Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door dlonink
#57629
Op dit moment regent 't lekker in Enschede, de teller staat op ruim 40 mm in een uur.
Alleen WD registreert dit niet. Tijdens neerslag in een 'normaal' tempo gaat 't goed. Alleen tijdens extreme neerslag zoals nu mist ie alles.
Dit heb ik vorig jaar ook al eens gemerkt, maar toen had in WD net geinstalleerd en wat nog met settings e.d. aan 't aanpassen.
Hiervoor gebruikte ik WSWIN, die had geen problemen hiermee.

Iemand enig idee waar dit misgaat.

Station Cresta WXR815 LM.

Alvast bedankt.
Darko
Door powerr
#57630
Ik heb geen ervaring met Weather Display, maar in Cumulus heb je instellingen voor spike removal. Ik denk dat dit ook in Weather Display zit en dat deze instellingen niet helemaal goed staan.
Door dlonink
#57633
Er zit inderdaad een trechter op, plm. 4,5x groter dan de orginele opening. Het display staat op ruim 220 mm ondertussen. naukeurigheid in software aangepast op 0,214, dus 47 mm ondertussen. Dit klopt redelijk gok ik zo, de situatie buiten aan te zien :laugh:

Met WXWIN nooit geen problemen gehad, maar WD snapt 't gewoon niet. Ik heb nu een setting aangepast, waar Powerr op suggereerde. Een kijken wat er gebeurt de komende uren...
Door wslangerak
#57634
Darko,

Je kunt dit eens checken:

Control Panel > Offstes & Initial Rain > Tabblad "Limits"

Daar staat o.m. "Max rain increase per reading (mm)"
Hier wordt bepaald wat de maximale toename in mm is van de neerslag per uitlezing.
Staat die bijvoorbeeld op 8 mm wordt er door WD nooit meer dan 8 mm per uitlezing geaccepteerd. Valt er dus volgens de console 12 mm tussen twee uitlezingen, mis je dus 4 mm want WD rekent er maar 8.

Dat is een beveiliging die je kunt instellen als de wip van je regenmeter bijvoorbeeld door vuil o.i.d. blijft hangen rond het magneetcontact en je daardoor veel te hoge uitlezingen zou krijgen.

Als er dus binnen een minuut ofzo 20 mm valt zal die "max rain increase" minstens op 20 moeten hebben staan. Standaard staat hij op 8 mm. Bij mij tenminste en ik heb er nooit iets aan veranderd.

Je zou hem dus gewoon op 30 mm kunnen zetten. Als er niks vreemds met je regenmeter gebeurt kan dat geen kwaad en heb je bij hoosbuien een correcte uitlezing.

De zogenaamde "spikes" kan je alleen instellen voor wind, temp, vocht en barometer. Die staan in hetzelfde scherm, maar niet bruikbaar voor de neerslag.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr,


edit.... ik zat te lang te typen, jouw reactie stond er al ;-)