Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Wietse
#59321
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag m.b.t. het opslaan van meetgegevens door het softwareprogramma Weather Display.
Weather Display slaat iedere minuut de gemeten gegevens op in een logfile, echter doordat interval van één minuut gaan er naar mijn idee heel veel gegevens verloren.
Neem bijvoorbeeld de Davis Vantage Pro 2, dit weerstation ontvangt iedere 2 seconden de gegevens van de sensoren, de Oregon WMR 200 bij de windmeter iedere 14 seconden.

Juist doordat Weather Display 'maar' om de 60 seconden logt mis je in principe dus vaak de mooiste extremen (bijv. windstoot) en zul je die dus nooit weer terugvinden.
Is dit niet heel erg vreemd? Dit maakt de snelle interval functie van zo'n Davis VP2 compleet nutteloos, als hier werkelijk niets aan te doen is vind ik, en ik denk menig weeramateur dat heel erg jammer...

Wie heeft suggesties?
Door wvdkuil
#59322
Wietse schrijft:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag m.b.t. het opslaan van meetgegevens door het softwareprogramma Weather Display.
Weather Display slaat iedere minuut de gemeten gegevens op in een logfile, echter doordat interval van één minuut gaan er naar mijn idee heel veel gegevens verloren.
Neem bijvoorbeeld de Davis Vantage Pro 2, dit weerstation ontvangt iedere 2 seconden de gegevens van de sensoren, de Oregon WMR 200 bij de windmeter iedere 14 seconden.

Juist doordat Weather Display 'maar' om de 60 seconden logt mis je in principe dus vaak de mooiste extremen (bijv. windstoot) en zul je die dus nooit weer terugvinden.
Is dit niet heel erg vreemd? Dit maakt de snelle interval functie van zo'n Davis VP2 compleet nutteloos, als hier werkelijk niets aan te doen is vind ik, en ik denk menig weeramateur dat heel erg jammer...

Wie heeft suggesties?
Ja en nee, je verliest altijd iets. Maar juist niet de extremen. Dus de maximale windstoot wordt iedere minuut opgeslagen, maar ook de maximale windstoot voor vandaag wordt bijgehouden en opgeslagen.
Dus als via de tags of de gauges de windgust wordt opgevraagd is dat altijd de hoogste tot dat moment. Ongeacht in welke minuut het heeft plaatsgevonden.

Verder worden de gegevens voor rapid-fire bij WU wel direct verstuurd als ze beschikbaar zijn. Daar zie je dus gedetailleerder (per 2,5 seconde) de verandering in de wind snelheid. Maar de gust blijft de maximale voor de afgebeelde periode.

Wim
Door Wietse
#59324
Weather Display registreert inderdaad de maximum windstoot, dus die maximum waarde van die dag zal dan inderdaad niet verloren gegaan.
Wat betreft het loggen slaat Weather Display niet de hoogste windstoot op die is voorgekomen in het interval (0-59 s), maar gewoon de waarde die op het moment van loggen gemeten wordt.
Door giantocr
#59325
He Wim,

Hoe zit het met MeteoHub dan?

Dit is bij mij van MeteoHub:

Windvlaag vandaag:
78,8 km/h om 12:45

En deze is van WD:

Vandaag: 79.6 km/h 11:36

Moet in principe dan toch gelijk zijn, of zie ik dat verkeerd?


Piet
Door wvdkuil
#59328
Wietse schrijft:
Weather Display registreert inderdaad de maximum windstoot, dus die maximum waarde van die dag zal dan inderdaad niet verloren gegaan.
Wat betreft het loggen slaat Weather Display niet de hoogste windstoot op die is voorgekomen in het interval (0-59 s), maar gewoon de waarde die op het moment van loggen gemeten wordt.

Wel de waardes van 1 minuut zijn tekort om echt een garantie te kunnen geven, maar bij mijn WD heb ik het minuten lang gevolgd en de hoogste waarde voor de extremen wordt bewaard.
De meting die van het station binnenkomt lopen niet synchroon met de 1 minuten / 5 minuten / 1 uur opslag.
Maar op een "rustige" dag ga ik er eens uitgebreid naar kijken.
Zeer interessant probleem Wietse,
Wim
Door wvdkuil
#59329
giantocr schrijft:
He Wim,

Hoe zit het met MeteoHub dan?

