Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door weerstation
#17394
Goedeavond,

Ik gebruik een WMR 928 met WsWin, aangesloten op een compoort. Ik heb WsWin zo ingesteld staan dat deze meteen opstart met windows.

Wanneer ik de pc opstart en ik heb er ook een usb kabel van bijv de webcam in zitten, geeft WsWin de melding dat de WMR 928 niet gevonden kan worden. Ook wanneer ik bijv. alleen een usb hub aansluit heeft het hetzelfde effect ( WMR 928 niet gevonden).

Het lijkt erop dat er een conflict ontstaat tussen de com- en usb poort. Had dit bij een andere pc ook al, ligt dus iig niet aan de pc.
Wanneer ik na het opstarten van WsWin de usb kabel erin steek werkt alles naar behoren. Aangezien ik de pc op afstand opnieuw op moet kunnen starten is dit geen mogelijkheid.

Kent iemand dit probleem en nog belangrijker hoe zou ik het op kunnen lossen.

Groetjes,
Harrie
Door osjohn
#17396
Je zal de helpinhoud van Wswin moeten nalezen, o.a. het volgende staat erin;

Unter Wetterstation sind die Stationen WMR-918/968/918N/928N und WM-918 gemeint

Wenn im Text die Bemerkung erscheint: Gilt nur für ELV PC-Funkinterface ist natürlich auch das Huger PC-Funkinterface WMR 900H (OEM-Produkt), sowie die WS7000 von Conrad gemeint.

Wenn im Text nur WMR-918 erscheint, ist auch die Station WM-918/WX200 bzw. WMR 968 damit gemeint – außer sie sind/werden explizit ausgeschlossen.

Für die Wetterstation WMR-918/968/WM-918 wird ein eigenes Datenformat verwendet.

Mit ”Exportieren” bzw. ”Importieren” kann man Daten zwischen den beiden unterstützten Systemen austauschen.

Wobei auch das Importieren von der ELV-Software PC_Wetter für beide Systeme unterstützt wird –

bei der WMR-918 werden für die Windböen die Daten der Windgeschwindigkeit zusätzlich eingetragen.

Ebenfalls wird der Import von LOG-Files von Weather-Display-Software unterstützt.

Die Option ”Wetterdaten beim Start automatisch auslesen” ist bei der WMR-918 nicht verfügbar.

Die Option ”Programm nach dem Auslesen automatisch schließen” ist bei der WMR-918 nicht verfügbar.

Die Option ”Neue Sensoren beim Start automatisch suchen” ist bei der WMR-918 nicht verfügbar.

Die Option ”PC-Uhr” mit DCF synchronisieren wird anders behandelt – siehe entsprechenden Hilfeabschnitt.

Unter ”Funk-Interface” und hier ”Einstellungen” wird das Intervall vorgegeben, wie die Daten aufgezeichnet werden sollen – Einstellbereich 1 Minute bis 15 Minuten – Voreingestellt sind 2 Minuten.

Die Displayleiste hat eine neue Funktion. Hier werden die aktuell übermittelten Daten von der Wetterstation online dargestellt (sofern diese Leiste eingeschaltet ist) – Sensornamen und dessen Werte werden automatisch dargestellt, sobald dafür ein Wert empfangen wurde.

Die Statusanzeige der WMR-918 enthält den Übermittlungszeitpunkt und alle Daten, die von der Wetterstation WMR-918 gesendet wurden.

Zum Betrieb mit der WMR-918 ist kein bestimmter Sensor notwendig, irgendeiner genügt.

Es werden auch die zusätzlichen Sensoren im vollen Umfang unterstützt.

Für die Regenkalibrierung wird hier ein Wert von 1,000 vorgegeben, die übermittelten Gesamt-Werte von der Wetterstation WMR-918 sind direkt in ”mm” angegeben.

Wenn Sie einen modifizierten Regensensor verwenden, müssen Sie den Regenkalibrierfaktor entsprechend anpassen!



PC-Wetterstation
Door weerstation
#17397
Bedankt voor je reactie.

Drivers voor com en usb poorten zijn meegeinstalleerd met windows. Volgens apparaatbeheer werken deze ook correct.

