Discussie forum over Virtual Weather Station (VWS) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door weerron
#36988
Dag "weergenoten",

Ik ben in het bezit van een WMR 200. Aangezien ik in WD bij de grafieken en ook bij de registratie van de neerslag vaak fouten kreeg, wil in VWS eens proberen.

1. Hoe vertel ik VWS dat hij sensor 2 voor temp en hygro als 'default' kiest?
2. Waar kan ik de grafieken instellen die op het scherm verschijnen?
3. Hoe stel je maandoverzichten samen?

Groet,
Ron
Door ws vreewijk
#36991
1) Ik denk onder settings multiple station settings misschien.Maar ik heb een ander station.


2)kies modify display kies graph of graph2
vink aan waar je een grafiek voor wil hebben,als je de grafiek eenmaal hebt aangemaakt kun je als je met je rechter muis klikt alles veranderen kleur kiezen dunne grafiek lijn dikke staaf blok gevuld scherm noem maar op achtergrond kleur appart van de grafiek kleur in te stellen en de lijnen kiezen voor hoeveel uur je de grafiek wil laten lopen en over welk bereik ff uitproberen zou ik zeggen.
EDIT: naam vd grafiek aanpassen kan je ook

3)maandover zicht kan je zo zien onder climate rapports staan je maand gegevens en ook je jaar gegevens.Of bedoel je iets anders alles word keurig opgeslagen klik links boven op file en je word op je wenken bediend.

En verder vraag maar raak als iets niet duidelijk is.

kijk ook eens hier http://ambientweather.wikispaces.com/Vi ... er+Station

gr Chris
Door weerron
#37073
Dag Chris,

Dank. Ik ben met het inrichten een stap verder.

Op het display zie ik echter geen 'geschiedenis'. De getoonde data zijn niet recenter dan die van het moment dat ik VWS heb opgestart. Er wordt kennelijk niks uit de datalogger gehaald. Moet ik iets instellen daarvoor?

Groet,
Ron
Door weerron
#37094
Dag Chris,

Nee, het lijkt niet goed te gaan.

De versie is m.i. wel in orde: 14.01 p. 43.

VWS leest wel data uit, maar stopt na verloop van tijd met uitlezen en blijft dan bij een bepaald tijdstip c.q. record nummer hangen en baseert daarop de aanduiding van bijvoorbeeld hoogste temperatuur vandaag. Na sluiten en opnieuw opstarten leest VWS opnieuw records (latere) uit, maar is al het voorgaande weer vergeten: hi/lo aanduidingen betreffen dan alleen het laatste stukje uitgelezen data.

In WD had ik ook te maken met gemiste data. Een fout in de datalogger?

Dit stemt niet vrolijk:(

Ik heb de WMR 200 een jaar in bezit. De communicatie tussen sensoren en unit van oregon lijkt wel in orde.

Voor hulp houd ik me aanbevolen.

Groet,
Ron
Door SvenP
#37110
Hallo Ron,

VWS leest wel data uit, maar stopt na verloop van tijd met uitlezen en blijft dan bij een bepaald tijdstip c.q. record nummer hangen en baseert daarop de aanduiding van bijvoorbeeld hoogste temperatuur vandaag. Na sluiten en opnieuw opstarten leest VWS opnieuw records (latere) uit, maar is al het voorgaande weer vergeten: hi/lo aanduidingen betreffen dan alleen het laatste stukje uitgelezen data.

Wij zitten op dit moment in het zelfde schuitje denk ik...
Data die opgedaan is tijdens het slapen wordt bij het opstarten binnengehaald en stopt dan plots. De ene keer na 25 data records en de andere keer weer bv. 12. Ik deed afsluiten en weer opstarten. En begon weer van voorafaan. Maar idd de min en max zijn dan niet meer te zien in de parameters.

De data in grafieken blijven bij jouw denk ik wel staan, of niet?

Ik ben op dit moment bezig het het uitzoeken van dat probleem. Gisteren bijvoorbeeld had ik dit. Maar vanochten had ik geen problemen. Alles data werd achter elkaar door binnen gehaald. Misschien heeft de pc de volle aandacht nodig met een 'schone' en dus net opgestarte pc. (dit ben ik op dit moment aan het uitproberen)

Als ik iets heb gevonden wat misschien kan helpen zal ik het melden ;)

Mvg,

Sven
Door weerron
#37126
Dag Sven,

Gedeelde smart is halve smart... Helaas blijven de data niet staan na herstart. Ik ben telkens alles kwijt. Ik houd me zeer zeker aanbevolen voor een oplossing.

