Discussie forum over Virtual Weather Station (VWS) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door weathercam
#64332
Dag Jeroen,
Ik kan je uitleg goed volgen. Vroeger gebruikte ik jarenlang VWS in combinatie met een veel goedkoper weerstation WS3600 van Lacrosse en ik had dat probleem zelden of nooit. Het is slechts met de WMR200 dat het zich dit voordoet.
Ik heb het mij al vaak beklaagd dat ik vorig jaar niet onmiddellijk voor de Davis gegaan ben. Wellicht moet ik er nog eens met mijn ... financieel directeur ....... euh.... echtgenote over praten...
Is Vakentijn al voorbij? Ja zeker? ... Dat valt tegen😄😄😄
Bedankt voor je tip
Groeten
Marc
Door weathercam
#64333
Bedankt iedereen voor de suggesties!
Ik heb nu de volgende maatregelen genomen:
1) display een stuk verder van de client-pc gezet.
2) data-rate in de datalogger van de WMR-display verminderd. Hij stond op 1 minuut wat wellicht niet nodig is. Nu staat hij op 15 minuten.
3) datalogger leeg gemaakt
4) CPU-gebruik van VWS verhoogd naar maximaal. De client-pc wordt toch enkel voor VWS gebruikt.
5) De range voor een aantal parameters verkleind. Het is niet nodig dat de range van de temperatuur bvb gaat van -100°C naar +100°C, of van de luchtdruk van 0 hPa naar 3000 hPa. Op die manier hoop ik om exhuberante spookwaarden er uit te filteren. En die waren soms inderdaad zo hoog!
6)Het aantal wijzerplaatjes, grafiekjes etc... op mijn VWS display verminderd. De overbodige zijn weg. Misschien dat dit minder van het RAM geheugen vraagt. ???

Ik wacht nu een weekje af en hou jullie nadien op de hoogte van het resultaat.
groeten
Marc
Door T.J.
#64337
Hallo Marc.

Ik had vele problemen met de ontvangst van sensoren.
Al vele malen een andere locatie voor de console geprobeerd om het probleem te verhelpen.
Ik heb nu een SMA connector op mijn basisstation gezet.
De interne antenne is zeer klein en ik kan nu elke antenne aansluiten die ik wil (wel een dipool)en waar ik wil.
Ik heb simpelweg de console geopend en er een stukje antennekabel op gesoldeerd waar de bestaande antenne op aangesloten zat en deze eruit gehaald.
Even googlen, er zijn verschillende fora waar dit wordt uitgelegd.
Voorzichtig met het afdekkapje, deze is bij mij gebroken.....
In de behuizing op de plaats van de originele antenne een SMA female connector gemonteerd.
Tot slot een dipool zelf gemaakt, dit werkt het beste.
Foto's staan op mijn weersite onder kopje andersoortige informatie > foto's apparatuur,
Ik heb nu geen sensorverlies meer, de UV sensor staat aan de andere zijde van mijn woning (3 binnenmuren) en is nog net binnen bereik.
Computers en monitoren veroorzaken veel interferentie!
Ik gebruik een goede USB kabel met ferrietkernen om beide uiteinden en op de antennekabel ook.
Ik heb in het begin ook een ferrietkern om de originele antenne gehad en dit gaf ook wel enige verbetering.
WMR200 blijft een probleemkindje qua ontvangst met aangesloten USB kabel.

Succes Tjeerd.
Door weathercam
#64341
Bedankt voor de uiteenzetting,
Ik vrees dat ik technisch niet zo onderlegd ben en ook het materiaal niet heb om dezelfde ingreep te doen.
Ik heb enkele ingrepen gedaan ( zie hoger) en voorlopig heb ik geen spookdata meer gekregen.
Ik zeg met nadruk "voorlopig".
Ik zal ook nog op zoek gaan naar een langere en beter afgeschermde USB kabel zodat ik de console nog verder v.d. Pc kan zetten.
Mijn UV-meter staat ook heel aan de andere kant v.h. huis en ik,heb daar ook nog een goede ontvangst van.
Ik hou je op de hoogte van mijn verdere ervaringen.
Groeten
Marc
Door weathercam
#64356
Hallo iedereen
ondanks de genomen maatregelen ter voorkoming van "spookdata" met WMR200 heb ik de afgelopen twee dagen toch al weer twee keer hetzelfde probleem gehad.
Tegelijk met de spookwaarden voor bvb temperatuur, windsterkte en barometer, worden er telkens ook foutieve datumstempels gegenereerd. (zelfs in de toekomst)

Ik zit een beetje met de handen in het haar want ik had dit nieuwe weerstation gekocht ter vervanging van een oude WS3600 van Lacrosse waarmee ik die problemen totaal niet had, en die zelfs nauwkeuriger was wat betreft regenmeting.

Morgen ga ik nog op zoek naar een goed afgeschermde USB-verlengkabel.
Verder heb ik iemand aangesproken die voor mij een externe antenne kan monteren Tjeerd. Zien wat dat geeft.
Door T.J.
#64360
Hallo.