Dit is bij mij van MeteoHub:

Windvlaag vandaag:
78,8 km/h om 12:45

En deze is van WD:

Vandaag: 79.6 km/h 11:36

Moet in principe dan toch gelijk zijn, of zie ik dat verkeerd?


Piet
Kan alleen gelijk zijn als ze via Virtual VP exact dezelfde waardes van het hetzelfde weerstation krijgen.

Dan nog vallen er bij het opslaan en bewerken van allerlei huishoudelijke zaken wel eens waardes weg.

Dus als ze allebei aan hetzelfde weerstation hangen dan moet Meteohub die windstoot niet gezien hebben om 11:36. En dat kan je in de log van meteohub zien omdat die alle weer data van het weer station opslaat. Niet per minuut, maar echt alles wat binnen gekomen is. Aanloggen aan Meteohub en tabblad "Inspect Data".
Rekening houden met de UTC tijdsverschillen moet je dus kunnen zien welke snelheid rond die twee tijden werd gemeten.

Groeten, Wim
Door giantocr
#59332
wvdkuil schrijft:
giantocr schrijft:
He Wim,

Hoe zit het met MeteoHub dan?

Dit is bij mij van MeteoHub:

Windvlaag vandaag:
78,8 km/h om 12:45

En deze is van WD:

Vandaag: 79.6 km/h 11:36

Moet in principe dan toch gelijk zijn, of zie ik dat verkeerd?


Piet
Kan alleen gelijk zijn als ze via Virtual VP exact dezelfde waardes van het hetzelfde weerstation krijgen.

Dan nog vallen er bij het opslaan en bewerken van allerlei huishoudelijke zaken wel eens waardes weg.

Dus als ze allebei aan hetzelfde weerstation hangen dan moet Meteohub die windstoot niet gezien hebben om 11:36. En dat kan je in de log van meteohub zien omdat die alle weer data van het weer station opslaat. Niet per minuut, maar echt alles wat binnen gekomen is. Aanloggen aan Meteohub en tabblad "Inspect Data".
Rekening houden met de UTC tijdsverschillen moet je dus kunnen zien welke snelheid rond die twee tijden werd gemeten.

Groeten, Wim


Oke Wim,

Zal er eens naar kijken of MeteoHub hem gezien heeft of niet.
Bij de metingen komen van het zelfde weerstation.
MeteoHub met een Vantage VEU.
WD met een Vantage Pro 2.

Groet,

Piet
Door wvdkuil
#59333
OK, ik heb hier de gegevens van dezelfde windmeter (Vantag Pro 2 in Wilsele) met 3 verschillende consoles/envoys.

De weer programma's zijn aangesloten via VVP en 2 op andere logger/console.
Alle maximale windgust van vandaag werden gemeld om 7:21
46,8 Cumulus VVP
46,7 WeatherDisplay VVP
48,2 WeatherLink VVP, maar WL kan niet zo goed omrekenen van m/s naar km/h
46,8 Meteohub aan aparte ip logger, zelfde ISS
46,8 Meteobridge aan de aparte logger/console zelfde ISS
Dit zijn alleen de programmas die een maximale windgust per dag leveren en die op dezelfde ISS aangesloten zijn. Dus consoleWD geeft 43,5 km/h om 5:45 maar gebruikt een andere ISS.

Dus er is volgens mij geen verschil als de weerprogramma's naar dezelfde ISS kijken zelfs als ze dat doen via een ander console/envoy.

De windgust in het laatste uur / laatste 5 minuten verschilt wel omdat b.v. Meteohub altijd alles in de laatste 60 / 5 minuten neemt en andere programma's per klok-uur / veelvoud van 5 minuten werken.

Nu zal ik dus een programmatje moeten schrijven deze winter om bij te houden of er toch verschillen optreden in de maxima per dag door de verschillende log-tijden.