Groet,
Ron
Door ws vreewijk
#37129
Zomaar een vraag als jullie vws afsluiten doe je dat dan middels het rode kruisje rechts boven in >??????????

Misschien maakt het niks uit maar sluit in vervolg eens af met links boven
FILE open klikken en dan exit.

In weather display moet dat zeker op die manier gebeuren alleen staat er dan save en exit.
In vws met mijn station maakt het niet uit maar wie weet met de wmr200 wel.

gr Chris
Door ws vreewijk
#37140
Nog een puntje van aandacht als je logger eenmaal VOL is onstaat ook een probleem.

Lees dit eens door :

Problem
Virtual Weather Station does not Download All of the Archive Data from the WMR200
‍Solution
1.If you are testing more than one software application, please note that the other software application will clear memory, preventing Virtual Weather Station from retrieving all of the data.
2.Make sure the memory in the logger is not full. To clear logger memory (from the WMR200 user manual):
When DATA LOGGER is full, i.e., no more records can be stored on unit, ‘DATA LOGGER’ and ‘O Days’ will flash.
To clear records from the base station:
1. Press clock area until DATA LOGGER is displayed.
2. Press and hold MEM.
3. All LED icons will light up and turn off consecutively (right to left). Delete process
is complete and successful after blinking of last icon .
3.In the Virtual Weather Station Communication | Sensor Communication panel, note the First Record, Last Record and Number of Records fields. Note the first record, last record and number of records, and identify the last time the software was started and the current time.
4.If the problem persists, report the following information in the Virtual Weather Station Problem Report Form:
A. Date and Time Software was previously Shut Down: Month/Day/Year Hour:Minute (example, 01/16/2010 12:27)
B. Date and Time Software Restarted: Month/Day/Year Hour:Minute (example, 01/16/2010 23:55)
C. First Record (in the Communication | Sensor Communication panel): Month/Day/Year Hour:Minute (example, 01/16/2010 12:28)
D. Last Record (in the Communication | Sensor Communication panel): Month/Day/Year Hour:Minute (example, 01/16/2010 23:56)
E. Number Records (in the Communication | Sensor Communication panel): 688
F. Date and Time at the end of the Download Period: Month/Day/Year Hour:Minute (example, 1/17/2010 00:17)
G. Locate the file: \\vws\\data\\wmr200archive.txt. In the file, you will find a time stamp of all of the data downloaded. Does this agree with the information above? Do you see any gaps in the data?
H. Archive interval (in minutes). This is the time interval between data points, as programmed into the display console.




mvr gr Chris
Door SvenP
#37142
Hallo Ron,

Ik heb gister Hetweeractueel forum afgezocht naar problemen van andere forumleden die misschien nuttig kunnen zijn voor jouw en mij. Ik heb wel interessante dingen gelezen en bevestigde mijn vermoedes over het werken met een 'schone' pc. Vanochtend en vanmiddag weer uitgeprobeerd. Vanochtend ging het goed (pc was net opgestart) en vanmiddag haperde het weer (pc stond al 6 uur lang aan na veel programmas te hebben geopend). Met een schone pc gegevens binnenhalen lijkt bij mij dus te werken. Misschien bij jou ook ?!

De site's die ik heb gevonden zijn niet allemaal relevant voor VWS. Maar misschien wel voor het begrijpen wat er eventueel mis zou kunnen zijn (gegaan):
http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... -uit#31849

http://www.hetweeractueel.nl/forum/weat ... play#15461

Na wat gegoogle kwam ik ook nog andere interessante zinnetjes tegen. Het is wel in het engels. Ik hoop dat dit geen probleem voor je is;)
http://www.wxforum.net/index.php?topic=8098.0
http://ambientweather.wikispaces.com/me ... on/7474947

Ook vond ik dit probleem. Het gaat dan wel niet om de combinatie WMR200/VWS maar over WMR200/WD. Hier had je ook problemen mee zei je. Misschien heb je er wat aan. (Wel een lang verhaal trouwens).
http://www.weather-watch.com/smf/index. ... ic=37097.0


Maar jah, het werken met een schone pc werkt blijkbaar alleen voor het probleem: het 'haperend' binnen krijgen van de gegevens. Wanneer je VWS dan afsluit met file-->exit ;) en vervolgens weer opstart zonder dat de usb kabel van de WMR in de pc zit heb ik niets in de grafieken. Dat blijft :( maar ik blijf zoeken naar een oplossing ;)

Gr, Sven