Discussie forum over Virtual Weather Station (VWS) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door SvenP
#36820
Hallo weerfanaten,

Ik zal me even voorstellen want ik post hier nu voor het eerst. Ik ben Sven, 19 jaar en mijn hobby is… 1x raden. Het weer.
Een half jaar geleden heb ik een OS WMR 200 gekocht. Hij doet het uitstekend en ben er heel erg tevreden mee!
Echter, de software die Oregon erbij levert ben ik minder tevreden mee. Daarom ben ik op zoek naar een alternatief. Een software programma waarbij ik instellingen kan veranderen om de nauwkeurigheid van de regensensor van 1 mm te vergroten naar 0.25 mm en niet 13 minuten hoef te wachten voordat de temperatuurgrafiek eindelijk klaar is met laden om een half jaar aan data te aanschouwen.

Daarom ben ik gaan zoeken naar alternatieven en ben twee verschillende software pakketten tegengekomen. Virtual Weather Station en Weather Display. Deze twee pakketten kunnen beiden wat ik zou willen. Ik heb de trial-versies geïnstalleerd en ben gaan kijken wat ik er allemaal mee kon. En dat was naar mijn conclusie heel erg veel. Mijn voorkeur gaat uit naar VWS omdat ik deze mooier vind (daarom plaats ik mijn vraag hier). Tevens ben ik verschillende forums af gaan zoeken om ervaringen te lezen van gebruikers. Wat ik vaak tegenkwam zijn vragen over het wel of niet kunnen gebruiken van de 2 softwarepakketten als je de pc niet 24/7 aan wilt hebben staan. (Ik wil mijn pc niet 24/7 aan hebben staan). Ik lees op het ene forum dat je de pc 24/7 aan moet hebben staan en op een ander forum dat 99% van de gebruikers de pc’s 24/7 aanlaat waaruit ik dus opmaak dat je de pc niet 24/7 aan hoeft te laten (vanwege die 1%).
En nu denk ik: waarom moet je de pc 24/7 aan hebben staan als het weerstation een datalogger heeft? Dan slaat die de gegevens toch op om deze vervolgens in te laden in het programma?
Daarom ben ik gaan kijken hoe ik de gegevens die op de datalogger staan kan laden in Virtual Weather Station en Weather Display om die gegevens te zien in de grafieken. Dit is mij niet gelukt omdat ik niet weet hoe. Ik heb de manuals doorgelezen maar ben helaas niets tegengekomen waardoor er bij mij een lampje gaat branden.

Aangezien ik zoveel vragen heb en ik niet weet hoe ik ze op kan lossen hoop ik dat jullie me de goede weg in kunnen sturen. Want ik kom er niet meer uit. Hebben jullie ideeën?

Met vriendelijke groet,

Sven
Door jacg
#36821
Hallo Sven,

Voor beide pakketten hoef je je pc niet 24/7 aan te laten staan.
Echter de meerderheid hier (die 99%) heeft ook een website waar ze hun gegevens 24/7 naar toe sturen.

Ook als je de grafieken hier op HWA bekijkt zul je zien dat deze 24/7 beschikbaar zijn. De data wordt soms zelf om 5 minuten automatisch geupload naar hun website.
En als je pc niet aanstaat, dan is er ook geen upload...

Wat betreft de pakketten, VWS ziet er inderdaad mooier uit, echter WD heeft veel meer mogelijkheden, maar heeft een hogere instapdrempel.

Verder heb je bijv. ook nog WSwin en Cumulus (is zelfs gratis)

Succes met het zoeken!

Groeten,

Jacco
Door ws vreewijk
#36831
tja zoveel software zoveel meningen.
Ik gebruik al jaren Virtual weather station en het is super stabiel.

Ook heb ik weather display en daar heb ik toch nogal wat last van stabiliteits problemen.

Wat je moet kiezen voor software kan niemand voor je beslissen.
Wel is VWS makkelijker in gebruik als WD.

Het inlezen van de data gebeurd automatisch.

De volgende vragen heb ik dus voor je (voor VWS gebruik dan)
heb je de juiste versie gedownload.
Is de juiste poort ingesteld,als je dat niet weet VWS heeft boven in de mogelijkheid om communication aan te klikken controleer of daar wmr200 staat als station verder kun je eens verschillende communication ports proberen in dat scherm
controleer ook of in dat scherm je communication rate op 1 seconde staat.
Vergeet ook niet dat je maar een software tegelijk open hebt staan.
controle of het word ingelezen links boven is een klein vierkantje zeg maar onder de tekst FILE daar komt ook de tekst te staan downloading records dan weet je dat de data word ingelezen.

Je zou ook eens met Kees ws middelburg kunnen babbelen want die heeft de wmr200 in combinatie met VWS gehad.

heb je verdere vragen stel ze gerust.
hier in deze link vind je veel tips:
http://ambientweather.wikispaces.com/Vi ... er+Station



mvr gr Chris
Door Jaap
#36840
Hallo Sven,

Kijk ook eens naar Cumulus op www.sandaysoft.com
Dit programma is sinds dinsdag ook geschikt gemaakt voor de WMR200.
Ik gebruik dit station ook en nu met cumulus en het werkt zo te zien goed.
Zelfs de datalogger uitlezen gaat goed na dat de pc uit heeft gestaan.

