Discussie forum over Virtual Weather Station (VWS) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Epicratus
#17384
Ik ben er aan het denken om te switchen van Weatherlink naar VWS. Misschien kan er mij iemand de voor en tegens uitleggen als ik dit zou willen doen. Tevens zou ik gaarne de link krijgen van jullie die hun website hebben voorzien van de gegevens van VWS. Bedankt.

Peter
Door wthus
#17385
Als je alles op VWS laat draaien, dan kun je ook de data in WL laten wegschrijven. Op die wijze maak ik gebruik van VWS (website en datalogging) en WL (Datalogging en uitlezing in WXdata).
Er zijn verder veel voor en tegens, voor beide programma's (weet die zo allemaal niet meer, ben de tel kwijt geraakt). Om dat op te vangen maak ik gebruik van beide programma's.
Door osjohn
#17393
Epicratus schrijft:
Ik ben er aan het denken om te switchen van Weatherlink naar VWS. Misschien kan er mij iemand de voor en tegens uitleggen als ik dit zou willen doen. Tevens zou ik gaarne de link krijgen van jullie die hun website hebben voorzien van de gegevens van VWS. Bedankt.

Peter


Switchen zal wel niet zonder VirtualVP kunnen, op de vantage kan standaart maar een software draaien en geen twee.

John
Door wthus
#17417
osjohn schrijft:
Op de VP kan standaard maar een software draaien en geen twee.


Voor een deel onjuist zoals ik al eerder schreef. Als je VWS hebt draaien, dan kan vanuit VWS ook op een bepaalt tijdstip WL opgestart worden voor de datalogging, die methode gebruik ik dus ook.

VWS (website en datalogging) en WL (Datalogging en uitlezing in WXdata).
Door MES
#17428
Als je alles op VWS laat draaien, dan kun je ook de data in WL laten wegschrijven. Op die wijze maak ik gebruik van VWS (website en datalogging) en WL (Datalogging en uitlezing in WXdata).
Er zijn verder veel voor en tegens, voor beide programma's (weet die zo allemaal niet meer, ben de tel kwijt geraakt). Om dat op te vangen maak ik gebruik van beide programma's.


WTHUS,

kan je mij vertellen hoe je dat gedaan hebt en welk programma gebruik je dan om de gegevens naar HWA METEO EN KNMI te sturen, heb hier nl ook VWS geïnstalleerd en geprobeerd om beide programma's tegelijk te laten draaien maar dat is op een mega ramp uitgelopen.

Ik wil met VWS gegevens een web-site gaan bouwen en ook gebruiken op mijn scherm daar ik deze software mooier vind dan WL.

Ik hoor het wel.

mvgr,
Marcel
Door wthus
#17437
Een korte uitleg:

Op mijn externe weerstation PC (niet bij mij thuis) heb ik real time Virtual Weather Station (VWS) draaien. Deze legt de weergegevens direct vast en maakt grafieken en dergelijke voor de website die vervolgens met Fling (ftp programma) worden geupload naar het internet. Hierbij wordt door VWS ook het bestandje aangemaakt voor verzending naar Hetweeractueel (en daarbij MC/KNMI).

Via Weaterlink (WL) worden de meetdata ook vastgelegd vanuit de datalogger in de Vantage Pro (instelbaar op verschillende logperioden, waarbij mij standaard op 2 minuten). WL kan door VWS worden opgeroepen om de data in te laden en op te slaan zodat ook in WL met de gegevens te werken is, voor naslag of wat dan ook. Zelf gebruik ik de ingeladen data uit WL voor verwerking in het programma WXData van Ben Lankamp waarbij de gegevens in WX data gecorrigeerd worden aan hand van anologe meters die ik heb staan. Letwel: WL kan niet tegelijk geopend zijn naast VWS, dus geen realtime weergave tenzij je handmatig VWS even afsluit.

Om VWS WL op een vast gesteld tijdstip te laten openen, voer onderstaande stappen uit:

Afbeelding

Menu Setting binnen VWS > Weatherlink PCLink automation openen

Afbeelding

Your Station Directory: Zoek hier naar de map waarin je WL instalatie staat, bij mij is dat op de C schijf. Zoek in de WL map naar de map waarin je station bestanden staan. In mijn geval "Weerstat"
Weatherlink Executable: Het exe bestand opzoeken zoals genoemd (kan bij nieuwe versies afwijken).
NOAA rapports doe ik verder niets mee, maakt VWS ook al aan en WXData (optioneel instellen dus).
Klik op PCLink Schedule.

Afbeelding

In de Schedule kun je de tijd instellen waarop VWS WL dient te openen om de gegevens uit de datalogger in te laden. Bij mij is dat ingesteld op 1 uur, maar kan ook korter (al is dat bijna zinloos om het vaker te laten gebeuren).

Hoop dat dit iets verduidelijkt, anders brand der maar op los!

(PS, afbeeldingen blijven niet eeuwig staan op de server, over een paar maand gaan ze er weer af bij een volgende schoonmaak. Mischien dat LUC ze op de server kan zetten).

Groeten, Wilber
Door osjohn
#17438
Dat is natuurlijk ook de mogelijkheid, maar vindt het jammer voor zo,n top programma om niet in een realtime te werken.

Daarom zou ik VirtualPC gebruiken.

Virtual Weather Station is een van de weinige programma.s die ook de werkelijke data uit je vantage prom leest.

Zowel Weatherlink, Wswin doen dat niet, en zal je de regenwaarde van het jaar zelf moeten invoeren, wat Virtual Weather Station zelf uitleest.

John
Door osjohn
#17441
wthus schrijft:
Vind WL verre van top programma hoor! Te weinig mogelijkheden vergeleken met VWS.


Of jij begrijp mij verkeert, of nijn schrijven is niet juist, wat jij hierboven schrijft ben ik het helemaal mee eens.

De vorige bijlage aan dit onderwerp beschrijf ik dat ook waarom VWS zo goed is.

Gr. John