Ik denk dat VWS de boosdoener is, aangezien je ook zegt dat de barometer ook spookwaarden geeft, dit is een interne sensor dus zal niet aan ontvangst liggen.
In ieder geval geeft een externe antenne minder storing in ontvangst.
Ik gebruik mijn WMR met een USB hub aangezien de WMR200 USB 1.0 is en de meteobridge alleen USB 2.0 aankan.
Misschien eens een USB hub proberen?
Datum en tijd staan wel goed ingesteld op je console neem ik aan?

Succes verder met het oplossen van dit probleem,

Gr. Tjeerd
Door ws vreewijk
#64361
Hallo ,

Tjeerd je schrijft dat je denkt dat het dan toch aan VWS ligt .

Ik kan dat niet bevestigen noch ontkennen MAAR:
Als het komt door storing veroorzaakt door de pc kan het zomaar dat er toch ellende kan ontstaan.

Ik zou zeggen Marc doe twee dingen.

Een betere usb kabel.

En een andere versie downloaden van VWS.

Zelf heb ik een hele oude versie ik draai op V14.00 P51

We zitten inmiddels op V15.00 P03

Overigens zijn er in het verleden heel wat fixes geweest voor de wmr200 (en de 100)

Geen idee of mijn versie zou werken bij jou want weet even niet welke windows je draaid,geen idee of deze werkt met windows 7 of 8 ik draai vista,anders wil ik je best mijn versie sturen in zip.

Laat maar weten.

gr Chris
Door weathercam
#64379
Chris en Tjeerd,
momenteel heb ik een langere USB kabel aan het display gekoppeld zodat het display een stuk verder van de pc staat. Ik wacht nog op enkele ferrietkralen om hem beter af te schermen.
De laatste drie dagen heb ik geen spookdata meer gezien.

Ik heb ook iemand gevonden die voor mij een externe dipool antenne zal monteren op mijn basisstation.

Ik gebruik de laatste versie van VWS (v15.00) op Windows XP.
De cliënt die ik als pc enkel voor VWS gebruik is natuurlijk geen krachtige pc met een beperkte processor en maar weinig RAM geheugen. Veel meer dan Windows XP kan ik daar niet op draaien. Ik heb nu ook een klein programmaatje geïnstalleerd dat op gezette tijden het RAM geheugen vrij maakt. Ram cleaner. Alle beetjes helpen...

Het is inderdaad ook soms de luchtdruk en zelfs de tijd die spookwaarden geeft (gaf). Soms werden er datastempels in de toekomst gezet. Vandaar dat ik ook vermoed dat het toch met VWS te maken heeft. Pikt het basisstation ook automatisch datum en tijd op van een satelliet? Indien ja dan kan ook daar iets fout lopen.

Enfin... ik heb nu al enige dagen geen spookwaarden meer en hoop dat het zo blijft. Ik hou jullie op de hoogte van de evolutie. Bedankt voor de interesse.
Door weathercam
#64451
We zijn nu een weekje verder en ik heb de afgelopen week geen spookdata meer gehad. Hopelijk blijft het zo.
Wat heb ik gedaan?
hardware:
- een lange USB verlengkabel gekocht om het display een 2-tal meter verder van de pc te zeteen.
- alle kabels goed afgeschermd met extra ferrietkralen.
- een ferriekraal (9mm) rond de externe antenne geplaatst.

softwarematig:
- synchronisatie van datum en tijd van pc en weerstation uitgeschakeld.
- CPU rekenkracht voor VWS op 100 % gezet (de pc wordt toch voor niets anders gebruikt)
- de VWS database eens leegemaakt. Er stonden 50.000 datalijnen in en ik heb de indruk dat VWS (of de pc) het moeilijk had met zo'n omvangrijke database.
Daardoor ben ik wel een pak oude data kwijt maar ik vind dat niet zo erg als mijn actuele waarden wel juist zijn.

- het programma RAM cleaner geïnstalleerd die op gezette tijden RAM geheugen vrij maakt. Alle beetjes helpen.
Door ws vreewijk
#64452
Mooi dan hebben de werkzaamheden nut gehad.
Een paar dingetjes.

De ferriet kraal om de antenne kan ik niks mee.
Maar ja als het nu werkt lekker laten zitten.

Mocht je nog problemen hebben hierna dan mis ik in het rijtje nog een regelmatige reboot.
Vws kan dat als ik het goed heb.

Zelf had ik ook ooit een probleem met vastlopende laptop en toen liet ik weather display die reboots doen,want ik gebruik beide progs. WDen VWS.
Veel later na wissel van webcam programma kwam ik er achter dat daar het probleem had gezeten

Je kan de boel nog laten controleren met startwatch gratis.

Mocht er nog ellende volgen laat even weten dan.

Veel plezier ermee nu.

Gr Chris