Met vriendelijk groet,

Jaap
Door SvenP
#36842
@Jacco en @jaap
Hallo Jacco en Jaap,
Bedankt voor jullie reactie! Het kan dus 24/7. Daar ben ik blij mee. Ik ben gaan kijken naar de twee softwareprogramma's. Ik heb WSwin en cumulus geinstalleerd om het te bekijken. Cumulus kende ik niet maar ziet er goed uit. Ik ben hem op dit moment aan het uitproberen. Net toevallig dat ik dan gister mijn vraag plaatste. Als ik dat een week eerder had gedaan had ik deze optie overgeslagen omdat de WMR200 niet compatible was :laugh:
WSwin is een duits programma en nou ben ik niet echt een held in de duitse taal. Ik zie dat het ook in het nederlands kan maar in het program zie ik niet hoe. Ik houdt deze optie als backup als de andere 3 programma's niks worden (wat me overgens stug lijkt)

@Tonky
Hallo Tonky,
Ook u bedankt voor de reactie! Ja, die link had ik gezien. Die versie van VWS heb ik geinstalleerd staan. Ik dacht dat dat een trialversie was. Maar dat is dus de basisversie. hmm oke vandaar dat de trialversie het dus nog steeds doet:laugh:

@forsurh
Hallo Wisse,
haha, misschien wel een beetje;) Maar ik heb WD nog niet afgeschreven. Ik bekijk de opties en zoals gezegt, ik ben er nog niet uit.
btw. Erg mooie site!! Eigen weerkaarten :woohoo: dat heb ik ook niet vaak gezien en natuurlijk bedankt voor uw reactie!

@ws vreewijk
Hallo Chris,
Erg bedankt voor uw reactie!
Uw vragen naar mij toe:
"heb je de juiste versie gedownload."
Ik denk het wel. 14.01 p.33 (januari 2011)
"Is de juiste poort ingesteld,als je dat niet weet VWS heeft boven in de mogelijkheid om communication aan te klikken controleer of daar wmr200 staat als station verder kun je eens verschillende communication ports proberen in dat scherm controleer ook of in dat scherm je communication rate op 1 seconde staat."
Gechecked. Het station stond ingesteld op de WMR200 en de rate op 1 sec.
"Vergeet ook niet dat je maar een software tegelijk open hebt staan."
Oke.
"controle of het word ingelezen links boven is een klein vierkantje zeg maar onder de tekst FILE daar komt ook de tekst te staan downloading records dan weet je dat de data word ingelezen."
Ik zie daar inderdaad verschijnen dat het programma data binnen haald. Maar dat is data die is opgedaan terwijl het programma gistermiddag draaide. Maar de gegevens die vanacht op de datalogger zijn opgeslagen terwijl de pc uit stond haalt VWS niet automatisch binnen. En ook de gegevens van het afgelope half jaar die op de datalogger staan haalt VWS niet automatisch binnen. Eigenlijk is dat hetgeen dat ik wel voor ogen had en niet weet hoe ik dat doe. Kan dat eigenlijk wel? (Misschien had ik mijn vraag specifieker moeten opschrijven!)


Met vriendelijke groet,

Sven
Door Tonky
#36845
SvenP schrijft:
@Tonky
Hallo Tonky,
Ook u bedankt voor de reactie! Ja, die link had ik gezien. Die versie van VWS heb ik geinstalleerd staan. Ik dacht dat dat een trialversie was. Maar dat is dus de basisversie. hmm oke vandaar dat de trialversie het dus nog steeds doet:laugh:


Met vriendelijke groet,

Sven
[/quote]
Als je de activatiecode hebt gebruikt die er bij zit (txt bestand) is het een geactiveerde versie. :)
Door ws vreewijk
#36846
Hi Sven

Met de juste versie bedoel ik die voor de wmr200

http://www.ambientweather.com/do30tr.html

nr 9 van bovenaf.

het is vast een kleinigheid want als ik mn pc uit heb gehad en start
VWS op gaatie onmiddelijk de gegevens binnen halen.

Probeer anders eens opnieuw te downloaden ( oude eraf)

Ik zal vanavond eens kijken (ben aant werk nu :):):) )
of er iets is wat mogelijk niet goed zou kunnen staan.

Probeer eens http://www.weerstationmiddelburg.nl/
Bij Kees een berichtje te plaatsen op zn shout misschien kan die zo zeggen wat er
ingesteld moet worden.

Cumulus is ook een optie maar zelf ben ik weg vd vele instrumenten in vws die je
dan ook nog eens in alle kleuren kunt zetten die je wil.

laat even weten of je verder bent gekomen.

mvr gr Chris en ja zeg maar Chris :lol: niks te u en :silly:

je hebt een PM
Door kees ws middelburg
#36849
De juiste versie van VWS voor de wmr 200 is 14.01 P43 ,de genedie Chris ookal aan geeft.
Als je die installeert en je klikt de wmr 200 aan gaat VWS zelf de wmr zoeken op je usb aansluiting en heb je geen poort in te stellen.
Daarna sluit VWS af en gaat ie na op nieuw opstarten vanzelf de data uit de datalogger halen.

Grt Kees ws middelburg