Wim
Door wvdkuil
#59334
giantocr schrijft:
wvdkuil schrijft:
giantocr schrijft:
He Wim,

Hoe zit het met MeteoHub dan?

Dit is bij mij van MeteoHub:

Windvlaag vandaag:
78,8 km/h om 12:45

En deze is van WD:

Vandaag: 79.6 km/h 11:36

Moet in principe dan toch gelijk zijn, of zie ik dat verkeerd?


Piet
Kan alleen gelijk zijn als ze via Virtual VP exact dezelfde waardes van het hetzelfde weerstation krijgen.

Dan nog vallen er bij het opslaan en bewerken van allerlei huishoudelijke zaken wel eens waardes weg.

Dus als ze allebei aan hetzelfde weerstation hangen dan moet Meteohub die windstoot niet gezien hebben om 11:36. En dat kan je in de log van meteohub zien omdat die alle weer data van het weer station opslaat. Niet per minuut, maar echt alles wat binnen gekomen is. Aanloggen aan Meteohub en tabblad "Inspect Data".
Rekening houden met de UTC tijdsverschillen moet je dus kunnen zien welke snelheid rond die twee tijden werd gemeten.

Groeten, Wim


Oke Wim,

Zal er eens naar kijken of MeteoHub hem gezien heeft of niet.
Bij de metingen komen van het zelfde weerstation.
MeteoHub met een Vantage VEU.
WD met een Vantage Pro 2.

Groet,

Piet
Hallo Piet,
Maar daar zit het verschil. De vue en de VP hebben ieder een ISS met een windmeter. Die zullen zelfs als je ze op dezelfde hoogte naast elkaar zet nooit exact gelijke meetwaardes geven. Ze kunnen elkaars windsnelheid beinvloeden afhankelijk van de richting e.d.
Dergelijke verschillen zullen dus altijd optreden, het is immers een windvlaag.
De verschillen in de gemiddelde wind over 10 minuten moeten wel kleiner zijn, immers daar worden pieken afgezwakt.

Groeten, Wim
Door giantocr
#59352
wvdkuil schrijft:
giantocr schrijft:
wvdkuil schrijft:
giantocr schrijft:
He Wim,

Hoe zit het met MeteoHub dan?

Dit is bij mij van MeteoHub:

Windvlaag vandaag:
78,8 km/h om 12:45

En deze is van WD:

Vandaag: 79.6 km/h 11:36

Moet in principe dan toch gelijk zijn, of zie ik dat verkeerd?


Piet
Kan alleen gelijk zijn als ze via Virtual VP exact dezelfde waardes van het hetzelfde weerstation krijgen.

Dan nog vallen er bij het opslaan en bewerken van allerlei huishoudelijke zaken wel eens waardes weg.

Dus als ze allebei aan hetzelfde weerstation hangen dan moet Meteohub die windstoot niet gezien hebben om 11:36. En dat kan je in de log van meteohub zien omdat die alle weer data van het weer station opslaat. Niet per minuut, maar echt alles wat binnen gekomen is. Aanloggen aan Meteohub en tabblad "Inspect Data".
Rekening houden met de UTC tijdsverschillen moet je dus kunnen zien welke snelheid rond die twee tijden werd gemeten.

Groeten, Wim


Oke Wim,

Zal er eens naar kijken of MeteoHub hem gezien heeft of niet.
Bij de metingen komen van het zelfde weerstation.
MeteoHub met een Vantage VEU.
WD met een Vantage Pro 2.

Groet,

Piet
Hallo Piet,
Maar daar zit het verschil. De vue en de VP hebben ieder een ISS met een windmeter. Die zullen zelfs als je ze op dezelfde hoogte naast elkaar zet nooit exact gelijke meetwaardes geven. Ze kunnen elkaars windsnelheid beinvloeden afhankelijk van de richting e.d.
Dergelijke verschillen zullen dus altijd optreden, het is immers een windvlaag.
De verschillen in de gemiddelde wind over 10 minuten moeten wel kleiner zijn, immers daar worden pieken afgezwakt.

Groeten, Wim


Oké Wim,

Bedankt