. Het kan zijn dat tijdens dit proces de grafieken in WD af en toe knipperen en het kan lijken of WD “hangt” maar wat er gebeurt is dat WD iedere keer één minuut data ophaalt, dan de grafieken e.d. update en dan de volgende minuut gaat ophalen. Dit herhaalt zich totdat WD helemaal up-to-date is en weer “gelijkloopt” met de Meteohub.

Als je goed kijkt, zie je de grafieken ook iedere keer veranderen tijdens dit proces.
Bij de schrijver van dit artikel duurde de update nadat WD 8 a 9 uur had uitgestaan minimaal 20 minuten. Tijdens deze periode was het aanpassen van de grafieken duidelijk te volgen.

Zodra dit is gebeurd functioneert WD als vanouds en er is sprake van een “live-update” van de gegevens, net alsof WD rechtstreeks met het weerstation communiceert.

Deze tekst is afkomstig van het WD-forum en vertaald uit het Engels.
De schrijver is David ( "Skyewright" ) van het Schotse eiland Skye.
Door Luc
#4208
Erg handige instructie. Ik heb echter wel nog een stukje achtergrond nodig, want het volgende is me niet duidelijk:

Draait WD op een PC? En hoe is de Meteohub gekoppeld aan de PC? Via een netwerk?

Verder lijkt me het niet echt werkbaar als je PC af en toe uitzet. Als deze een nacht uitstaat, moet je al 20 minuten wachten voor je weer actuele data hebt. Eigenlijk moet je dus nu zowel de PC als de Meteohub laten aanstaan. Of zie ik dit verkeerd?
Door wslangerak
#4209
Inderdaad. WD draait op een PC. De PC hangt aan het netwerk, waarin ook de Meteohub is opgenomen. Communicatie is dus (bijvoorbeeld):

Weerstation > USB > Meteohub > netwerk > PC met WD

In een ander topic was ook al de discussie PC aan of uit. Het duurt na een nacht dus altijd zo'n 20 minuten voordat WD weer up-to-date is. Naar mijn idee is dit alleen een optie als je de Meteohub gebruikt voor

a. verzamelen van de data uit het weerstation
b. doorgeven van actuele gegevens aan HWA of een webpagina

Zodra je WD gebruikt voor de upload van actuele gegevens om je webpagina te "vullen" en bijvoorbeeld een webcamplaatje, Weather Underground data enzovoort is het toch noodzakelijk je PC en WD te laten draaien. Daarmee is het nut van de Meteohub gelijk een heel stuk minder.

Voor mij persoonlijk dus geen Meteohub. Ik gebruik de PC i.c.m. WD voor teveel actuele toepassingen. Daarnaast draait er nog een aantal andere programma's voor de webcam, auto-download/upload van bepaalde plaatjes, GraphWeather voor grafieken e.d.

Maar misschien is de Meteohub-oplossing voor mensen die om welke reden dan ook geen PC 24/7 willen/kunnen laten draaien een alternatief.

PS dit is naar mijn idee niet alleen van toepassing voor WD, maar voor elke weersoftware die nu op een PC draait.
Door Frits
#4216
Als je WD of andere software gebruikt voor het uploaden van data naar internet is de meteohub inderdaad een overbodige tussenstap. Daarvoor is de meteohub ook niet bedoeld!

De meteohub kan namelijk zelf actuele data uploaden (push) zoals ondermeer het meteohub dashboard of met meteohub gedefinieerde grafieken. Tevens is het mogelijk actuele weerdata in bv XML format te uploaden naar een webserver, zodat deze actuele data in een website worden getoond. Andere mogelijkheid is ook de actuele weerdata vanuit een website op te laten halen van de meteohub (pull). De mogelijkheden staan ook beschreven in de meteohubhandleiding (versie 2.3): http://www.meteohub.de/joomla/index.php ... &Itemid=29 .

WD kan wel naast de meteohub worden gebruikt om de historische weerdata als backup op de PC op te slaan. Dit naast de historische data die op de USB-stick blijven staan van de meteohub. En dan is het ook geen bezwaar als het ca 20 min duurt om deze data op de PC binnen te halen...

Overigens kan Meteohub met een paar eenvoudige menukeuzes in het juiste format data aanbieden aan de volgende weer-netwerken: AWEKAS (pull), WEDAAL (pull), Wetterpage24 (pull), Wetterpool (pull), Wetterspiegel (pull), Wetterarchiv (push), Weather Underground (push, incl Rapid fire), CWOP (push), Meteoclimatic (pull), WeatherBug (push).
En hopelijk staat daar binnenkort ook "Het Weer Actueel" bij dit rijtje! (Push of Pullmode?).