In de voorgaande tekst en op het WsWin forum kom ik niets tegen dat op het beschreven probleem lijkt.

Harrie
Door osjohn
#17400
Het is wel een raar probleem, heb je de moederbord busmaster drivers erop gezet ??

Is het een spannings probleem, probeer eens een andere USB of seriele kabel.

Schakel de orgn. software eens uit en probeer alleen eens Wswin ??

Allemaal vaag van mijn zijde, maar ja op een afstand is het moeilijk inzien.

John
Door Eckie76
#17406
Ik vermoed dat dit een bug is die ik ook wel eens heb gehad met de Davis Vantage Pro. Die loopt bij mij ook via een seriele compoort op een vrij oude pc met XP Home. Heel soms, krijg ik de melding: Vantage Pro niet gevonden als ik WS Win opstart, nadat ik het programma handmatig heb afgesloten om het te herstarten. ( Ik herstart het eens in de 5 dagen handmatig, omdat WS Win vrijwel nooit langer dan 1 week constant 24 uur per dag probleemloos kan draaien zonder dat het een keer blijft hangen. Maar dit geldt dan ook meteen voor heel veel andere programma's.
Het ligt niet eens aan WS Win zelf, maar aan Windows, in welke uitvoering je het ook draait. Over en weer ontstaan er conflicten, die werken ook uit op poorten. Ik word persoonlijk echt doodziek van Windows en alles wat van Microsoft afstamt, maar aangezien ik geen tijd en zin heb om me in andere systemen te verdiepen, neem ik het maar voor lief. Wat dat betreft pas ik goed in het rijtje van de berustende Nederlandse burger die geen vertrouwen meer heeft in de politiek maar genoegen neemt met gebreken :)
Door weerstation
#17424
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Belangrijk te noemen is het volgende, ik dacht dat ik het in mijn eerste bericht genoemd had maar kan het nu niet meer vinden. Het is namelijk niet mijn eerste pc die dit probleem heeft. Sinds 2003 is dit momenteel de 3de pc waarop ik WsWin met hetzelfde weerstation draai. Allemaal met het geschetste probleem.

Op het WsWin forum kom ik dit probleem eigenlijk maar 1 maal tegen en wordt het door bijna niemand herkent en ook geen oplossing aangedragen. Uit jouw verhaal, Eckie, blijkt het dus toch wel vaker voor te komen.

Ik kan het probleem natuurlijk wel oplossen door geen usb cam te gebruiken maar een (w)lan cam in te zetten. Misschien moet ik maar eens naar zo'n cam gaan kijken.

Groeten,
Harrie
Door tvg
#17425
weerstation schrijft:
Ik kan het probleem natuurlijk wel oplossen door geen usb cam te gebruiken maar een (w)lan cam in te zetten. Misschien moet ik maar eens naar zo'n cam gaan kijken.

Groeten,
Harrie


Eigenlijk zou dat niet nodig hoeven zijn, ik heb ook een WMR 928 met WSwin en een USB webcam en dat draait probleemloos ook met herstarten op afstand. Alles loopt op een EEE box met windows XP 24/7.
Misschien kunnen we eens wat instellingen vergelijken.

Groet
Theo
Door osjohn
#17436
Wat heeft nu een seriele fout in combinatie met een USB poort te maken ??

Ik vraag mij af of de moederbord drivers ( staat op de bijgeleverde CD van Het moederbord, niet op XP ) geinstalleert zijn.

Zet de USB webcam dan eens op een met een voeding uitgevoerde USB hub.

Met een IP webcam haal je de fout niet weg.

John
Door Eckie76
#17445
WS Win herkent soms na een langere tijd gedraaid te hebben de compoort niet meer, of dat nu USB is of serieel, dat maakt geen verschil.
Soms is het bij een herstart nog steeds zo dat de compoort niet gevonden wordt.
Het is een bekend verschijnsel bij WS Win en makkelijk te omzeilen door in taakbeheer het programma eens in de zoveel tijd te laten herstarten.

Probleem is daarmee opgelost bij mij.